برقراری عدالت اجتماعی در شهر سرآغاز داشتن شهری امن و بانشاط است / شهروندان نباید برای پیگیری امور، لباس جنگ بپوشند
برقراری عدالت اجتماعی در شهر سرآغاز داشتن شهری امن و بانشاط است / شهروندان نباید برای پیگیری امور، لباس جنگ بپوشند

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، تا ۲۸ خرداد و روز برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ تنها دو روز دیگر فرصت باقی است و مردم کشورمان کم کم خود را برای رقم زدن یک حماسه تاریخی آماده می کنند. از آنجایی که در کنار انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و میاندوره ای مجلس، مردم به کاندیداهای شورای شهر هم […]

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، تا ۲۸ خرداد و روز برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ تنها دو روز دیگر فرصت باقی است و مردم کشورمان کم کم خود را برای رقم زدن یک حماسه تاریخی آماده می کنند. از آنجایی که در کنار انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و میاندوره ای مجلس، مردم به کاندیداهای شورای شهر هم رای خواهند داد، گفت وگویی داشتیم با مهدی پیرهادی فعال فرهنگی و اجتماعی که در گذشته در شهرداری تهران هم فعالیت داشته است و با وی درباره بحث مدیریت شهری و راهکارهای حل مشکلات گفت وگو کردیم که مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

فارس: انگیزه کاندیداتور شما در انتخابات شورای شهر تهران چیست؟

پیرهادی: اصلی ترین دلیل حضورم در این عرصه به شناختم از شهر و مشکلات آن برمی گردد. بنده نزدیک به ۱۸ سال سابقه در مدیریت شهری دارم و در سطوح مختلف در شهرداری تهران مشغول به خدمت بوده ام. همین حضور و روند سبب شناخت من به موضوعات شهری، دغدغه های مردم، درک کاستی ها و موانع و داشتن برنامه برای رفع آنها شد. موضوعاتی که در بعد اجتماعی، فرهنگی و سلامت با زندگی شهروندان در ارتباط است و تاثیر بسزایی بر سلامت شهر و شهروندان دارد.

فارس: با توجه به اینکه برای حضور در چنین جایگاهی نیاز به تجربه هست، آیا در عرصه مدیریت شهری تجربه دارید؟

پیرهادی: مسئولیت هایی چون بازرسی سازمان زیباسازی، مدیریت فرهنگی برخی مناطق تهران و معاونت شهرداری در منطقه ۳ تهران، عضویت در هلدینگ شهریار و ریاست هیئت مدیره گروه شرکت های تعاونی کارکنان شهرداری تهران، مسئولیت قرارگاه مسجد محوری، ریاست هیات مدیره شرکت بهساز نگهدار شهر وابسته به استانداری تهران و مشاورت در شورای عالی استانها از جمله مسئولیتهای مرتبط بنده درحوزه مدیریت شهری است.

در حوزه مسجدمحوری عملکردی نوین در جهت مشارکت مردمی در امور شهری داشته ام که خوشبتخانه سبب تحرکات مشابه در این زمینه شد و در همان ایام مورد تقدیر مراجع عظام تقلید حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و علوی گرگانی قرار گرفت و به زعم کارشناسان امر، روندی اثرگذار و بی سابقه در امور فرهنگی تهران بود.

فارس: اشاره کردید که موضوعات و مشکلات شهر را می شناسید و همین شناخت، دغدغه حضور شما برای ورود به کارزار انتخابات شد، اولویت های شما در این حوزه چیست؟

پیرهادی: مسائل و موضوعات شهری موضوعات در هم تنیده ای هستند که کاستی های یکی بر دیگری اثر گذار است، مدیریت شهری یعنی ارائه خدمات بجا و درست به مردم. یعنی یک شهروند، صبح که از خانه اش برای رفتن به محل کار یا انجام کاری خارج می شود تا شب که به منزل برمی‌گردد، زنجیره ای از خدمات را بجا و به موقع و در شأن شهروند ایران اسلامی دریافت کند. خدماتی که در ابتدا با سرویس حمل و نقل شروع می شود، محیط زیست، هوای پاک، زیبایی شهر، پاکیزگی شهر، منظم و قانون مند بودن دیگر زنجیره های مرتبط با این حلقه ها را در بر میگیرد و در نهایت منجر به آرامش شهروند و شکل گیری یک شهر به عنوان محل زندگی را به ارمغان می آورد.

متاسفانه الان شهرهای ما به ویژه کلانشهری چون تهران این ویژگی ها را ندارد و دست کم در بسیاری از موارد با ضعف و کاستی مواجه است و شهروند همان صبح اول وقت که از منزل خارج می شود باید با زنجیره ای از کاستی ها و نا کارآمدی ها مواجه شود و به تعبیری لباس جنگ تن کند تا از پس امور و کارهای روزانه اش بر بیاید. در حالی که نباید به این شکل باشد شهروند وقتی از خانه خارج می شود باید شهر را چنان آرام، منظم و در عین حال پویا ببیند که در همه ساعاتی که خارج از منزل است در شهر به معنای کلمه زندگی کند نه بجنگد.

فارس: چطور می‌شود این ایده آل شما در شهر شلوغی مثل تهران پیاده کرد؟

پیرهادی: همه این امور و نکات، مباحث ناشدنی و آرمانی نیست، در بسیاری از شهرهای دنیا روال و سبک زندگی همین است. نه خبری از حمل و نقل عمومی آشفته است نه خبری از گره های ترافیکی غیرقابل پیش بینی، از صبح تا شب مردم در شهر مشغول زندگی هستند و تعاملات اجتماعی بر اساس مدیریت درست و بجا و قاطعانه مدیران شهری ادامه دارد. اساس این امور برنامه ریزی و داشتن طرحی جامع برای مدیریت شهر با نگاه دوراندیشانه و البته مبتنی بر سبک زندگی یک شهروند طبقه محروم از نگاه اقتصادی است.

اگر عدالت اجتماعی در شهرها پیاده شود و نظارت دقیق و لحظه به لحظه بر سیستم های خدمات رسان به مردم باشد از شمال تا جنوب شهر گرفته تا مناطق حاشیه نشین همه به یک میزان برخوردار از حقوق شهروندی خواهند شد. آن وقت همه وقتی وارد شهر می شوند به جای جنگیدن با نواقص، بهم لبخند می‌زنند و همگرایی و همزیستی در شهر پررنگتر و دلنشین تر می شود. من معتقدم برقراری عدالت اجتماعی در شهر سرآغاز داشتن شهری امن و بانشاط است.

فارس: این روند نیاز به سازوکارهایی دارد، بستر اساسی شکل گیری این روند چیست؟

پیرهادی: به نظر من واگذاری امور شهر به مردم مؤثرترین فاکتور برای گام برداشتن در این مسیر است، وقتی امور به خود مردم واگذار شود و مردم بدانند نقش، حضور و نظارت آنها در شهر، نمایشی نیست و منشاء اثر است هم مدیریت شهری پویاتر و کارآمدتر می شود و هم اینکه مدیران شهری امکان لغزش و سهل انگاری شان کمتر می‌شود.

من معتقدم با مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در امور شهری بسیاری از گره ها که سالهاست در مسائل ترافیکی، آلودگی هوا و مباحث خدمات شهری  لاینحل مانده اند، باز خواهد شد.

انتهای پیام/