ایجاد ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در کشور/تهدید امنیت غذایی با غفلت از تولید محصولات استراتژیک
ایجاد ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در کشور/تهدید امنیت غذایی با غفلت از تولید محصولات استراتژیک
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: دهکده فناوری و نوآوری برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی کردیم و هدف ما از این کار که با هماهنگی و مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شد، استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در هر یک از این دهکده های فناوری و نوآوری بود

به گزارش قلم پرس،تبریز، سیدمجتبی خیام نکویی امروز در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نگاه پدرانه ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استانها را مشوقی بسیار خوب برای فعالیت در این راه پر فراز و نشیب در بخش کشاورزی با وجود مشکلات متعدد آن دانست و اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و تأکید کردند که کشاورزی باید دانش بنیان شود و مصداق این امر را نیز افزایش شرکتهای دانش بنیان و افزایش ضریب نفود فناوری در این بخش دانستند.

 وی گفت: نیاز است که اتفاقات بزرگی در بخش کشاورزی رخ دهد که یکی از مهمترین این اتفاقات مشارکت دانش آموختگان بخش کشاورزی است که خیل عظیم آنها امروز یا در جایگاه شغلی نامرتبط فعالیت می کنند و یا در جستجوی کار هستند.

خیام نکویی افزود: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیم گرفتیم، اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را در کشور ایجاد کنیم تا زیرساخت اولیه افزایش شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی فراهم شود و تعدادی از شرکتهای دانش‌بنیان نیز در این پارک علم و فناوری مستقر شدند.

وی اظهار کرد: متعاقب آن دهکده فناوری و نوآوری برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی کردیم و هدف ما از این کار که با هماهنگی و مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شد، استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در هر یک از این دهکده های فناوری و نوآوری بود که ششمین دهکده را امروز در آذربایجان شرقی افتتاح خواهیم کرد.

خیام نکوئی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم افزایش شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت: رهبری فرمودند این مساله که تنها چهار درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند قابل قبول نیست و ما تلاش می کنیم این میزان را افزایش دهیم و با استفاده از شرکتهای دانش بنیان در قالب هسته‌ها، واحدهای فناور و شرکت‌های توسعه یافته و مشارکت آنها بتوانیم تحولی در بخش کشاورزی به وجود آوریم.

وی ادامه داد: محدویتهای ما در زمینه منابع آبی و اقلیمی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها جدی است بنابراین امیدواریم که با مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی و نفوذ دانش در عرصه کشاورزی بتوانیم میزان بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

وی تفاوت میزان بهره‌وری کشاورزان نمونه با متوسط میانگین بهره وری کشور را ناشی از افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی دانست و گفت: درصدد هستیم با طراحی و تدوین الگوی کشت و اجرایی سازی آن شاهد افزایش ضریب خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه محصولات گندم، جو، برنج، دانه‌های روغنی و … باشیم و این خودکفایی نیازمند این است که حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که از مهمترین حوزه هاست بتواند نقش خود را به بهترین شکل انجام دهد.

خیام نکویی افزود: حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بازوی اصلی ریاست سازمان است که امکان شناسایی معضلات و چالش‌ها و حل آنها را فراهم می کند.

وی ظرفیت استان آذربایجان شرقی در محصولات زراعی و باغی را بسیار بیشتر از وضعیت موجود دانست و افزود: اگر بتوانیم تحولی در شرایط موجود ایجاد کنیم که علیرغم عدم افزایش سطح زیرکشت، افزایش بهره وری داشته باشیم.

معاون وزیر حمایت ها و رهنمودهای حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خصوص اولویت قرار دادن کشاورزی را راهگشا توصیف کرد و افزود: امسال مقام معظم رهبری فرمودند امنیت غذایی مساله اول کشور است و نباید از آن غفلت کرد و استانداران نیز باید توجه داشته باشند راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه محصولات استراتژیک، دستیابی به خودکفایی و بی نیازی از بیگانگان است.

خیام نکویی با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین در خصوص تهدید امنیت غذایی برخی کشورها گفت: امیدواریم با تدابیر وزارت جهادکشاورزی، اقدامات روسای سازمانها در استانها و فعالیت های حوزه تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی شاهد یک تحول و افزایش بهره وری قابل ملاحظه در بخش کشاورزی کشور باشیم.

رشد علم و فناوری در بخش های مختلف از جمله کشاورزی

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این دیدار گفت: رشد علم و فناوری در بخش های مختلف از جمله کشاورزی نتیجه تدابیر رهبری و تلاش جوانان کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم  حوزه کشاورزی را یکی از اولویت های کشور دانست و افزود: خدا را شاکریم که امروز در حوزه کشاورزی به سوی کشاورزی دانش بنیان حرکت کرده ایم.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از پارک علم و فناوری تبریز اظهار کرد: ما امروز باید قدردان مقام معظم رهبری باشیم که این چنین به توسعه علم و فناوری توجه دارند و در نتیجه این توجه در این پارک ، جوانان شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ارزشمندی تاسیس کرده و فعالیت می کنند.

آل هاشم وجود چنین جوانانی را مایه افتخار و مباهات کشور دانست و گفت: این پیشرفتی که امروز در کشور ما در حوزه علم و فناوری انجام گرفته است مایه شکرگذاری است و امیدواریم خداوند دشمنان ما را ریشه‌کن کند که نمی‌توانند این پیشرفت ها را تحمل کنند و ببینند.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه زنان گفت: دشمنان با یک بهانه تلاش کرده اند همه خدمات و دستاوردهای نظام را زیرسوال ببرند اما با لطف خدا نخواهند توانست و ان شاء الله با سربلندی از این مرحله هم عبور می کنیم.

وی عملکرد همه زیرمجموعه های سازمان جهادکشاورزی را خوب و فعالانه توصیف کرد و با قدردانی از خدمات ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مهندس فتحی را مدیری بی دردسر و موفق دانست.

آل هاشم با اشاره به کسب مقام اول توسط روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در کشور، فعالیت این اداره را در انعکاس فعالیتهای صورت گرفته خوب توصیف کرد و افزود: اینکه ارتباط خوبی با مردم برقرار می‌کنند و فعالیتهای آنها در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما روزانه قابل مشاهده است نشانگر فعالیت خوب روابط عمومی این سازمان است.

 وی در پایان سخنان خود گفت: این ارتباط سازنده باعث می شود در مواقعی مانند مشکل کمبود گوشت و مرغ در استان، ضمن حضور در میان مردم، مردم  مشکلات خود را بیان ‌کنند و در زمانی که موفقیتی نیز کسب می شود آن را مشاهده نمایند و این قابل تحسین است که مهندس فتحی در همه حال پاسخگو بوده و حضور فعالی در رسانه ها دارد.

انتهای پیام/