بخش عمده اهداف اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بخش کشاورزی است
بخش عمده اهداف اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بخش کشاورزی است

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت کامل مدیریت استان از فعالان بخش کشاورزی، گفت: بخش عمده‌ای از اهداف اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بخش کشاورزی و اهمیت این بخش در سال ۹۵ بالاتر از سال‌های گذشته است. اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، با اشاره به سند تدبیر توسعه این بخش، […]

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت کامل مدیریت استان از فعالان بخش کشاورزی، گفت: بخش عمده‌ای از اهداف اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بخش کشاورزی و اهمیت این بخش در سال ۹۵ بالاتر از سال‌های گذشته است.

اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، با اشاره به سند تدبیر توسعه این بخش، گفت: یکی از علل بروز مشکلات متعدد در سال‌های گذشته، بی‌برنامگی، کار سلیقه‌ای و حرکت بر مسیر آزمون و خطا بود، بر این اساس ما از بدو ورود به استان بحث برنامه‌ریزی را مطرح کردیم و یکی از بخش‌هایی که به صورت جدی پای کار آمد بخش کشاورزی بود.

وی افزود: نتیجه یک سال تلاش مدیران، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان بخش کشاورزی، سند توسعه این بخش است که امروز به عنوان میثاق‌نامه و برنامه مشترک همه فعالان بخش کشاورزی، اساس حرکت‌ها و اقدامات در این بخش است.

جبارزاده با بیان این که امروز از توانمندی‌ها، مشکلات و کارهای لازم در بخش کشاورزی استان شناخت نسبی داریم، افزود: نتیجه این کارها باید رضایت رهبری و دولت از عملکرد مسوولان استان در پایان سال جاری باشد و معتقدم که استان آذربایجان شرقی همانند دوران دفاع مقدس، در عرصه اقتصاد مقاومتی هم خط‌شکن و الگو خواهد شد و سخت‌ترین کارها را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: همه واحدهای بخش کشاورزی مشکلات مخصوص به خود دارند، اما این مشکلات هیچ وقت باعث نشده که عملکرد این بخش نسبت به گذشته ضعیف‌تر شود.

جبارزاده، پیش‌بینی تولید ۸۰۰ هزار تن گندم در استان را افتخارآمیز دانست و گفت: روزی که ما وارد استان شدیم ذخیره گندم استان تنها برای سه روز بود، اما امروز ظرفیت سیلوهای ما تکمیل شده و این نتیجه همت مردم و بخش خصوصی و مدیریت درست مسوولان است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که اعتبار چندانی هم به بخش کشاورزی تزریق نشده است، افزود: در دولت گذشته سهم بخش کشاورزی از اعتبارات استانی از ۱۱ درصد به ۴ درصد رسیده بود و با توجه به این که عمده صنایع استان وابسته به این بخش است این موضوع پذیرفتنی نبود، امروز سهم بخش کشاورزی از اعتبارات استانی به ۹ درصد رسیده و تلاش می‌کنیم این سهم را باز هم افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این که بخش کشاورزی یک بخش زیربنایی است، افزود: نگاه ما به بخش کشاورزی، نگاه تولید، اشتغال، صادرات و ارزش افزوده است و معتقدیم که بخش عمده‌ای از اهداف اقتصاد مقاومتی در بستر بخش کشاورزی قابل تحقق است.

جبارزاده تصریح کرد: اهمیت بخش کشاورزی برای استان آذربایجان شرقی در سال ۹۵ بالاتر از سال‌های گذشته است و همه مسوولان استان باید در کنار این بخش باشند.

وی گفت: امروز کوچک‌ترین مشکل واحدهای بخش کشاورزی مشکل همه مسوولان استان است و ما تا زمانی که این مشکلات حل نشده است در کنار بخش کشاورزی هستیم.

جبارزاده با اشاره به این که ۵۷ درصد از واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان فعال هستند، بر آسیب‌شناسی وضعیت واحدهای نیمه‌فعال و راکد این بخش تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی از تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های استان برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: بخشی از این تسهیلات باید به واحدهای تولیدی بخش کشاورزی اختصاص یابد.

وی در عین حال این اعتبارات را برای تامین همه نیازهای بخش تولید استان ناکافی دانست و با بیان این که برای تامین نیازهای مالی بخش کشاورزی باید به دنبال منابع جدید باشیم، پیشنهاد کرد صندوق توسعه بخش کشاورزی در همه شهرستان‌های استان تشکیل شود.

جبارزاده همچنین بر استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات بخش کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: برای این منظور لازم است چند پروژه بزرگ و ویژه در این بخش تعریف شود و بعد از تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی، برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شود.

وی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی استان را نیز بااهمیت دانست و گفت: لازم است سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور در مذاکرات هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباطات خود را با آنها افزایش داده و به صورت جدی توافقات را پیگیری کند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت بسیج در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی به ویژه در بخش کشاورزی، گفت: از بسیج سازندگی انتظار داریم که در هر یک از ۲۱ شهرستان استان، حداقل ۱۰ واحد نیمه‌فعال یا راکد بخش کشاورزی را فعال کرده یا به همان تعداد واحد جدید ایجاد کند.

وی با بیان این که از فعالیت‌های بسیج سازندگی در این راستا حمایت می‌کنیم، افزود: هدف ما خشنودی رهبری از عملکرد استان در عرصه اقتصاد مقاومتی است و طبق اعلام وزیر محترم کشور عملکرد ما به صورت ماهانه خدمت معظم له ارایه می‌شود.

جبارزاده همچنین بر استفاده از مشارکت بنیادها، حمایت ویژه بانک کشاورزی و استفاده از امتیازات منطقه ویژه علم و فناوری در بخش کشاورزی تاکید کرد و با بیان این که از واحدهای فعال بخش کشاورزی حمایت می‌کنیم، گفت: هر واحد تولیدی در عرصه اقتصادی به منزله یک گردان عملیاتی است و وظیفه ماست که در کنار فرماندهان و سربازان این واحدها باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک هفته جهاد کشاورزی و گرامی‌داشت یاد و خاطره جهادگران و شهدای عرصه جهاد سازندگی، گفت: همه کارهای ما باید به خاطر خدا باشد که در این صورت لطف و عنایت الهی شامل حال ما خواهد شد و نتیجه کار ما مورد رضایت پروردگار قرار خواهد گرفت.

در این نشست مدیران اجرایی و تعدادی از فعالان و تشکل‌های بخش کشاورزی استان به بیان عملکردها، ظرفیت‌ها، مسایل و مشکلات این بخش پرداختند.

در این نشست که در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد، از کتاب شیوه‌های نوین ترویج در بخش کشاورزی نیز رونمایی شد.