با اجرای طرح نفیلین سینیت سراب انجام می‌شود / کاهش وابستگی ایران به واردات آلومینا /  اقدامی ماندگار برای صنعت آلومینیوم کشور و خطه آذربایجان
با اجرای طرح نفیلین سینیت سراب انجام می‌شود / کاهش وابستگی ایران به واردات آلومینا /  اقدامی ماندگار برای صنعت آلومینیوم کشور و خطه آذربایجان

به گزارش قلم پرس از تبریز، علیرضا رزم‌حسینی  وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی تولید پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت، اظهار داشت: امروز روز خجسته و ماندگاری برای مردم استان آذربایجان‌شرقی و مردم زحمتکش خطه سراب است. وی تصریح کرد: امضای این قرارداد و احداث […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، علیرضا رزم‌حسینی  وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی تولید پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت، اظهار داشت: امروز روز خجسته و ماندگاری برای مردم استان آذربایجان‌شرقی و مردم زحمتکش خطه سراب است.

وی تصریح کرد: امضای این قرارداد و احداث این واحد بر اساس مطالعات و تحقیقات گذشته و کار کارشناسی بوده است که تغییر نرخ ارز نیز در این قرارداد با تصویب هیات دولت لحاظ شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح به سرعت با لحاظ شدن قیمت نرخ ارز آغاز می‌شود، گفت: البته اقدامات خوبی در خصوص اجرای این طرح پیشتر انجام شده است که امضای این قرارداد تکمیل عملیات اجرایی را تسریع می‌بخشد.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل سریع پروژه نفلین سینیت سراب/ به‌کارگیری ظرفیت‌های بومی منطقه و تکنولوژی روز دنیا در اجرای پروژه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اعلام کرد که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها پروژه ۷۰ هزار تنی تولید پودر آلومینیوم از ماده معدنی نفلین سینیت سراب را زودتر از موعد مقرر تکمیل و تحویل خواهیم داد.

سیدحسین هوش‌السادات، در  مراسم امضای قرارداد احداث واحد ۷۰ هزار تنی تولید پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت میان ایمیدرو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان این مطلب، افزود: این پروژه طبق قرارداد ۴۸ ماهه باید تکمیل و تحویل داده شود و با تمام تلاش خود سعی می‌کنیم که در زمان پروژه صرفه‌جویی لازم انجام شود تا از این پروژه نیز سربلند بیرون آییم.

وی از اعتمادی که به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در اجرای این پروژه شده است، تقدیر و تشکر کرد و گفت: این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌های قرارگاه در جهت خودکفایی، قطع وابستگی و تامین نیاز داخل است که امیدواریم در اسرع وقت تکمیل گردد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه در این پروژه از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: تجهیزات اصلی پروژه شناسایی شده است و با تمام توان از ظرفیت‌های بومی منطقه حداکثر استفاده را در اجرای پروژه خواهیم کرد.

هوش‌السادات همچنین تصریح کرد: ظرفیت فاز اول این واحد ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت است که قابلیت ارتقاء تا ۲۰۰ هزار تن را نیز دارا می‌باشد.

افزایش تولید آلومینا، کاهش ارزبری برای صنعت آلومینیوم به دنبال دارد/ فاز توسعه تولید آلومینا از نفلین در سراب به ۲۰۰ هزار تن در سال قابل ارتقاء است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه تولید آلومینا از نفلین سراب، تأکید داشت: افزایش تولید آلومینا در کشور، کاهش ارزبری برای صنعت آلومینیوم به دنبال خواهد داشت.

وجیه‌الله جعفری در مراسم امضای قرارداد تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین (پروژه نفلین سینیت سراب) در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حال حاضر کشورمان سالانه به ۱.۵ میلیون تن پودر آلومینا نیاز دارد که بخش عمده‌ای از آن از طریق واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در فاز نخست پروژه سالانه۷۰ هزار تن پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت در شهرستان سراب تولید می‌شود که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در خروج ارز از کشور می‌گذارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو  متذکر شد: تولید فعلی آلومینا در کشور سالانه به ۲۵۰ هزار تن می‌رسد، از این رو ضروری است که زمینه افزایش تولید این ماده فراهم آید.

جعفری ادامه داد: پیش‌بینی شده در صورت امکان، تولید آلومینا از نفلین در فازهای توسعه به ۲۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

وی، ارزش فاز نخست پروژه را ۱۳۷ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: طرح در مدت چهار سال اجرا و ساخته خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید آلومینا از نفلین علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، با احتساب محصولات جانبی ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند.

طبق قرارداد ایمیدرو با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در فاز نخست پروژه سالانه ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت در شهرستان سراب تولید می‌شود که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در خروج ارز از کشور می‌گذارد.

تولید فعلی آلومینا در کشور سالانه به ۲۵۰ هزار تن می‌رسد، از این رو ضروری است که زمینه افزایش تولید این ماده فراهم آید.

در حال حاضر کشورمان سالانه به  ۱.۵  میلیون تن پودر آلومینا نیاز دارد که بخش عمده‌ای از آن از طریق واردات تامین می‌شود.

پیش‌بینی شده در صورت امکان، تولید آلومینا از نفلین در فازهای توسعه به ۲۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

ارزش فاز نخست پروژه ۱۳۷ میلیون یورو است و این طرح در مدت چهار سال اجرا و ساخته خواهد شد.

گفتنی است که تولید آلومینا از نفلین، علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، با احتساب محصولات جانبی ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند.

این مراسم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارتخانه، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، رئیس سازمان صمت استان و نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س