بنده از روح برجام خیلی متنفر هستم، روح آن شیطانی است/ برجام نقاط ضعف بسیاری دارد
بنده از روح برجام خیلی متنفر هستم، روح آن شیطانی است/ برجام نقاط ضعف بسیاری دارد

معاون بین‌الملل قوه قضاییه گفت: مرکب برجام خشک نشده بود که فهرست جدیدی از تحریم‌ها را مطرح کردند بنابراین اشتباه راهبردی دیپلمات‌های ما این بود که گفتند این مسئله با روح برجام مخالف است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمد جواد لاریجانی معاون بین الملل قوه قضاییه و تحلیلگر مسائل بین الملل […]

معاون بین‌الملل قوه قضاییه گفت: مرکب برجام خشک نشده بود که فهرست جدیدی از تحریم‌ها را مطرح کردند بنابراین اشتباه راهبردی دیپلمات‌های ما این بود که گفتند این مسئله با روح برجام مخالف است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمد جواد لاریجانی معاون بین الملل قوه قضاییه و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگوی ویژه خبری  پیرامون رویکردهای جدید آمریکا در قبال ایران پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی حادثه بزرگ تاریخی بود و ۳۸ سال پیش دو جریان بزرگ اجتماعی را کلید زد که این دو جریان، تجربه مدنی ملت ما و نهضت بیداری اسلامی بود.

وی افزود: مواضع آمریکا و روسای جمهور آن را باید نسبت به این دو جریان بزرگ اجتماعی سنجید، منافع آمریکا در منطقه و سلطه وسیع آن بر منابع غنی انرژی و نقاط استراتژیک، نامشروع اما خیلی روشن تعریف شده بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: انقلاب اسلامی برای آمریکا ضرر بسیار سنگینی بود و سلطه غرب در منطقه که نماد آن آمریکا بود را به چالش کشید؛ لذا آن ها در ابتدا گفتند که نباید گذاشت این ایده جان بگیرد که بر اساس فکر اسلامی نظامی پیدا شود که مستقل باشد و عجله داشتند تا انقلاب اسلامی را در نطفه خفه کنند که البته جریانات داخلی و کودتا و همه امتحانات را کردند اما موفق نشدند.

لاریجانی افزود: پس از این ناکامی ها، آنان تهاجم نظامی را شروع کردند، تهاجم نظامی کار را تمام می کرد اما از این تهاجم نظامی، ایرانی اسلامی بیرون آمد که به مراتب قوی تر بود.

معاون بین الملل قوه قضاییه در ادامه به دوران ریاست جمهوری ریگان اشاره کرد و گفت: دوران ریگان، دورانی بود که این گونه تلاش ها به اوج خود رسیده بود اما یا ناکامی تمام شد، پس از او بوش پدر آمد که همزمان با این مقطع به نحوی جریانات اصلاحات در ایران هم کلید خورده بود که نهایتا یا خواندن ایران به عنوان محور شرارت، این مسئله روشن شد که مقاصد آمریکا در مورد ایران فراتر از حرف هایی است که گاهی بین دیپلمات ها رد و بدل می شود.

وی افزود: در دوران بوش پسر هم، جریان انفجارات در آمریکا؛ برج های دو قلو پرده از پروژه دیگری که عبارت بود از تهاجم نظامی و استفاده از مکانیسم تروریسم برداشت و بر این اساس آمریکایی ها تهاجمات وسیعی در منطقه شروع کردند که در هیچ یک از این پروژه ها به مقاصدی که می خواستند نرسیدند.

لاریجانی یا بیان اینکه بوش پسر دوران خود را با تهاجم وسیع به ایران و ایران هراسی و دامن زدن به مسئله هسته ای ایران تمام کرد: اظهار داشت: اوباما بسیار خطرناک تر از بوش پسر بود، او زرنگ تر بود و از ادبیات فرهیخته استفاده می کرد؛ حجم دشمنی ها در دوران اوباما علیه ایران شدیدتر، خطرناک تر و توطئه ها نیز وسیع تر بود و تاکتیک هایی که به کار گرفته می شد نیز بسیار خصمانه و در عالم دشمنی داهیانه تر بود.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: دوران اوباما نیز به ظاهر یا یک توافق هسته ای یا ایران که از نظر آن ها یک محمل جدید برای دشمنی های آینده علیه ما شد به پایان رسید. روسای جمهور مختلف آمریکا در مورد ایران دو هدف داشتند که یکی از آن ها تغییر حکومت و دیگری کنترل نهضت بیداری اسلامی خارج از مرزهای ایران بود.

معاون بین الملل قوه قضاییه در پاسخ به اینکه تصمیمات ترامپ را باید بر مبنای فردی تحلیل کرد یا برخاسته از یک قوه مدیریتی در داخل آمریکا است نیز اظهار داشت: برای فهم این موضوع تفهیم وضعیت سیاسی آمریکا مهم است؛ روسای جمهور آمریکا محصول دو جریان سیاسی هستند که پس از موفقیت در انتخابات نمی توانند به راحتی نوسان کنند چراکه آن ها را احزاب ساماندهی کردن اند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ را به عنوان محصول جدید جمهوری خواهان نمی دانیم اظهار داشت: این شخص دارای یک سری ویژگی های شخصیتی است که به سرعت توسط یک الیت سیاسی که در داخل جمهوری خواهان بزرگ و سپس از آن ها جدا شده بودند کشف و به سرعت شکار شد؛ این جریان مرکب خوبی پیدا کرده بود که سوارش شود بهترین استفاده را از آن بکند و این موضوع در تاریخ سیاسی آمریکا کم سابقه است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر فرد از احزاب برآمده باشد استقرار دارد ولی اگر به کار گرفته شده باشد اولین نتیجه اش عدم ثبات و استقرار سیاسی است که در این دوره از حمکرانی آمریکا کاملا مشهود است.

وی در ادامه به ویژگی های شخصیتی ترامپ اشاره کرد و اظهار داشت: دریدگی، علاقه بی نهایت به ثروت و دلال مسلکی از ویژگی های شخصیتی اوست .

محمد جواد لاریجانی تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه برنامه با اشاره به حرکات ترامپ در مسائل مختلف گفت: نیوکان ها معتقدند رهبری آمریکا در دنیا بسیار ضروری است و باید بدون فوت فرصت اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه، تمام ذهن آنها رهبری و فتح دنیا است، اظهار داشت: آنها رقبای بین المللی را مانع خود می دانند و لذا رقیب خود را چین و روسیه می بینند. چین و روسیه رقبای تمدنی آمریکا نیستند، یکی از آنها رقیب اقتصادی و دیگری نیز رقیب سیاسی- اقتصادی است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه،  به کارگیری تروریسم و ایران هراسی برای دوشیدن منطقه است اما آنها باید بدانند که دماغ سوخته هستند، افزود: دولت ترامپ هرگز با چین و روسیه وارد جنگ نخواهد شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه، مسیر مذاکرات دوباره برجام توسط دولت اوباما برای ترامپ فراهم شده است، ادامه داد: داعش اسلام صهیونیستی است و عین آن در داخل مسیحیت اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه، سد تمدنی برای آنها در حال ظهور است که نام آن اسلام است، افزود: در مبارزه با اسلام و ایران آنها تصور می کنند خیلی سریع و قاطع باید عمل کنند البته جنگ نظامی را در زمان قبل امتحان کردند و به نظر بنده خیلی دور و ور این مسئله نیستند چون می دانند جنگ نظامی با ایران برایشان بسیار پر هزینه است و به احتمال زیاد ایران از این جنگ موفق و قدرتمند تر بیرون می آید.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به مذاکره تلفنی ترامپ و سلطان عربستان راجع به یمن افزود: عربستان گفت که خودت باید بیایی وگرنه کار تمام است.

لاریجانی با اشاره به اینکه، نیوکان ها نژاد پرست هستند البته نه به معنای اروپایی گفت: اروپایی ها نژاد پرست بیولوژیک هستند و معتقد هستند آریا نژاد برتر است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه، عقبه حرکات ترامپ حزب جمهوری خواه نیست، اظهار داشت: عقبه آنها مجموعه صهیونیستی است.

وی با اشاره به اینکه، تئوری ترامپ اول به طاق زدن و سپس پایین آمدن است عنوان کرد: ترامپ گفت برجام را پاره می کند البته معلوم بود که این کار را انجام نمی دهد. پایین آمدن ترامپ به معنای عدول از مقاصد اصلی نیست، این پایین آمدن به معنای تاکتیکی است که می خواهند آن را به کار گیرد .

این تحلیلگر مسائل بین الملل پیرامون آینده برجام گفت: برجام نقاط ضعف بسیار اساسی دارد و به طوری که آمریکایی ها می توانند دو سو استفاده از آن داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آنها به دنبال نابودی توانمندی هسته ای ایران هستند، اضافه کرد: آنها احساس می کنند با نابود کردن اراک عملا می توانند به اهداف مورد نظرشان دست یابند.

وی ادامه داد: در نطنز حداکثر می توانیم ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشته باشیم، ادامه داد: آنها باز دبه در آوردند و مسیر بازخوانی را دوباره گشودند و گفتند اضافه آب سنگین را در معرض فروش بگذاریم و حالا گفتند اضافه آن نباید در ایران باشد، لذا اشتباه کردیم حرف های آنها را قبول کردیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه، بازخوانی مذاکرات از سوی اوباما باب شد، گفت: اوباما اعلام کرد سازمان تحریم های جدید را نمی خواهد از بین ببرد و کاملا با این حرف معلوم شد که کنار رفتن تحریم ها سوری است و به صورت قطره چکانی خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: مرکب برجام خشک نشده بود که لیست جدیدی از تحریم ها را مطرح کردند و لذا، اشتباه استراتژیک دیپلمات های ما این بود که آنها گفتند این مسئله با روح برجام مخالف است.  بنده از روح برجام خیلی متنفر هستم زیرا اصلا روح ندارد، روح آن شیطانی است .

لاریجانی با اشاره به اینکه، راه برای تیم جدید آمریکا باز شده است، عنوان کرد: این راه را روسای قبلی آمریکا باز کرده اند حتی لیست های جدید تحریم کاملا مشخص است که از قبل نوشته شده است. تئوری آمریکا بر این است که آنقدر به ما فشار بیاورد که ایران نبرد تا با ادامه دادن کار صنعت اتمی کشور به تدریج مضمحل شود.

وی افزود: بنده طرفدار این مسئله هستم که نطنز آرام آرام کار نکند، به این خاطر که اگر نطنز شروع به کار کردن کند بعد از چند مدت تمام سانتریفوژهایی که داریم از بین می رود و لذا جایگزین هم نداریم پس ما تبدیل شده ایم به کسی که کیک زرد را غنی می کنیم و می فرستیم خارج و در نهایت سانتریفوژ ما از رده خارج می شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه، تعداد کمی از سیاستمداران متن برجام را خوانده اند ادامه داد: دولت عزیز ما با نیت خوب در رابطه با برجام عمل کرده است.

لاریجانی هر تحریم را تجاوز به حقوق ملت ارزیابی کرد و گفت: متن نهایی برجام دچار اشکالات اساسی است. مذاکره دوباره در رابطه با ماهیت برجام سم مهلک است، متن نهایی برجام دچار اشکالات اساسی است که به دشمن اجازه سو استفاده داده است.

وی با اشاره به اینکه، ما دشمنی ها را به حساب خودمان نمی نویسیم، افزود: باید از در باغ سبز دل بکنیم. ما زمینه های آسیب پذیری را پیدا کرده‌ایم، ملت و نظام از پیچ تاریخی گذر خواهند کرد و با تجربه بزرگ از آن عبور می کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه، کارهایی که دولت ترامپ انجام می دهد منقطع از گذشته نیست، گفت: نباید سیگنال های غلط به آمریکا داد. نباید حتی سر یک گرم با آمریکا مذاکره کرد، نباید این باب را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اقدام اخیر ترامپ پیرامون منع ورود اتباع۷ کشور مسلمان به آمریکا گفت: این اقدام آمریکا درست نیست زیرا باید گفت امنیت این کشور از ناحیه داعش و دوستانشان در منطقه در خطر است نه از ناحیه ایران.

وی با اشاره به اینکه، تعداد زیادی از دانشمندان آمریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند، گفت: ما باید بر روی مسائل مهمتر دست بگذاریم باید از دولت هایی که با داعش می جنگند حمایت خود را اعلام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه، باید رسما از ملت یمن حمایت کنیم، گفت: آمریکا مسئول  کشتار ها و جنایت هایی است که در یمن انجام شده است.

لاریجانی با بیان اینکه، چه اشکالی دارد در بودجه سال۹۶ مانور تحریم برگزار کنیم، افزود: تحریم های آمریکا برای ما می تواند عزت بیاورد لذا نباید از تحریم بترسیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه، ایران هراسی که در منطقه به راه افتاده گذرا است، عنوان کرد: حکومت های منطقه هیچ کدامشان ریشه‌دار نیستند  لذا، آنها بوته هستند و با یک باد می روند.

وی با اشاره به اینکه، بهترین عکس العمل ما این است که به آمریکا بگوییم ما هبه‌های شما را نمی خواهیم، ادامه داد: باید به پای خودمان بایستیم .

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه، باید به نسل جدید اعتماد کرد، اظهار داشت: وزیر خارجه فرانسه با کمال وقاحت به ایران آمد و گفت آمده ام به شما بگوئیم دست از پا خطا نکنید.

لاریجانی با اشاره به اینکه، باید بدانیم راه عزتمان کجاست، افزود: پاسخ های کلیدی به آمریکا بازگشت به استراتژی مقام معظم رهبری است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه، اما م به گورباچف گفته بود که علت از هم پاشیده شدن اتحاد شوروی مسئله آزادی نبود بلکه علت در جنگ بی امان با خدا بوده است لذا، در طی ۵۰ سال گذشته چنین از هم پاشیدگی را در دولت آمریکا ندیده بودم.

لاریجانی با اشاره به تحولات فرهنگی انسان نئولیبرال گفت: انسان به تدریج متحول شده است و انسان ها علاقمندی مدنیشان بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه، گاهی از هم پاشیدگی با یک تلنگر اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: متفکرین آمریکایی برای اولین بار است که در رابطه با از هم پاشیدگی اجتماعی حرف می زنند.

وی با اشاره به شکافی که میان آمریکا و کشورهای اروپایی رخ داده است، گفت: آمریکایی ها از اضمحلال اروپا نفع می برد  زیرا کشورهای اروپایی نمی توانند تک به تک با آمریکا درگیر شوند.

وی با اشاره به اینکه، هرچه شکاف میان اروپا و آمریکا بیشتر شود کشورهای اروپایی در تعامل با کشورهایی مانند ایران جرأت بیشتری پیدا می کنند.

لاریجانی در پایان گفت: آمریکا با تشکیل اتحادیه اروپا به معنای جدیدش که با سازمان یورو آغاز شد موافق نبود و آن را رقیب می دانست.