ایران هم باید برجام را به نفع خود تفسیر کند
ایران هم باید برجام را به نفع خود تفسیر کند

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام گفت: تاسیس کارخانه سوخت هسته‌ای اقدامی برای جلوگیری از کارشکنی‌های آمریکا در راستای اجرای برجام خواهد بود. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی  بیان […]

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام گفت: تاسیس کارخانه سوخت هسته‌ای اقدامی برای جلوگیری از کارشکنی‌های آمریکا در راستای اجرای برجام خواهد بود.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: با اشاره به تداوم نقض برجام از سوی امریکا و طرف‌های غربی گفت: دو نگرانی دور و نزدیک درباره اجرای برجام در داخل ایران وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی اول درباره عدم اجرای برجام در بخش‌های تحریم‌زدایانه است؛ با توجه به کارشکنی‌هایی که امریکا در راه بخشی از معاملات پولی و بانکی ایران انجام می‌دهند و همچنین اقداماتی که برای جلوگیری از خریداری برخی تجهیزات انجام شده این نگرانی را تشدید کرده است.

وی افزود: به علاوه این مسائل و عهدشکنی‌هایی که از سوی طرف امریکایی انجام می‌شود اعتقاد دارم موانع ثانویه‌ای نیز به جز مسائل هسته‌ای در راه اجرای برجام وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تحولات سیاسی در داخل امریکا یعنی انتخابات ریاست جمهوری است.

فلاحت پیشه با اشاره به نگرانی دوم ایران در اجرای برجام گفت: نگرانی بعدی مربوط به آینده نیازهای هسته‌ای ایران است؛ طبق برجام تا ۱۵ سال آینده تمام نیازهای هسته‌ای ایران باید از طریق باشگاه کشورهای دارای فناوری هسته‌ای تامین شود و قابل پیش‌بینی است که امریکایی‌ها بعد از کارشکنی در زمینه برداشتن تحریم‌ها در مرحله بعد در راه فروش سوخت‌های مورد نیاز ایران یعنی درجات غنی شده بالاتر از ۳٫۶ درصد مانع‌تراشی خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره راه‌های مقابله به مثل با بدعهدی‌های امریکا در راه اجرای برجام تصریح کرد: اولین مقابله به مثل ایران باید در زمینه مقابله با تاراج اموال کشورمان باشد؛ دلایل محکم و قوانین الزام‌آور خوبی در این راستا مانند قانون الزام به احقاق حقوق ایرانیان و قربانیان جنگ شیمیایی، احقاق حقوق ایرانیان قربانیان تروریست و ایرانیان قربانی نقض حقوق بشر وجود دارد که متاسفانه اجرا نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از این قوانین برای احقاق حقوق ملت ایران و مقابله با بدعهده‌های امریکا استفاده کرد افزود: ما می‌بینیم امریکایی‌ها در شرایط مشابه با کمترین دلایل موجود علیه ایران حکم می‌گیرند ولی ایران در مواردی که علیه اشخاص و نهادهای امریکایی دلایل محکمی دارد اقامه دعوی جدیدی نمی‌کند.

فلاحت پیشه با اشاره به اظهارات روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم ایجاد کارخانه سوخت هسته‌ای آن را در راستای نگرانی ایران از مانع تراشی در جهت دستیابی به سوخت‌های مورد نیاز تفسیر و اظهار داشت: این اقدام می‌تواند جایگاهی برای تولید سوخت‌های هسته‌ای مورد نیاز کشورمان در آینده مانند تولید اورانیوم ۲۰ درصد که دارای مصارف دارویی است و اورانیوم ۶۰ درصد که مورد نیاز زیردریایی و کشتی‌های بزرگ است، باشد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حتما در آینده با کارشکنی‌هایی در زمینه ارائه اورانیوم با غنای بالا از سوی کشورهای هسته‌ای و به ویژه  امریکا روبرو خواهید شد گفت: معتقدم اگر سازمان انرژی اتمی طرح عملیاتی در زمینه تولید کارخانه سوخت هسته‌ای ارائه دهد حتما مجلس شورای اسلامی آمادگی تصویب بودجه آن را خواهد داشت.

وی ادامه داد: رفتار کشورها در قبال معاهدات بین‌المللی تبدیل به عرف می‌شود و عرفی که امریکایی‌ها تاکنون ایجاد کرده‌اند این است که بخشی از برجام را ا‌جرا و بخشی از آن را اجرا نکنند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: ایران نیز باید بر اساس منافع ملی خود برجام را تفسیر کرده و در مواردی که احساس می‌کند می‌شود تفسیری را به نفع منافع ملی انجام داد آن را عملیاتی کند.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برجام قابل تفسیر است خاطرنشان کرد: قرار نیست فقط امریکایی‌ها برجام را تفسیر کنند و ایران نیز می‌تواند برجام را براساس منافع ملی خود تفسیر کند.