برای اشتغال‌زایی راهی جز رونق اقتصادی و تولید نداریم
برای اشتغال‌زایی راهی جز رونق اقتصادی و تولید نداریم

رییس‌ جمهوری از آغاز عملیات اجرایی ۳۶ طرح و پروژه با اعتبار بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای رونق و آبادانی استان کهگیلویه و بویر احمد خبر داد و گفت: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای این استان برای اولین بار در کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در […]

رییس‌ جمهوری از آغاز عملیات اجرایی ۳۶ طرح و پروژه با اعتبار بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای رونق و آبادانی استان کهگیلویه و بویر احمد خبر داد و گفت: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای این استان برای اولین بار در کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به استعداد بالای این استان از لحاظ طبیعت و منابع آبی، اظهار داشت: در این استان با مشکل بهره‌برداری از آب روبرو مواجه هستیم که باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود، در همین راستا سد تنگه‌سرخ و طرح‌های آبرسانی از جمله طرح کشت گلخانه‌ای، آبیاری قطره‌ای مدرن و با بهره‌وری بالا و همچنین پروژه‌های پرورش ماهی و آبزیان، بخش بزرگی از این نیازمندی را حل می‌کند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه گردشگری و توسعه کشاورزی می‌تواند، مسأله اشتغال این استان را حل نماید، ادامه داد: این استان با پتانسیل و استعداد زیاد در زمینه گردشگری، می‌تواند برای استان‌های همجوار ایران و کشورهای همسایه تبدیل به یک جاذبه خوب شود.

دکتر روحانی به برنامه‌های دولت تدبیر و امید در زمینه گیاهان دارویی و فرآوری‌های آن برای عرضه به بازارهای جهانی، اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری فعال شده و دستور خواهم داد تا برای ایجاد اشتغال در این عرصه و سوددهی و درآمد بیشتر فعال‌تر شود.

رییس‌ جمهوری از تأمین بودجه برای تأسیس پردیس و پارک فناوری استان کهگیلویه و بویر احمد خبر داد و گفت: با تأسیس این پردیس‌ها یکی از راه‌های مهم اشتغال‌زایی مهم جوانان استان فراهم خواهد شد.

دکتر روحانی ادامه داد: در این سفر ۹۰ میلیارد تومان برای طرح‌های درمان و آموزش پزشکی اختصاص داده شده است.

رییس‌ جمهوری افتتاح ۲۳۱ طرح و همچنین کلنگ‌زنی ۲۳۶ پروژه را به معنای استعداد و پتانسیل خوب این استان دانست که موجب شکوفایی و توسعه برای مردم غیور و بلندآوازه کهگیلویه و بویر احمد خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به دیدار با عشایر و روستاییان این استان، عشایر و روستائیان را سرمایه بزرگ برای کشور توصیف کرد و افزود: مطالبات عشایر و روستاییان در این دیدار بحق و درست بود و این قشر از جامعه تولیدگران کشور هستند به همین منظور برای رفع نیازمندی‌های آنان و عدم مهاجرت به شهرها در تلاش هستیم.

رییس‌ جمهوری همچنین طرح‌های وزارت نفت برای تحت پوشش قرار گرفتن ۸۱ درصد جمعیت شهری و روستایی از نعمت گاز تا انتهای سال ۹۶ را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای این استان، عنوان کرد.

دکتر روحانی بر ضرورت نقش ارتباطات برای روستاییان تأکید کرد و گفت: بدون ارتباطات، توسعه و سرمایه گذاری دشوار است.

رییس‌ جمهوری پرداخت سود تسهیلات بانکی به عنوان یارانه برای سوددهی سرمایه‌گذاری در این استان را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت دانست و گفت: ۱۴۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم که ان‌شاء الله تحول بزرگی برای شروع کار بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان استان باشد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات دولت برای اجرایی شدن مصوبات سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان کهگیلویه و بویر احمد تأکید کرد: در همه این سفرهای استانی در تلاشیم تا آنچه اعلام می‌شود، در زمان مقرر اجرایی و عملیاتی نماییم.

رییس‌ جمهوری همچنین گزارش استانداران به هیأت وزیران، نظارت نمایندگان مجلس در طرح‌ها و پروژه‌ها، فعالیت و اقدامات  سازمان برنامه و بودجه و همچنین پیگیری‌های شخصی رییس‌ جمهور را از دیگر اقدامات دولت برای عملیاتی شدن طرح‌های استانی بیان کرد.

دکتر روحانی درباره برنامه‌های دولت برای برون‌رفت از مشکل بیکاری استان، اظهار داشت: برای اشتغال‌زایی راهی جز رونق اقتصادی و تولید نداریم که پیش‌تر راه‌حل استخدام دولتی بود، اما الان باید نظام اداری چابک‌تر شود.

رییس‌ جمهوری با اشاره به درآمدهای بسیار بالا در زمینه فناوری‌های نوین، گفت: در حال حاضر  شمار زیادی از شرکتهای دانش بنیان با معافیت مالیاتی و دریافت وام از صندوق نوآوری در حال فعالیت هستند که در طول ۳ سال گذشته نیز ۲۵۰ نفر از شخصیت‌های فعال علمی ایران در خارج از کشور به کشور بازگشته و عمدتاً در همین شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند.

دکتر روحانی ادامه داد: در این شرکتها درآمد بالا و متناسب با تحصیلات دانشجویان فراهم است که باید همه توان خود را برای اشتغال جوانان بویژه در مناطق بحرانی بکار بگیریم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی در کشور چندین نقطه برای پیگیری مصوبات دولت انتخاب شده که برای هر کدام از این پایلوت‌ها وزرایی از هیأت دولت برای پیگیری مأمور خواهند شد تا از استعداد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استانی به خوبی استفاده شود.

خبرنگاری پرسید برنامه‌های دولت در این سفر به منظور اختصاص اعتبار ویژه برای فرودگاه و راه‌آهن استانی چیست؟ دکتر روحانی پاسخ داد: در تلاش هستیم با توسعه زیرساخت‌ها و همچنین مرمت فرودگاه یاسوج برای جذب گردشگر به این استان اقدام نماییم.

رییس‌ جمهوری همچنین با اشاره به شرایط طبیعی و کوه های بلند در این استان، گفت: راه‌آهن استان نیز نیازمند به فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی است.

دکتر روحانی درباره اقدامات دولت برای زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی استان، افزود: ۱۱ طرح ورزشی تا سال ۹۶ تکمیل خواهد شد که این طرح‌های فرهنگی و ورزشی برای نسل جوان بویژه دختران و بانوان استان، ضروری می‌باشد.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه نگاه ویژه‌ای به استان کهگیلویه و بویر احمد در این سفر استانی داشته است،‌ گفت: وظیفه ماست که به هر استانی که دیرتر سفر می‌کنیم فکر و اعتبار بیشتری در نظر بگیریم که در این استان طرح‌هایی مانند یارانه تسهیلات و صندوق توسعه کشاورزی برای اولین بار در کشور انجام می‌شود که البته صندوق توسعه استان نیز در نظر گرفته شده که روند اجرایی شدن آن در تهران پیگیری خواهد شد.

دکتر روحانی همچنین از رسانه‌های همگانی از جمله رسانه ملی، نیروهای نظامی ، انتظامی و امنیتی و بسیج  استان کهگیلویه و بویر احمد قدردانی کرد.