ایران می تواند به قطب ساخت و صادرات تجهیزات فنی بدل شود
ایران می تواند به قطب ساخت و صادرات تجهیزات فنی بدل شود

وزیر نفت با بیان این که زیمنس یکی از بازیگران اصلی برق و ماشینهای دوار در جهان است، گفت: ایران می تواند با همکاری زیمنس به قطب ساخت و صادرات تجهیزات بدل شود. به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، وزیر نفت، صبح امروز (دوشنبه، سوم اسفندماه) در دیدار […]

وزیر نفت با بیان این که زیمنس یکی از بازیگران اصلی برق و ماشینهای دوار در جهان است، گفت: ایران می تواند با همکاری زیمنس به قطب ساخت و صادرات تجهیزات بدل شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (MOP)، وزیر نفت، صبح امروز (دوشنبه، سوم اسفندماه) در دیدار با یو کازر، مدیرعامل زیمنس در جمع خبرنگاران به سابقه یک قرن همکاری ایران و شرکت آلمانی اشاره کرد و با بیان این که این همکاری در وزارت نیرو و بخش برق بیشتر بوده و در وزارت نفت نیز این همکاری در درازمدت ادامه پیدا کرده است، افزود: در وزارت نفت این همکاری در قالب ساخت توربو کمپرسورهای بخش گاز شروع شد و تعداد زیادی کمپرسور در ایران ساخته شد.

وی با بیان این که ایران هم اکنون قدرت مهمی در منطقه در ساخت توربوکمپرسورانتقال گاز محسوب می شود به مشکلات دوران تحریم اشاره کرد و گفت: در این دوران بسیاری از توربینها و کمپرسورهای ما برای پارس جنوبی، ایران ال ان جی و ستاره خلیج فارس توقیف شد.

زنگنه تعداد کمپرسورهای توقیف شده ساخته شده برای پارس جنوبی را بیش از ۳۰ دستگاه عنوان کرد و گفت: ایران در مورد این شرکت به آینده نگاه می کند و این شرکت قول داد که در حمل کمپرسورها و توربینها و همچنین برای راه اندازی هرچه سریعتر آنها کمک کند.

وی سپس به برنامه همکاری با این شرکت در پساتحریم اشاره کرد و افزود: این شرکت می تواند با همکاری و مشارکت با شرکتهای داخلی به تولید محصولات مشترک اقدام کرده و آن را با برند خود به بازارهای منطقه صادر کند.

آزادسازی تجهیزات توقیف شده ایران

وزیر نفت با اشاره به این که زیمنس علاوه بر همکاری با شرکت توربوکمپرسور نفت (O.T.C) می تواند با دیگر شرکتهای ایرانی همکاری کرده و در ایران سرمایه گذاری کند، خاطر نشان کرد: این شرکت و شرکت توربوکمپرسور نفت برای ارائه خدمات و ساخت تجهیزات برنامه ریزی کرده اند.

وی با بیان این که ایران همچنین برای برداشت گاز بیشتر به زنجیره ای از ماشینهای دوار در بخش نفت و برای کمپرسورهایی که سرچاه قرار می گیرند نیاز دارد، گفت: زیمنس می تواند یکی از همکاران و شریکان خوب برای ایران باشد.

وزیر نفت فضای دیدار امروز را مثبت و خوب ارزیابی کرد و با بیان این که قرار شد همکاری با این شرکت به صورت دوطرفه ادامه یابد، یادآور شد: زیمنس یکی از بازیگران اصلی صنعت برق و تولید ماشینهای دوار در جهان است و حضور آنها برای کشور ما به این دلیل مهم است که اگر این سرمایه گذاریها ساماندهی شوند، می توانند اشتغال زیادی ایجاد کنند و ایران را به قطب ساخت و صادرات این تجهیزات بدل کند.

وی با اشاره به این که تجهیزات توقیف شده ایران از سوی زیمنس هم اکنون آزاد شده است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل توقیف این تجهیزات، ایران مجبور شد تجهیزات با کیفیت پایین تر خریداری کند که از جمله هزینه های تحمیلی تحریمهاست.

وزیر نفت در این خصوص که آیا باتوجه به گذشت زمان این تجهیزات قابل استفاده هستند یا نه، تاکید کرد: زیمنس از این تجهیزات خوب نگهداری کرده و قرار است برای راه اندازی سریعتر به ایران کمک کند.