بسیاری از پروژه‌های عمرانی عامل اصلی تخریب محیط‌ زیست هستند
بسیاری از پروژه‌های عمرانی عامل اصلی تخریب محیط‌ زیست هستند

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌ زیست گفت: بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی از عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست بوده و این هزینه‌ای است که سالانه ما از جیب خود برای تخریب محیط‌زیست می‌دهیم. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمد درویش عصر امروز در حاشیه سمینار آموزشی احتراق و محیط‌زیست که در […]

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌ زیست گفت: بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی از عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست بوده و این هزینه‌ای است که سالانه ما از جیب خود برای تخریب محیط‌زیست می‌دهیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، محمد درویش عصر امروز در حاشیه سمینار آموزشی احتراق و محیط‌زیست که در تالار بوستان آزادی شیراز برگزار شد، در جمع مسؤولان و آتش‌نشان‌ها اظهار داشت: آتش‌نشان‌ها از جان خود می‌گذرند تا جان دیگری را نجات دهند و این نقطه مشترک بین کارکنان محیط‌زیست و آتش‌نشانی است.

وی گفت: تابه‌حال در تاریخ ایران سابقه نداشته است هم‌زمان دریاچه‌های ارومیه، بختگان، مهارلو، ارژنگ، طشک، پریشان، پوزک، هامون، جازموریان، خشک شده باشند و چیزی از آلماگل، آجی گل، آلاگل نمانده باشد، هم‌زمان گمیشان ۱٫۵ کیلومتر عقب‌نشینی کرده و  تالاب انزلی فقط عمقی حدود نیم متر داشته باشد.

این مسؤول با اشاره به روند خشک‌سالی‌های اخیر کشورمان اضافه کرد: البته روند خشک‌سالی‌های کشورمان تا حدودی روندی جهانی است اما با عدم مدیریت صحیح و فقدان فرهنگ‌سازی در حال گسترش این روند هستیم.

درویش تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی از عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست بوده و این هزینه‌ای است که سالانه ما از جیب خود برای تخریب محیط‌زیست می‌دهیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست افزود: این روند خشک‌سالی‌ها و آلودگی محیط‌زیست یکی از عوامل بروز سرطان و بیماری‌های خطرناک است و با توجه به آمار IUCN2004 روند انقراض گونه‌های جانوری ۱۰۰ تا هزار برابر شده است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین بخش فاجعه زیست‌محیطی پیش رو سکوت ما و جامعه جهانی بوده که برای مثال وزیر محیط‌زیست انگلستان خود یکی از افراد طبیعت‌ستیز است.

درویش ادامه داد: تربیت افراد آگاه، عدم‌تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع، کمک به تأسیس مدارس طبیعت، فرهنگ‌سازی، زندگی سالم و بدون آلاینده‌های طبیعی، صرفه‌جویی، تقدیر از فعالان محیط‌زیست عواملی است که می‌تواند این روند را تغییر دهد.

این مسؤول در پایان خاطرنشان کرد: شاخص‌های جهانی کشورهای شاد نشان می‌دهد که کشورهایی که دارای منابع طبیعی قوی‌تری هستند مردمان شادتری دارند و امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح بستری برای مقابله با روند تخریب محیط‌زیست فراهم شود.