امیدآفرینی در جامعه نیازمند اطلاع‌رسانی شایسته و هنرمندانه از خدمات دولت است
امیدآفرینی در جامعه نیازمند اطلاع‌رسانی شایسته و هنرمندانه از خدمات دولت است
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر بهبود ذهنیت مردم نسبت به دستگاه‌های دولتی و تقویت فضای نشاط و امیدواری در جامعه، تحقق این مهم را در گرو اطلاع‌رسانی شایسته و هنرمندانه از خدمات دولت و نظام دانست و گفت: روابط عمومی‌ها نقش اصلی را در این زمینه بر عهده دارند.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی در دیدار با اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان، اظهار داشت: روابط عمومی با هر تعریفی که تاکنون از آن شده است، به‌طور کلی نمود بیرونی و آبروی دستگاه‌ها و سازمان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه قاطبه مردم از خدمات بزرگ دولت اطلاع دقیق ندارند، افزود: آن‌چه در زمینه اطلاع‌رسانی از خدمات دولت و نظام مورد انتظار است تاکنون محقق نشده و لازم است در این زمینه بازنگری شود.

پورمحمدی با تأکید بر آسیب‌شناسی عرصه اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی، افزود: روابط عمومی‌ها بهترین ابزار اطلاع‌رسانی عملکرد دستگاه‌ها هستند و اگر آنها نتوانند واقعیت‌ها را بیان کنند رسانه‌ها و افراد دیگری هستند که روایت خود را بازگو کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش اعتماد نهادی در استان، گفت: باید باور داشته باشیم که بخش عمده موفقیت ما مربوط به بهبود ذهنیت مردم نسبت به دستگاه‌های اجرایی است که این مهم بدون روابط عمومی‌های توانمند قابل دست‌یابی نیست.

وی با بیان اینکه روابط عمومی یک حرفه تخصصی است، افزود: فعالان این حوزه باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند و وظیفه مدیران است که نیروهای خبره را شناسایی و در این عرصه به کار بگیرند.

پورمحمدی افزود: خود مدیران دستگاه‌ها نیز باید در خصوص جایگاه و اهمیت روابط عمومی توجیه شوند و باور داشته باشند که تقویت روابط عمومی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تعامل سازنده روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها و خبرنگاران تأکید کرد و گفت: فضای نقد، لازمه پیشرفت است و روابط عمومی‌ها باید در این زمینه به یک چارچوب اساسی برسند.

وی، فضای مجازی را فرصت بزرگی برای نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها دانست و خواستار فعال شدن روابط عمومی‌ها در این عرصه کم‌هزینه و پربازده شد.

پورمحمدی، افکارسنجی از مخاطبان دستگاه‌ها را نیز از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی‌ها برشمرد و گفت: تبدیل فضای ناامیدی به فضای نشاط و امیدواری، کاری نیست که با بخشنامه و بودجه قابل تحقق باشد، بلکه این مهم در گرو همت اهل فن و اطلاع‌رسانی شایسته و هنرمندانه از خدمات دولت و نظام است.

استاندار آذربایجان شرقی، شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها را مشاور امین مدیریت استان نامید و گفت: برای تقویت جایگاه روابط عمومی‌ها، در حد امکانات و اختیارات از حمایت‌های مادی و معنوی دریغ نمی‌کنیم.

مدیر روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان از سال ۸۹ تشکیل شده و تاکنون ۵۵ جلسه هیأت رئیسه آن برگزار شده است.

ذوالفقار همتی افزود: ریاست شورا به عهده استاندار است و هیأت رئیسه آن ۹ عضو دارد که هر دو سال با برگزاری انتخابات، برگزیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان، هم از نظر سازو کار انتخابی و هم از لحاظ سابقه و تجربه، عصاره روابط عمومی‌های استان محسوب می‌شود، افزود: دانش‌افزایی مدیران و کارشناسان روابط عمومی و کارآمدی و تحکیم ارتباط سازمان‌ها با مردم از مهم‌ترین وظایف این شوراست.

اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان نیز در این دیدار دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل مختلف این حوزه بیان کردند که مهم‌ترین مطالب مطرح شده عبارتند از:
–    لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی
–    نگاه عملیاتی و مشاوره‌ای مدیران اجرایی به روابط عمومی
–    لزوم ایجاد توان ارتباطی مدیران با رسانه‌ها در راستای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از رویدادهای مهم و حساس
–    اختصاص اعتبارات لازم برای فعالیت روابط عمومی‌ها
–    لزوم بسترسازی برای بهره‌گیری روابط عمومی‌ها از ظرفیت‌های فضای مجازی
–    تهیه پیوست رسانه‌ای برای طرح‌های مهم و زیربنایی استان
–    آموزش ارتباطات رسانه‌ای و اصول تشریفات به مدیران اجرایی
–    لزوم افکارسنجی از ذی‌نفعان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی
–    تقویت جایگاه سازمانی روابط عمومی‌ها
–    گزارش مستمر عملکرد و خدمات دستگاه‌های اجرایای در راستای امیدآفرینی