اینجا به خدا نزدیک‌تر است/ در جوار فرشتگان کوچک آسمانی
اینجا به خدا نزدیک‌تر است/ در جوار فرشتگان کوچک آسمانی

اینجا قطعه‌ای از بهشت روی زمین، اینجا همان جایی است که قطره بی‌درنگ یاد دریا می‌کند، اینجا حتی ساعت به وقت همان روزی که آمده‌ای خوابیده است! ساعت هم دوست ندارد گذر زمان را نشان بدهد! اینجا بوی بهشت می‌دهد، اینجا بهشت کودکان است! به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ترحم! هرگز، […]

اینجا قطعه‌ای از بهشت روی زمین، اینجا همان جایی است که قطره بی‌درنگ یاد دریا می‌کند، اینجا حتی ساعت به وقت همان روزی که آمده‌ای خوابیده است! ساعت هم دوست ندارد گذر زمان را نشان بدهد! اینجا بوی بهشت می‌دهد، اینجا بهشت کودکان است!

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ترحم! هرگز، این فرشته‌ها قلبی مملو از محبت و آغوشی پرمهر و لبخندی بی‌منت می‌خواهند تا شور و شوق کودکانه شان پاسخی در خور بگیرد. حاضرند قلب کوچکشان را بی‌بها ببخشند تا شادت کنند اما بخشندگی آنها در حقیقت ما را خجالت می‌دهد.

اینجا شیرخوارگاه احسان در تبریز است، آن‌ها به حضور سه کلمه، پدر، مادر و خانواده نیاز دارند؛ نیازی که در چشمان و نگاه‌های تک تکشان موج می‌زند.

اینجا شیرخوارگاه احسان است و کودکانی در آن سکنی دارند که بی‌شک گرمای کانون خانواده و داشتن توجه پدر و مادر را در خواب می‌بینند.

اینجا قطعه‌ای از بهشت روی زمین، اینجا همان جایی است که قطره بی‌درنگ یاد دریا می‌کند، اینجا حتی ساعت به وقت همان روزی که آمده‌ای خوابیده است! ساعت هم دوست ندارد گذر زمان را نشان بدهد! اینجا بوی بهشت می‌دهد، اینجا بهشت کودکان است!

اینجا ستارگان بسیار پرنورتر از ستارگانی می درخشند که ما سال‌هاست در آسمان رصد کرده‌ایم، اینجا به آسمان نزدیک‌تر است اینجا به خدا هم نزدیک‌تر است.

اینحا مأمن کودکانی است که از آغوش پر مهر مادر و دستان نوازشگر پدر محروم هستند.

بعضی‌ها با شنیدن نام فرشتگان ناخودآگاه آسمان را می‌نگرند، در حالی که فرشتگان کوچک زمینی همین چند قدمی ما در شیرخوارگاه احسان، تنها منتظر آغوش و نوازش پر مهر رهگذرانی موقتی هستند که لحظاتی آرام ِ جانشان می شوند و دل های کوچکشان را صیقل و تسلا می‌دهند!

فرشتگان کوچک زمینی که روزهای عاری از لالایی‌های مادرانه و بوسه‌های پدرانه را در این وانفسای زندگی سپری می‌کنند! و فقط دستان نوازشگر و پر مهر مددکارانی را که شب و روز بر بالین شان می‌مانند و محبت و عشق مادری در رفتار و نگاهشان موج می زند را حس می‌کنند.

برای دیدن خدا لازم نیست به سرزمین وحی یا حج رفت، خدا را می‌توان در کوچه پس کوچه‌های این شهر و در دل‌های کوچک و نگاه‌های معصومانه کودکان شیرخوارگاه احسان یافت!

امروز خورشید نه از مشرق تبریز بلکه از دل فرشتگانی طلوع کرد که در این قطعه‌ی بهشتی سکنی گزیده‌اند!

خورشید مهربانی امروز در خانه عشق و دلتنگی کودکان همراه با طنین صداها و لبخندهای معصومانه‌ی فرشتگانی طلوع کرد که بی‌‌هیچ پلک‌زدنی چشم به چشم غریبه‌های تازه وارد دوخته بودند!

وقتی پایتان را به چنین مرکزی بگذارید و بچه‌های قد و نیم قدی را ببینید دیگر نمی‌دانید باید شاد باشید یا در اندوهی از جنس غربت فرو بروید و بر روزگارشان بگریید!

ناخودآگاه بغضی بر گلویتان چنگ می‌زند و قلبتان آکنده از سوزشی می‌شود که مرحمش فقط بغل کردن و نوازش این کودکان معصوم آسمانی است!

امروز با تعدادی از دانشجویان و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میهمان فرشتگانی بودیم که تشنه احساس و خواستار قلبی مملو از محبت و آغوشی پرمهر و لبخندی بی‌منت بودند تا ترحم و دلسوزی!

ضمن بازدید از بخش‌های مختلف شیرخوارگاه، خانم باقری مدیر شیرخوارگاه احسان ما را همراهی می‌کند و مراقب بود تا کسی از صورت بچه‌ها عکس نگیرد، اصلا نمی‌خواست بچه‌ها شناخته شوند، چون ممکن است کسی بخواهد سرپرستی‌شان را قبول کند یا حامی شان شود. حتی می‌گفت چند تا از بچه‌ها به‌زودی به فرزند خواندگی خانواده‌های متقاضی در خواهند آمد.

زهرا باقری مدیر شیرخوارگاه احسان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: شیرخوارگاه احسان مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست زیر ۶ سال استان می‌باشد که در حال حاضر پذیرای ۵۰ تا ۵۵ نفر از کودکان عزیز هستیم.

وی گفت: هر کدام از این کودکان که نوزادان و کودکان زیر ۶ سال را شامل می‌شوند به فراخور سن و سالشان به گروه‌های مختلف تقسیم بندی شده‌اند که هر گروه سنی مربی خاصی داشته و ۲۴ساعته از کودکان نگهداری می‌کند و تمام کارهای مربوط به آنها را بر عهده دارد.

باقری گفت: شیرخوارگاه احسان با اینکه یک مرکز دولتی است ولی با توجه به هزینه زیاد این مراکز نیازمند حضور خیرین است، شاید مشکلاتی را که دولت نمی‌تواند آنها را حل کند با حضور خیرین محترم حل شود، خوشبختانه تا به امروز نیز با یاری مردم خیر و نوع دوست مشکلی نداشته‌ایم.

مدیر شیرخوارگاه احسان خاطرنشان کرد:کودکان در این مرکز تا ۶سالگی نگهداری می‌شوند و پس از آن به مرکز دیگری منتقل می‌شوند، ما نیز سعی می‌کنیم در این مدت امکان واگذاری این کودکان به خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی را فراهم سازیم.

باقری در ادامه گفت: با توجه به اینکه در این مرکز امکان تشخیص مشکلات ذهنی و جسمی وجود ندارد، اخیرا با واگذاری کودکان کم توان ذهنی و جسمی مشکلات ما دوچندان شده است. اینجا ۳۵ کادر داریم و اخیرا نیز در حال مذاکره برای کمبود کادر هستیم و خوشبختانه در شرف حل شدن است.

مدیر شیرخوارگاه احسان با اشاره به هزینه بر بودن هزینه عمل و نگهداری نوزادان گفت: مردم شیرخوارگاه احسان را فراموش نکنند، اگر مردم نباشند ما عملا قادر به اداره شیرخوارگاه نخواهیم بود!

میلاد نوروزی، نماینده دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: هدف ما همانطور که رهبر انقلاب همه‌ی دانشجویان را به  فعالیت های اجتماعی و سیاسی دعوت فرمودند؛ ایجاد زمینه برای حضور پر رنگ تمام دانشجویان و بسیجیان دانشگاه‌ها در فعالیت‌های اجتماعی است.

چرا که اکنون جای خالی این قبیل فعالیت‌ها در دانشگاه‌های ما احساس می‌شود و به نظر بنده فعالیت‌های اجتماعی در دانشگاه، زمینه اجتماعی شدن، متفاوت اندیشیدن، ترویج فرهنگ هم اندیشی و گفتگو، عقلانی فکر کردن، درک و فهم حقوق دیگران و احترام به عقاید و افکار مخالف را برای مهم‌ترین طبقه و قشری که دانشجویان هستند فراهم خواهد آورد و آنها را برای پذیرش مسئولیت‌های مهم در جامعه و مشارکت در پیشرفت و توسعه کشور آماده می‌کند.

وی گفت: امروز با حضور در شیرخوارگاه احسان هدایا و کادوهایی به این فرشتگان کوچک تقدیم کردیم تا مرحمی باشد بر دل‌های کوچک‌شان و امیدوارم توانسته باشیم لبخندی کوچک را بر لب‌هایشان بنشانیم.

نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حضور در این شیرخوارگاه فضای معنوی خاصی را برای دانشجویان ایجاد کرد و تلنگری بود که چرا تا به حال رنج این کودکان درگیرمان نکرده بود؟ چون فقط جای پدر و مادر در بین این کودکان خالی نیست، بلکه جای محبت هم در بین این کودکان خالی است.

نوروزی گفت: هنوز برای محبت و توجه به کودکانی که بی سرپرست و بدسرپرست در این شیرخوارگاه زندگی می‌کنند دیر نیست و شاید حمایت معنوی و مادی از این کودکان معصوم نقطه عطفی در زندگی هر یک از ما برای تحولی عظیم باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی این تشکل افزود: این برنامه در سایه سار عنایات حضرت حق و در ظل توجهات بقیه ا… و با همکاری مسئولان در وهله اول توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و در وهله دوم توسط تمام دانشجویان سطح استان ادامه خواهد داشت و هر بار سعی خواهیم کرد از مراکز مختلف از قبیل خانه سالمندان، آسایشگاه معلولان و جانبازان، خانه‌های کودکان، بازدید از محلات حاشیه نشین و …بازدید کنیم.

نوروزی افزود: با هماهنگی اساتید دانشگاه سعی می‌کنیم دانشجویان عزیز را به سمت تحقیق و پژوهش در زمینه فعالیت‌های اجتماعی سوق دهیم و نتایج این تحقیقات و پژوهش‌ها به‌صورت علمی در اختیار نهادها و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با این فعالیت‌ها قرار دهیم.

زهرا فهیمی از دانشجویان شرکت کننده در این بازدید به خبرنگار فارس گفت: امروز با دیدن بچه‌های شیرخوارگاه حس خوبی داشتم، حسی که تمام وجودم را پر از عشق کرده بود، ولی با وجود این عشق ته قلبم احساس دلتنگی می‌کردم.

این فعال دانشجویی افزود: از اینکه امروز توانستیم لبخند را هر چند کوتاه میهمان لب‌های این فرشتگان کوچک کنیم خیلی خوشحال هستم و وجودم سرشار از عشق بود، اما با دیدن کودکانی که محبت مادر و عشق پدر را ندیده اند، بغض غریبانه‌ای وجودم را فرا گرفت، و این حال شامل همه کسانی بود که در این بازدید حضور داشتند.

سیمین یونسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت:حس غیر قابل وصفی بود، با وجود نداشتن پدر و مادر اما درک و شعور بالایی بین این بچه ها موج می زد، عشق ورزیدن و شاد بودن را باید از این کودکان آموخت. با وجود اینکه خلاء بزرگی را در زندگی تجربه می کنند اما از امثال ما که این خلاء را حس نمی کنیم از بعضی جهات جلوتر هستند، با وجود سن کم روح خداوندی را در وجود خود به یدک می کشند و محبت می‌کنند.

مهسا علیزاده نیز حسش را به خبرنگار ما اینگونه بیان کرد: امروز به یاد ماندنی‌ترین روز عمرم خواهد بود، حس غریبی تمام وجودم را فراگرفته بود که تا به امروز چنین حسی نداشتم.

وی گفت: ای کاش زودتر از این‌ها امکان حضور در این بهشت زمینی را داشتم؛ با حضور در چنین مکان‌هایی احساس سبکی و دگرگونی می‌کنم.

——————————————

گزارش: پویا خوش‌پیمان و علی سلیمی