برگزاری همایش ملی مشروطیت در تبریز ؛ ۱۴ مردادماه
برگزاری همایش ملی مشروطیت در تبریز ؛ ۱۴ مردادماه

چهارمین همایش ملی مشروطیت با عنوان رویکردها و جریانات فکری – سیاسی در مشروطیت ایران همزمان با روز مشروطیت در تبریز برگزار می شود. به گزارش قلم پرس دبیر علمی این همایش در نشستی با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت : همایش ملی مشروطیت با حضور استادان برجسته کشوری روز شنبه ۱۴ مرداد از […]

چهارمین همایش ملی مشروطیت با عنوان رویکردها و جریانات فکری – سیاسی در مشروطیت ایران همزمان با روز مشروطیت در تبریز برگزار می شود.
به گزارش قلم پرس دبیر علمی این همایش در نشستی با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت : همایش ملی مشروطیت با حضور استادان برجسته کشوری روز شنبه ۱۴ مرداد از ساعت ۸ صبح در تالار شماره ۳ دانشکده جغرافیای دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.
محمد علی پرغو با بیان اینکه ناگفته های بسیاری در مورد انقلاب مشروطه وجود دارد افزود : در این گردهمایی در بخش های تاریخ ، علوم سیاسی ، حقوق ، الهیات و ادبیات ، رویکردها و جریان های فکری و سیاسی در انقلاب مشروطیت بیان خواهد شد.
وی بررسی آرا واندیشه های افراد و شخصیت های مهم و تاثیر گذار ، تبیین نقش و جایگاه نهاد ها ، اقشار و طیف های مختلف به ویژه زنان و مطبوعات ، بررسی رویکرد جریان های ادبی در آن زمان ، قانون گرایی و مشروطیت ، تجدد خواهی ، اندیشه های سیاسی نوین در انقلاب مشروطیت ،مبانی فکری حقوقی اساسی و جریان شناسی آذربایجان در مشروطه ایران را از جمله محورهای برگزاری این همایش بیان کرد.
به گفته پرغو بیش از ۳۰ مقاله از ۲۱ مرکز علمی پژوهشی و حوزه های علمیه به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد ۲۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و ۸ مقاله در روز همایش به صورت شفاهی ارائه و تمامی آنها به صورت کتاب چاپ خواهد شد.
دبیر علمی چهارمین همایش ملی مشروطیت در تبریز با اشاره به نقش علما در انقلاب مشروطه به عنوان بازوان اصلی هدایت بشری، یادآوری کرد: در پیروزی این انقلاب علمای بزرگی مانند شیخ فضل الله نوری، آیت الله محمد طباطبایی، آیت الله نائینی، آیت الله خراسانی و آیت الله یزدی با جان و دل در کنار مردم برای رفع بی عدالتی، استبداد، ظلم و تهدید تلاش کردند.
۱۴ مرداد روز صدور فرمان مشروطیت در تاریخ کشورمان ثبت شده است.