برخلاف اشتغال، در تولید کشاورزی حرف‎های زیادی برای گفتن داریم/ وجود ۲۷۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان
برخلاف اشتغال، در تولید کشاورزی حرف‎های زیادی برای گفتن داریم/ وجود ۲۷۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از وجود ۲۷۰ هزار بهره‎بردار کشاورزی در استان خبر داد و گفت: برخلاف اشتغال، در تولید بخش کشاورزی حرف‎های زیادی برای گفتن داریم. به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، داود بهبودی در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان در ایستگاه سعیدآباد […]

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از وجود ۲۷۰ هزار بهره‎بردار کشاورزی در استان خبر داد و گفت: برخلاف اشتغال، در تولید بخش کشاورزی حرف‎های زیادی برای گفتن داریم.
به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، داود بهبودی در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان در ایستگاه سعیدآباد در شورای پژوهشی کشاورزی استان حضور یافت و اظهار کرد: کشاورزی ما بیش از نیم قرن سابقه دارد، اما الگوی معیشتی بهره‌برداران و سطح سواد پایین کشاورزان موجب شده است انتقال دانش، آموزش و ترویج در این عرصه به سختی میسر باشد.
وی بر لزوم استفاده از ظرفیت تمام رسانه‌ها برای انجام اقدامات آموزشی و ترویجی برای کشاورزان تاکید و تصریح کرد: یک مروج کشاورزی که یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی است برای اینکه بتواند اعتماد کشاورز روستایی را جلب کرده و توصیه‎های ترویجی خود را ارائه دهد کار سختی در پیش روی دارد.
بهبودی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد شاغلان آذربایجان‌شرقی در بخش کشاورزی هستند و بیش از ۲۷۰ هزار نفر بهره‌بردار مستقیم به عنوان تولیدکننده کشاورزی در استان فعالیت می‌کنند که رقم بزرگی است؛ افزود: سهم ارزش افزوده، راندمان و درآمد سرانه ایجاد شده در بخش کشاورزی قطعا به ۴۰ درصد نمی‎رسد و رقم بسیار پایینی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: برخی از اقتضائات مثل مسائل حقوقی، مقررات، قانون ارث، بحث تجمیع و تفکیک و پروسه‎های بهره‌برداری، عدم همسویی با فناوری‌های جدید و تلاش‌های ناموفق در جهت انتقال بحث‎های ترویجی، کشاورزی ما را در وضعیت نامطلوب فعلی قرار داده است.
وی یادآور شد: اگر به دینامیک اشتغال و زنجیره ارزش در بخش کشاورزی استان نظری بیافکنیم، متوجه می‌شویم در ۵۰ سال گذشته سهم اشتغال بخش کشاورزی ما افزایش نیافته و تعداد شاغلان در بخش کشاورزی در این مدت تفاوت چندانی نکرده است.
بهبودی با بیان اینکه با گذشت زمان، قشر جوان از بدنه کشاورزی خارج شده و افراد مسن کم‌سواد باقی مانده‌اند، افزود: فارغ‎التحصیلان دانشگاهی کشاورزی ما عمدتا با شناخت، آگاهی و علاقه این رشته را انتخاب نمی‌کنند و اکثرا از روی ناچاری به این عرصه روی می‌آورند و اگر در سایر بخش‎ها فرصتی بدست آورند، کشاورزی را رها خواهند کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: برخلاف اشتغال در تولید بخش کشاورزی حرف‎های زیادی داریم و انتظار می‌رود در آینده سهم ارزش افزوده بخش افزایش یابد، اما نباید انتظار داشته باشیم بخش کشاورزی ما بتواند در آینده اشتغال موثری ایجاد کند.
وی توضیح داد: در زنجیره ارزش بخش کشاورزی، پربازده‎ترین بخش، تولید نیست؛ ارزش افزوده کشاورزی قبل از تولید، در عرصه ترویج، آموزش و تحقیقات و بعد از تولید در عرصه، فرآوری، بسته بندی و شبکه بازار است.

لزوم برون‎سپاری و تقویت بخش خصوصی در امر پژوهش کشاورزی

در این جلسه معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی با بیان اینکه بخش کشاورزی چندان بهره‎ور نیست، گفت: پژوهش و تحقیق زمان‎بر بوده و تا تحقیقات به انجام رسد و نتایج آن قابل استفاده باشد، ممکن است اتفاقات جدیدی بیفتد.
وحید جلالی بر لزوم برون‎سپاری و تقویت بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: اگر مرکز تحقیقات کشاورزی همه امور پژوهشی را خودش به عهده گیرد، اقدامات عاجل مقتضی امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت: اینکه بخش کشاورزی تبدیل به یک بخش سفارش‌پذیر و تقاضامحور شده مایه امیدواری است و می‌تواند نویدبخش اتفاقات مطلوب در آینده باشد.
جلالی همچنین بر لزوم بهره‎مندی مناسب مدیران شهرستانی از کمک‎های فنی و اعتباری بویژه در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: ۵۰ درصد کمک‎های فنی و اعتباری در راستای ارتقاء شاخص‎های اقتصادی استان صرف خواهد شد.
معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی یادآور شد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در اصل بهره‎وری، تامین بذر مطلوب است که اگر همین رویکرد مورد توجه قرار گیرد اتفاقات بسیار خوبی در بخش کشاورزی می‌افتد.
در این جلسه کریم مهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن ارائه تاریخچه ایستگاه سعیدآباد به بیان فراز و نشیب‌ها، وضعیت فعلی و مسائل و مشکلات مبتلا به آن پرداخت.
مهری همچنین به فلسفه وجودی شورای تحقیقات کشاورزی، وظایف، کارکردها و گزاش فعالیت‌های آن پرداخت.
دکتر منیری‎فر، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز، گزارشی از فعالیت‎های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه کرد.