باقری کنی: صیانت از حقوق بشر صرفا در پرتو دکترین امنیت درون‌زا امکان‌پذیر است
باقری کنی: صیانت از حقوق بشر صرفا در پرتو دکترین امنیت درون‌زا امکان‌پذیر است

خبرگزاری میزان – علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران عصر امروز در وبینار «حقوق بشر دختران و صلح و امنیت پایدار»، با اشاره به حضور ۲۰ ساله امریکا و ناتو در افغانستان، اظهار داشت: نیرو‌های نظامی امریکا و ناتو در افغانستان نه تنها نتوانستند امنیت را در این کشور برقرار سازند بلکه ما هنوز شاهد […]

خبرگزاری میزان – علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران عصر امروز در وبینار «حقوق بشر دختران و صلح و امنیت پایدار»، با اشاره به حضور ۲۰ ساله امریکا و ناتو در افغانستان، اظهار داشت: نیرو‌های نظامی امریکا و ناتو در افغانستان نه تنها نتوانستند امنیت را در این کشور برقرار سازند بلکه ما هنوز شاهد حوادث تروریستی نظام‌مند و سیستماتیک در این کشور هستیم، چون امریکایی‌ها و ناتو در پی ایجاد امنیت در افغانستان نیستند بلکه صرفا منافع و سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند و این دقیقا دستاورد امنیت برون‌زا است.

باقری‌کنی تصریح کرد: بعد از ۲۰ سال امنیت در افغانستان ناپایدار است و تروریست‌های فراری از سوریه و عراق نیز در پناه و حمایت امریکا و ناتو به افغانستان روی آورده اند و مرتکب جنایتی همچون حمله تروریستی به مدرسه دخترانه در این کشور شدند.

وی دکترین امنیت درون‌زا را نجات بخش منطقه توصیف کرد و گفت: گفتمان مقاومت با ارائه دکترین امنیت درون‌زا ظرف مدت کوتاهی بساط تروریست‌ها را در عراق و سوریه جمع کرد. آمریکا و ناتو مسئول خون دختران معصوم و شهدای دانایی در افغانستان هستند، چون امنیت اجاره‌ای نمی‌تواند تضمین کننده امنیت و حقوق ملت افغانستان باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: فضای حاکم بر حقوق بشر دنیا مبتنی بر واقعیت‌ها نیست، چون بازیگرانی که عرصه‌ها و ظرفیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و حقوقی دنیا را تحت سلطه خود دارند، بر اساس منافع و اقتضائات خودشان آن‌ها را جهت‌دهی می‌کنند.

وی افزود: امریکا که صد‌ها هزار انسان را از زندگی در افغانستان محروم کرده و یک خرابه پس از ۲۰ سال تحویل داده هیچگاه به عنوان ناقض حقوق بشر در عرصه بین‌المللی معرفی نمی‌شود! چون تمامی ابزار‌ها در اختیار آن‌ها است. کشوری مثل سعودی به یمن حمله می‌کند و باعث کشتار جمعی و نسل‌کشی وسیع انسان‌های بی‌گناه می‌شود، چون متحد غربی‌ها است هیچ بحثی درباره نقض حقوق بشر از سوی این کشور مطرح نمی‌شود و همین طور درباره رژیم صهیونیستی که عامل و سرسپرده امریکا در منطقه است.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه وظیفه انسانی ما این است که چهره واقعی امپراطوری غرب تحت سیطره امریکا را به دنیا معرفی کنیم، ادامه داد: باید با ابزار‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای چهره واقعی غربی در عرصه مفاهیم و مصادیق حقوق بشر را به جهانیان بشناسانیم. یکی از رسالت‌های ستاد حقوق بشر این است که وارونگی حقوق بشر در دنیا را به افکار عمومی چه در داخل و چه خارج کشور معرفی کند.

وی همچنین بیان کرد: در حادثه تروریستی مدرسه دخترانه در افغانستان ۸۵ تن از دختران معصوم و بی‌گناه به شهادت می‌رسند در حالی که این فاجعه در عرصه رسانه‌ای ضریب پیدا نکرد، چون ابزار‌های رسانه‌ای کاملا تحت سلطه غربی‌ها است. اگر ناقضین حقوق انسان‌ها به خاطر اقداماتشان هزینه حقوقی و حیثتی بپردازند شاید نقض حقوق بشر کمتر شود بنابراین باید نقض حقوق انسان‌ها برای غرب هزینه‌مند شود تا بازدارندگی ایجاد شود.

باقری‌کنی با اشاره به حضور داعش در سوریه و عراق نیز گفت: در سوریه و عراق، چون بستر و سازو کار امنیت درون‌زا مبتنی بر گفتمان مقاومت اسلامی شکل گرفت طی مدت کوتاهی بساط گروه‌های تروریستی در این دو کشور برچیده شد و این دستاورد بزرگ امنیت درون‌زا بر مبنای گفتمان مقاومت اسلامی است.

پیوند تاریخی و عمیق دو ملت ایران و افغانستان

در ادامه این وبینار عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران ضمن قدردانی از حمایت و همراهی جمهوری اسلامی ایران با مردم این کشور، گفت: دولت و ملت ایران در تمامی پروسه‌های صلح و ایجاد جامعه مدنی همراه و درکنار مردم افغانستان بوده و هستند.

وی افزود: پیوند دو ملت ایران و افغانستان تاریخی، عمیق و عاطفی است و ما برای اینکه بتوانیم صلح را در کشورمان به سرانجام برسانیم به نیاز و همراهی جمهوری اسلامی ایران نیاز داریم.

در این وبینار که از سوی موسسه بین المللی دیده‌بان عدالت و با مدیریت زهره خوارزمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد، فاطمه قاسمپور، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، عبدالهادی فرهنگ، رایزن سابق فرهنگی افغانستان در ایران، زینب قاسمی طاری، رئیس موسسه آمریکایی شمالی و اروپا در دانشگاه تهران و تکتم حسینی، شاعره افغانستانی نیز حضور داشتند و نظرات و دیدگاه‌های خود را در این رابطه بیان کردند.

انتهای پیام/