اهتمام دستگاه قضایی در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست
اهتمام دستگاه قضایی در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست

خبرگزاری میزان – نشست‌های مشترک حوزه‌های قضایی شیروان و سرحد و قوشخانه (لوجلی) در استان خراسان شمالی در قالب شورا‌های حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از وقوع جرم با حضور مدیران قضایی مربوط به مسئولان اجرایی (اعضاء)، در منطقه ییلاقی گلیل، واقع در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان شیروان برگزار شد. در این جلسه که علاوه […]

خبرگزاری میزان – نشست‌های مشترک حوزه‌های قضایی شیروان و سرحد و قوشخانه (لوجلی) در استان خراسان شمالی در قالب شورا‌های حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از وقوع جرم با حضور مدیران قضایی مربوط به مسئولان اجرایی (اعضاء)، در منطقه ییلاقی گلیل، واقع در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان شیروان برگزار شد.

در این جلسه که علاوه بر رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شیروان و رئیس دادگاه عمومی بخش سرحد و قوشخانه، مدیر کل امور عشایری استانداری خراسان شمالی و دیگر مدیران و نمایندگان اجرایی ذی ربط نیز حضور داشتند مهمترین مشکلات، موانع، تهدید‌ها و چالش‌های موجود در ابعاد منابع ملی و طبیعی و محیط زیست و همچنین امور عشایری بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مشکلات عشایر در ییلاق گلیل و تخریب منابع طبیعی، محیط زیست و ایل راه‌ها و تغییر کاربری‌های غیرمجاز و نیز مشکلات مرتبط با گرانی علوفه و کاهش قیمت دام زنده از اصلی‌ترین محور‌های مورد گفتگو در این نشست مشترک به شمار می‌رفت.

میلانلویی، رئیس دادگستری شیروان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف منطقه گلیل و ضرورت ساماندهی مشکلات مبتلابه در ابعاد امنیت و حراست از مرزها، محیط زیست، منابع طبیعی، امور عشایری و مسائل مربوط به تعلیف دام توسط دامداران، گفت: مسائل امنیتی و حفاظتی اصولا در هر جغرافیایی مورد توجه جدی است و برای حصول نتیجه مطلوب ضرورت دارد در این محور‌ها تعاملات قانونی فی مابین کلیه دستگاه‌ها تقویت و از اقدامات جزیره‌ای اجتناب شود.

وی نقش عشایر را در حوزه تأمین امنیت مرز‌ها بی بدیل توصیف و ارزیابی و تصریح کرد: بکارگیری ظرفیت عشایر در این حوزه‌ها می‌تواند از مشکلات امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی و حتی صید و شکارغیرمجاز پیشگیری کند.

میلانلویی گفت: آبرسانی و برق رسانی پایدار، تجدیدنظر در تقویم ورود و خروج عشایر به ییلاق با توجه به تغییرات اقلیمی منطقه، اجرای دقیق مفاد آیین نامه کوچ و اسکان عشایر و همچنین تعیین اعضاء هیأت‌های حل اختلاف عشایر از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه مشترک بود.

هدایتی نیا، دادستان عمومی و انقلاب شیروان نیز در این نشست با بیان اینکه این شهرستان و به ویژه عشایر و دامداران منطقه یکی از قطب‌های تولید و صدور دام زنده و بعلاوه فراورده‌های دامی می‌باشند؛ به مسائل و مشکلات مربوط به تأمین لبنیات و گوشت مصرفی و پروتئین اشاره و از دستگاه‌های مسئول در این خصوص خواست: در راستای رفع مشکلات و تأمین نیازمندی‌های عشایر به ویژه در حوزه‌های منابع آبی، تسطیح و ترمیم راه‌های ارتباطی و نیز تأمین و تهیه علوفه، بیش از پیش مساعدت نمایند.

وی در خصوص ساماندهی مسائل مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست نیز خاطرنشان کرد: این طبیعت بکر و زیبا از جمله قابلیت‌ها و ذخائر خدادادی این منطقه می‌باشد و متعلق به بیت المال است و صیانت از آن بر همگان واجب است.

دادستان عمومی و انقلاب شیروان تصریح کرد: منطقه ییلاقی گلیل یکی از ذخایر ارزشمند و آتی کشور است و به نسل‌های بعدی نیز تعلق دارد؛ لذا دستگاه قضایی ضمن حمایت تمام قد از نهاد‌های متولی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست با کسانی که به نحوی از انحاء مبادرت به تخریب و تصرف عدوانی و تحریق منابع طبیعی می‌کنند؛ قاطعانه برخورد خواهد کرد.

خوشخوی آزاد، رئیس دادگاه بخش سرحد نیز ضمن ارائه آماری از پرونده‌های قضایی متشکله مربوط به منطقه ییلاقی گلیل که در دادگاه بخش سرحد و قوشخانه رسیدگی می‌شود  بر ضرورت پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست تأکید کرد.

وی در پایان افزود: از برخی مناطق و پاسگاه‌های واقع در نقطه صفر مرزی نیز بازدید شد.

انتهای پیام/