بازار فولاد با تمرکز عرضه در بورس کالا ساماندهی می‌شود/ تضعیف نگاه قیمت‌گذاری در حوزه سیاست‌گذاری
بازار فولاد با تمرکز عرضه در بورس کالا ساماندهی می‌شود/ تضعیف نگاه قیمت‌گذاری در حوزه سیاست‌گذاری

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر، بازار محصولات فولادی با توجه به ارتباط گسترده این محصولات با سایر صنایع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو اقدامات برای اصلاح برخی روندها در بازار ضمن حمایت از تولید و صادرات کشور در دستورکار دولت است. در این […]

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر، بازار محصولات فولادی با توجه به ارتباط گسترده این محصولات با سایر صنایع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو اقدامات برای اصلاح برخی روندها در بازار ضمن حمایت از تولید و صادرات کشور در دستورکار دولت است. در این میان آنچه بیش از هر چیزی در این حوزه خودنمایی می کند، نیاز صنایع خودروسازی، مسکن و لوازم خانگی به فولاد است که در دو سال گذشته به دلیل نبود تعادل در سمت عرضه و تقاضا، مشکلاتی در این بخش ایجاد شد که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس مسیر اصلی و پایدار برای حمایت از تولید و صادرات کشور را ایجاد شفافیت حداکثری در مبادلات و احیای رقابت در این صنعت می داند.

حجت الله فیروزی در این رابطه اظهار کرد: یکی از برنامه های مهم در مجلس، تلاش برای اصلاح سیاست ها و ساماندهی بازار فولاد کشور است که در همین راستا اقداماتی با هماهنگی دولت و سایر ذی نفعان این حوزه در دستور کار است.

وی با بیان اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا مطالبات کل زنجیره فعالان بازار فولاد به طور معقول و همزمان برآورده شود، گفت: اگر زنجیره تولید محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود هیچ نیازی به قیمت دستوری نیست و بازار تنظیم و متعادل خواهد شد؛ در همین زمینه مجلس از همان ابتدا با قیمت دستوری فولاد مخالف بود و خوشبختانه این نگاه نیز در حوزه سیاست گذاری تضعیف شده است.  

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: درصدد هستیم میزان بیشتری از فولاد تولیدی کشور در بورس کالا عرضه شود و براساس آمار، امسال حدود ۳۰ درصد فولاد کشور در بورس کالا عرضه شد و به همین دلیل، بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست داد که با تحقق رشد عرضه ها به طور مستمر، علاوه بر تنظیم بهینه بازار، شفافیت نیز در این صنعت افزایش می یابد.