برخی تصور می‌کردند ما فناوری هسته‌ای و خون شهیدان را فروخته و در عوض زنجیره‌های تحریم را شکسته‌ایم/ نباید اجازه دهیم که انتخابات پیش رو در کشورمان، همانند انتخابات آمریکا باشد
برخی تصور می‌کردند ما فناوری هسته‌ای و خون شهیدان را فروخته و در عوض زنجیره‌های تحریم را شکسته‌ایم/ نباید اجازه دهیم که انتخابات پیش رو در کشورمان، همانند انتخابات آمریکا باشد

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مدیریت انقلابی و جهادی ملت ایران و جوانان این مرز و بوم زمینه ساز دستاوردهای هسته ای شده است، تاکید کرد: باید اختلافات را کنار گذاشته و به دنبال ساختن و توسعه کشور باشیم و مطمئنا با انسجام درونی قادریم به پیروزی های برتر در داخل، منطقه و جهان […]

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مدیریت انقلابی و جهادی ملت ایران و جوانان این مرز و بوم زمینه ساز دستاوردهای هسته ای شده است، تاکید کرد: باید اختلافات را کنار گذاشته و به دنبال ساختن و توسعه کشور باشیم و مطمئنا با انسجام درونی قادریم به پیروزی های برتر در داخل، منطقه و جهان دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که با حضور مقامات و مسئولان کشوری و لشکری و سفرای خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: هر سال، بیستم فروردین روز خوشحال‌کننده‌ای برای ماست چراکه می‌بینیم جوانان غیور و پرتلاش ما با مدیریت انقلابی و جهادی خود گام‌هایی رو به جلو در مسیر فناوری هسته‌ای برداشته‌اند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امسال با یک حرکت بسیار عظیم در صنعت هسته‌ای، مواجه شده‌ایم و ۴۲ پروژه در این حوزه به ثمر نشسته که ۵ پروژه آن در این مراسم به نمایش درآمد و از بقیه آنها در نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی بازدید شد، گفت: مگر ممکن است یک ملت و جوانان غیور آن بدون مدیریت علمی، انقلابی، جهادی و بسیجی بتوانند در مدت یکسال این تعداد پروژه مهم را به ثمر برسانند و برای ملت ایران و جهانیان به نمایش گذارند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه امروز انرژی هسته‌ای در بخش‌های مختلف زندگی ما بروز و ظهور دارد، گفت: همه دستاوردهای صنعت هسته‌ای، از پمپی که در نیروگاه بوشهر برای تولید برق هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا سانتریفیوژ سنگ که در صنعت نفت کاربرد دارد، تا تکنولوژی‌هایی که در معدن ساغند یزد و در انواع معادن دیگر بکار گرفته می‌شود و سنگ‌های پرعیار را از کم‌عیار جدا می‌سازد و همچنین پروژه البرز برای یک نوع اسکن جدید که در تولید رادیوداروها به کار گرفته می شود و سیستم شتاب‌دهنده ای که در قزوین مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و می‌تواند در بسیاری از علوم به ما کمک کند، همه نشان می‌دهد که فناوری هسته‌ای برای کشور ما یک ضرورت است.

دکتر روحانی افزود: اینکه رهبری معظم انقلاب همواره بر ادامه این روند در دستیابی به فناوری هسته‌ای، تأکید دارند، اصراری درست و به حق بوده و از سویی دیگر ملت ایران که در طول سال‌ها با عمل، صبر و استقامت خود می‌گفتند که انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست، سخن، شعار و آرمانی درست را دنبال می‌کردند.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: شعار ملت ایران در خیابان‌ها، مبنی بر اینکه انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، توسط هنرمندان دیپلماسی کشور به لوزان، ژنو، وین و نیویورک منتقل شد و این هنرمندی بزرگی است که خواست و شعار مردم را چطور بتوانیم به یک لایحه بین المللی با ابعاد بسیار دقیق، فنی، حقوقی و دیپلماسی تبدیل کنیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: بیان اینکه انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست از سوی یک ملت بسیار اهمیت دارد، اما در کنار خواست و سخن مردم این متخصصین هستند که باید از لحاظ فنی آن را به عمل درآورند و این حقوقدانان و دیپلمات‌ها هستند که باید این حق را در مجامع بین‌المللی به کرسی بنشانند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه روزهای پرفراز نشیبی در صنعت هسته‌ای کشور، اتفاق افتاده است، گفت: اولین بار به عنوان تعدادی از نمایندگان در سال ۶۱ از این فناوری بازدید کردیم. پس از آن نخستین بار در سال ۶۶ با تصمیم و اراده آیت الله هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفته شد غنی‌سازی را در ایران آغاز کنیم و اولین بار در سال ۶۷ سانتریفیوژ به کشور وارد شد و در سال ۸۱ احساس کردیم قادریم به دست جوانان غیور کشور، غنی‌سازی کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دنیا می‌خواست به بهانه‌های مختلف این فناوری را از ما بگیرد و با بهانه‌های واهی پرونده ما را به شورای امنیت سازمان مللل متحد ارجاع دهد، اما تلاش دولت و متخصصان ما در سال ۸۲، مانع از آن شد که این پرونده از وین به نیویورک منتقل شود و در آن دوران آقای صالحی که سفیر ایران در وین بودند، شاهد این تلاش پیوسته بود.

رییس‌ جمهور افزود: در سال ۸۲ اولین پیروزی ملت ایران در عرصه هسته ای در برابر آمریکا و قدرت‌های بزرگ، حاصل و باعث شد، سدی مستحکم بین وین و نیویورک ایجاد شده و اجازه ندهد پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: در سال ۸۲ فرزندان غیور این سرزمین توانستند، یوسی‌اف اصفهان را به ثمر برسانند و در فروردین ۸۳ آن را افتتاح و در پاییز همان سال به یو‌اف۴ و یو‌اف۶ دست پیدا کنند.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: کمیته ام‌.ان.‌ای با هدف محروم کردن ایران از فناوری هسته‌ای تشکیل شد و رییس جمهور وقت آمریکا در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که اجازه نمی‌دهیم کشوری که از مقررات تخلف کرده، عضو این کمیته باشد، اما ما توانستیم عضو این کمیته شویم و در گزارشی که این کمیته در پایان سال ۸۳ در ۱۱۱ صفحه منتشر کرد به صراحت آمده که ایران جزو کشورهای دارای فناوری غنی‌سازی است و توانستیم این توطئه را خنثی کنیم و این یکی از بزرگترین افتخارات دیپلماتیک ایران است.

دکتر روحانی افزود: در این گزارش آمده چند کشور تحت نظر آژانس می‌توانند غنی‌سازی کنند و چند کشور از جمله فرانسه، روسیه، آمریکا، هند و پاکستان بدون نظارت آژانس این کار را انجام می‌دهند و اینکه نام ایران در میان ۱۳ کشور نامبرده شده در این گزارش قرار دارد، اولین اعتراف جامعه جهانی به توان جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی است.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: امروز وقتی تلاش جوانان را در بخش‌های مختلف از جمله ساغند، قزوین و البرز می‌بینیم که در یکی، دو سال اخیر به ثمر نشسته، افتخار می‌کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ۴۲ طرحی که امروز، مورد بازدید قرار گرفت، در یکی، دو سال اخیر انجام شده است، گفت: برخی اینگونه از ذهن‌شان می‌گذشت که در مذاکرات هسته ای با دنیا، متاع دنیا ما را از فناوری هسته‌ای بازداشته و تصور می‌کردند که ما فناوری هسته‌ای و خون شهیدان را فروخته و در عوض زنجیره‌های تحریم را شکسته‌ایم، اما آن روز هم با بیان ساده‌ای گفتیم که این حرکت بزرگ توسط مردان بزرگی که آگاه بوده و با چشم بینا راه می‌پیمایند، در حال انجام است، اما عده‌ای دلواپس شده و می‌گفتند غنی‌سازی و فناوری ما چه می‌شود؟ معتقد بودند فردو و نطنز حتماً بسته می‌شود و آثاری از رآکتور تهران و اراک باقی نخواهد ماند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: امروز همه شاهدیم که مسیر ما راه درستی بوده و این مسیر صحیحی که انتخاب کردیم، کوتاه‌ترین، بهترین و کم‌هزینه ترین راه برای تثبیت حقوق هسته‌ای ملت بوده و همین راه را ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی با اشاره به بازدید خود از سانتریفیوژ آی‌.آر.۸ که با تزریق گاز یو‌اف۶، کار می‌کند و با ۶۰ هزار دور، سرعت خطی زیادی دارد، گفت: این تلاش‌ها و کوشش‌ها نشان می‌دهد که حقوق ملت ایران از کف خیابان‌ها به لوزان، ژنو و وین برده شد و از آنجا به سازمان ملل منتقل و در همان مکانی که حقوق ملت ایران تضییع شده بود، این حق به تثبیت رسید.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: اگر ایستادگی ملت ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری، هنرمندی دیپلمات‌های کشور و در رأس آنها دکتر ظریف و تلاش و زحمت اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای کشور و در رأس آنها دکتر صالحی نبود، این تلاش با موفقیت به انجام نمی‌رسید.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای ختم پرونده مذاکرات هسته‌ای و اثبات حقانیت ملت ایران خیلیها زحمات فراوان کشیدند، گفت: وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نفت و بانک مرکزی در قدم‌های بعدی برجام را ساختند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: برجام مانند یک ابر است و اگر بخواهد ببارد و سرزمین ما را پر آب کند، این درخت‌های سرو بلند و جنگل‌ها و مراتع هستند که ابر را وادار به باریدن می‌کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: برخی گفتند که صدای رعد و برق را نشنیدیم، اما باران را که می‌بینید بر این مردم نازل شده است؛ شاید در آن زمان به خواب رفته بودید.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه برخی از پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، با همکاری شرکت‌های بین‌المللی به ثمر نشست، تصریح کرد: این به معنای باران برجام است و بسیاری از آنچه امروز در فناوری هسته‌ای تولید و در بازارهای تجاری عرضه می‌شود و همچنین تجاری شدن صنعت هسته‌ای مربوط به باران رحمت برجام است و اگر برجام نبود، آب سنگین اراک نیز صادر نمی‌شد.

دکتر روحانی با اشاره به ویژگی خلوص بالای آب سنگین تولید شده در اراک در مقایسه با سایر کشورها، اظهار داشت: همین ویژگی است که برخی از کشورها مایلند از ما آب سنگین بخرند. دنیا آب سنگین ما را دید و استفاده کرد و در اولین قدم نیز این محصول را به آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت جهانی فروختیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز قادریم کیک زرد را وارد کشور کنیم، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی، این مزیت را بهتر لمس می‌کند.

دکتر روحانی ادامه داد: از روز اول پیروزی انقلاب تا سال گذشته یک گرم کیک زرد هم به کشور وارد نشده بود و اینکه ما در سال گذشته ۳۶۰ تن کیک زرد وارد کردیم، به معنای این است که در بازار تجاری دنیا وارد معاملات صنعت هسته‌ای شده‌ایم و در حال تجارت در این صنعت هستیم. در عرصه تولیدات رادیو دارویی و بسیاری از صنایع مرتبط دیگر نیز به ده‌ها کشور دنیا محصول صادر می‌کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: به شما و ملت بزرگ ایران اعلام می‌کنم که هر کجا با هم بودیم، پیروز بودیم. “ما می‌توانیم” شعار درستی است و اگر با هم باشیم و در کنار هم اختلافات را کنار بگذاریم و به تعبیر عامیانه با هم بسازیم، می‌توانیم کشورمان را به خوبی بسازیم.

رییس‌ جمهور با طرح این پرسش که چرا توانستیم در برابر فشار و تحریم دنیا، ایستادگی کنیم، افزود: این بخاطر وحدت، انسجام، ایستادگی، صبر و تحمل‌مان بود و در این راه عقب‌نشینی نکردیم و از مقام معظم رهبری، اطاعت کردیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه بخاطر انسجام و وحدت و حمایت‌های ملی در مذاکرات هسته‌ای پیروز شدیم، ادامه داد: امروز نیز قادریم به پیروزی‌های بزرگ‌تر در منطقه، جهان و داخل کشور برسیم که این امر با وحدت و یکپارچگی میسر است.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: دنیای امروز، دنیای قانون و مقررات نیست و اگر این چنین بود و راست می‌گفتند که استانداردهای دوگانه ندارند و اعمال قوانین بین‌المللی فقط مخصوص ضعیفان نبود، کار ما آسان‌تر بود.

دکتر روحانی تأکید کرد: چگونه در دنیای امروز بدون مجوز سازمان ملل متحد و شورای امنیت و حتی بدون مصوبه کنگره آمریکا، رییس جمهور این کشور به خود حق می‌دهد به یک کشور مستقل در منطقه حساس خاورمیانه از ناوگان دریایی موشک پرتاب کند.

رییس‌ جمهور افزود: با چه حق و منطقی مرتکب این اعمال شدند؟ مگر کسی اختیار رهبری دنیا را به آمریکا داده و یا این کشور را به عنوان پلیس جهانی برگزیده و یا رییس جمهور آمریکا دادستان محکمه بین‌المللی است؟

دکتر روحانی افزود: از آن بدتر کشورهایی هستند که متأسفانه در این منطقه برای تجاوز آمریکا، این کشور را تشویق می‌کنند، اینان بدانند که نوبت به آنها هم می‌رسد. چرا عجله می‌کنید و متجاوز و ظالم را تشویق و بی‌قانونی را تأیید می‌کنید؟

رییس‌ جمهور تأکید کرد: امروز تروریست‌ها و گروهک‌های تروریستی که با چاقو سر مردم و کودکان را می‌برند و انسان‌ها را در قفس، زنده، زنده می‌سوزانند، بخاطر جنایت آمریکا در سوریه خوشحال هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز باید متحد‌تر باشیم و ملت بزرگ و فهیم ایران در سایه انتخابات پیش‌رو قدرت کشور را به رخ جهانیان بکشد، اظهار داشت: نباید رو در روی هم بایستیم. هدف واحد همه ما تبلور مردم‌سالاری دینی است تا جمهوریت را به منصه ظهور برسانیم، اسلامیت را پای صندوق‌های رأی ببینیم و اخلاق اسلامی را در ماه‌هایی که ایام اخلاق است، یعنی رجب، شعبان و رمضان شاهد باشیم.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که انتخابات پیش رو در کشورمان، همانند انتخابات آمریکا باشد، چرا که اینجا سرزمین، اسلام، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است.

دکتر روحانی ادامه داد: رقابت آزاد بسیار عالی، حضور کاندیداهای مختلف‌ بسیار زیبا و مشارکت حداکثری، توأم با قانون، آرزوی ما و رهبری است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: باید شاهد اجرای مُر قانون باشیم و اگر توانستیم به افتخاراتی نایل شویم قطعاً این مهم در سایه ایستادگی، وحدت و انسجام و اخلاق اسلامی بوده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز در سایه قانون، اخلاق و انسجام به دنبال برگزاری انتخاباتی عظیم با مشارکت حداکثری و صف‌های طولانی هستیم و در این انتخابات بار دیگر اخلاق، فهم، درک سیاسی و انسجام ملت ایران را در برابر جهانیان به نمایش بگذاریم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه باید در همه زمینه‌ها، داوطلب ایثار و فداکاری باشیم، گفت: شهیدان، ایثارگران و ملت این راه خود را انتخاب کردند و قطعاً در این مسیر پیروز نهایی هستیم.

دکتر روحانی همچنین در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدا و امام راحل و بویژه شهدای هسته‌ای در این روز پرافتخار، گفت: بسیار خوشحالیم که بیستم فروردین امسال و گرامیداشت سالروز فناوری هسته‌ای با ایام میلاد با سعادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) مقارن شده چرا که کشور و ملت ما هر چه دارد از رهنمودهای قرآن مجید، پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.

پیش از سخنان رییس جمهوری، دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشور گزارشی از روند فعالیت ها و دستاوردها و برنامه ریزی های این سازمان در راستای توسعه و ارتقا دانش و صنعت هسته ای در کشور ارائه کرد.