بروز طوفان‌های ریزگرد نمک در اطراف دریاچه ارومیه / خطر‌ جدی در کمین ارومیه و تبریز
بروز طوفان‌های ریزگرد نمک در اطراف دریاچه ارومیه / خطر‌ جدی در کمین ارومیه و تبریز
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بروز طوفان‌های ریزگرد نمک در اطراف دریاچه ارومیه را خطری جدی دانست و گفت: با این طوفان‌هازندگی اهالی ارومیه و تبریز به خطر می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، عباسعلی نوبخت عصر امروز در جریان سفر به ارومیه و در نشست مشترک با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، اظهار داشت: با توجه به وضعیت تبخیر آب دریاچه که شدت بالایی دارد، باید به موضوع خشکسالی این دریاچه توجه جدی شود.

وی افزود: کشاورزی سنتی و استفاده از روش آبیاری بارانی برای این زمین‌ها موجب افزایش شدت تبخیر آب‌ها و در نتیجه ضربه به اکوسیستم شده که این امر هم در خشکی دریاچه اثر جدی دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عنوان کرد: در شرایط فعلی منطقه و کم آبی موجود، کاشت محصولات آب‌بر نظیر چغندر قند، هندوانه و دیگر محصولات امری نادرست است و باید نسبت به توجیه کشاورزان برای جلوگیری از این کشت وارد عمل شد.

وی، بروز طوفان‌های ریزگرد نمک در اطراف دریاچه ارومیه را خطری جدی دانست و گفت: با این طوفان‌هازندگی اهالی ارومیه و تبریز به خطر می‌افتد. مقابله با این طوفان‌ها نیازمند همت عمومی هم از طرف متولیان و هم از طرف مردم است.

وی، بالا بودن فرسایش خاک در آذربایجان‌غربی، کاهش مراتع بالادستی در سطح استان و نیز افزایش بیابان را از جمله مشکلات در استان نام برده و خواستار همت مسئولان برای برخورد با عوامل چنین موضوعی شد.

در این نشست، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی هم با اشاره به اهمیت کشاورزی برای مردم استان و نیز لزوم اصلاح الگوی کشت با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم، در حال حاضر زمین‌های مرغوب کشاورزی به شکل تفکیک شده و با تغییر کاربری به ویلاسازی احتصاص داده می‌شوند.

ناصر عتباتی، ضمن دعوت از مدیران و مسئولان برای مشارکت در شناسایی متخلفان و جلوگیری از روند تخریب باغات، اظهار داشت: متاسفانه در گذشته علاوه بر بی توجهی های موجود، شاهد سیاسی کاری و دخالت توسط بعضی مقامات بوده‌ایم که باعث شده تا تفکیک اراضی و تبدیل باغات به ویلا و ساخت و ساز غیرمجاز رواج داشته باشد.

وی گفت: کمبود نیروی کار در دستگاه‌های اجرایی مربوطه نظیر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، تقویت مجموعه‌ها از نظر تجهیزات و نیز ترویج فرهنگ حفاظت از اراضی جزو مطالباتی است که باید مورد توجه مسئولان کشوری باشد.

انتهای پیام/