این نکات حقوقی را بدانید سپس معامله کنید
این نکات حقوقی را بدانید سپس معامله کنید
خریداران محترم قبل از اقدام به خرید، همزمان در تنظیم سند بیع‌نامه و پس از خرید به نکات ذیل توجه نموده تا در آینده دچار مشکلات مربوط به آن نگردند.

قلم پرس، خرید آپارتمان و پرداخت هزینه آن بخش عمده‌ای از سرمایه خریدار را به خود اختصاص می‌دهد. یک خرید درست و مطمئن و ایمن می‌تواند امنیت روانی و اقتصادی خریدار را کاملا تحت‌الشعاع خود قرار داده و اشتباه در آن نیز آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای وی به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است خریداران محترم قبل از اقدام به خرید، همزمان در تنظیم سند بیع‌نامه و پس از خرید به نکات ذیل توجه نموده تا در آینده دچار مشکلات مربوط به آن نگردند.

نکات مهم خرید پیش از تنظیم سند مبایعه‌نامه

با تحقیق از اهالی و ساکنین و مجاورین و حتی بنگاه‌های معاملات ملکی محل وقوع ملک از مالکیت و مشکلات نامعلوم ملک مطلع شوید.

از فروشنده بخواهید قبل از حضور در دفتر مشاوره املاک اقدام به دریافت کدپستی تایید شده از طریق اداره پست همان محل وقوع ملک نماید.

چنانچه فروشنده به وکالت از طرف مالک اقدام می‌نماید، باید:

گواهی از دفترخانه تنظیم‌کننده سند وکالت ارایه نماید. مبنی بر اینکه این وکالت همچنان معتبر است.

چنانچه ملک در تصرف مستاجر یا هر شخص دیگری است، از متصرف در مورد چگونگی توافقش با فروشنده در خصوص تخلیه سوال بنمایید.

نکات مهم هم‌زمان با تنظیم سند مبایعه‌نامه

فروشنده حتما اصول اسناد مربوط به مالکیت یا نمایندگی خود را در جلسه قرارداد حاضر نماید.

در قرارداد حتما تاریخ تنظیم سند رسمی بنام خود را مشخص نمایید.

با دیدن سند مطمئن شوید که ملک آزاد بوده و در رهن کسی نیست.

ملک را بر اساس متراژ مندرج در سند مالکیت خریداری نمایید.

به مشاوره املاکی جهت تنظیم قرارداد مراجعه نمایید که دارای پروانه رسمی از اتحادیه مشاورین املاک بوده و اجازه صدور کد رهگیری را داشته باشد.

پس از دریافت کد رهگیری می‌توانید به سایت اتحادیه مشاوران املاک مراجعه نموده و اصالت کد رهگیری خود را چک نمایید.

فراموش نکنید که پس از تنظیم سند مبایعه‌نامه، مالک باید اسناد مالکیت را جهت انجام مراحل اداری تنظیم سند نزد املاک به امانت بگذارد.

از تمامی چک‌های صادره بابت پول معامله حتما کپی تهیه نموده و دریافت آن‌ها را فروشنده با امضاء تایید و رسید نماید.

حتما در قرارداد، شماره و مشخصات کامل دفترخانه مورد توافق و تنظیم‌کننده سند مالکیت را مشخص نمایید.

نکات مهم پس از تنظیم سند مبایعه‌نامه

براساس قرارداد و در تاریخ مقرر در دفترخانه‌ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده‌اید به همراه چک رمزدار الباقی پول معامله حاضر شوید. درصورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر حتما از سردفتر گواهی حضور خود یا عدم حضور فروشنده را مطالبه نمایید.

فراموش نکنید که فروشنده باید چند روز قبل از زمان مورد توافق به جهت تنظیم سند به نامتان، قبوض پرداخت عوارض و نوسازی و پسماند شهرداری و پرداخت مالیات را به دفترخانه ارایه نموده باشد.

همچنین فراموش نکنید که پس از اتمام کار فروشنده می‌بایست تمامی مدارک مربوط به مالکیت خود را همانند بنچاق، برگه خلاصه معامله، کپی وکالتنامه وکیل (چنانچه فروش به وکالت انجام شده باشد) و اصل سند مالکیت را تماما به شما تحویل نماید.