ایروان: نظامیان آذربایجان فورا از ارمنستان خارج شوند
ایروان: نظامیان آذربایجان فورا از ارمنستان خارج شوند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌های مرزی اخیر میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان باز هم خبرساز شده است، سرپرست وزارت خارجه ارمنستان با سفیر ایران در ایروان دیدار و درباره مسائل منطقه رایزنی کرد. وزارت خارجه ارمنستان درباره دیدار ۲۴ می (سوم خرداد) «آرا آیوازیان» سرپرست وزارت خارجه این […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌های مرزی اخیر میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان باز هم خبرساز شده است، سرپرست وزارت خارجه ارمنستان با سفیر ایران در ایروان دیدار و درباره مسائل منطقه رایزنی کرد.

وزارت خارجه ارمنستان درباره دیدار ۲۴ می (سوم خرداد) «آرا آیوازیان» سرپرست وزارت خارجه این کشور و عباس بدخشان ظهوری سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در ایروان بیانیه صادر کرد و خبر داد، دو طرف درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه رایزنی کردند.

به گزارش «آرمن پرس»، در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است: «مسائل مرتبط با امنیت و صلح در منطقه محور تمرکز این دیدار بود».

بنا بر اعلام این وزارتخانه، این مقام ارشد دولت ارمنستان با سفیر ایران در ایوان درباره تنش‌های مرزی اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان تصریح شد: «(در دیدار آیوازیان و ظهوری) درباره وضعیت ناشی از اقدامات تحریک‌آمیز (جمهوری) آذربایجان در استان‌های مرزی ارمنستان صحبت شد. (آیوازیان) بر لزوم خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای مسلح آذربایجانی که وارد تمامیت ارضی تحت حاکمیت ارمنستان شدند، تاکید کرد».

رایزنی درباره مسائل تعدادی از دیگر مسائل دوجانبه ارمنستان و ایران و به ویژه دیدارهای مقام‌های ارشد ایروان و تهران برای اجرای توافقات فی مابین دو کشور، از جمله دیگر محورهای رایزنی سرپرست وزارت خارجه ارمنستان و سفیر ایران بود.

دیدار و گفت‌وگوی آرا آیوازیان با عباس بدخشان ظهوری در شرایطی انجام شده که طی روزهای اخیر مقام‌های ایروان بارها خواستار خروج نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان از خاک ارمنستان شده‌اند.

دیدار سرپرست وزارت خارجه ارمنستان با سفیر ایران، یک روز بعد از آن صورت گرفت که وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد تعدادی از نظامیان جمهوری آذربایجان از خاک ارمنستان خارج شدند (جزئیات بیشتر).

۲۲ اردیبهشت ماه وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرده بود، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان تلاش کردند «اقدامی خاص» را در ساعات آغازین همان روز در یکی از مناطق مرزی استان «سیونیک» ارمنستان انجام دهند. ساعاتی بعد از آن «نیکول پاشینیان» سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان هم گفت که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از مرز ارمنستان عبور کرده و تا عمق ۳.۵ کیلومتری در خاک این کشور نفوذ کرده‌اند.

بعد از گزارش‌ها درباره تنش مرزی میان دو کشور، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با پاشینیان بر لزوم رعایت دقیق توافق آتش‌بس که با میانجیگری روسیه بعد از ۴۴ روز درگیری بین ایروان و باکو بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی به دست آمد، تاکید کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.  بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

انتهای پیام/ص