اما و اگرهای خروج قرقیزستان از سازمان پیمان امنیت جمعی
اما و اگرهای خروج قرقیزستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، با طرح عدم ضرورت حضور قرقیزستان در سازمان پیمان امنیت جمعی در پارلمان از سوی نمایندگان حزب «مکنیم قرقیزستان»، «آیدا علیم بایوا» و «چینارا حسین قل» کارشناسان علوم سیاسی در مورد عواقب این پیشنهاد مطلبی بیان کردند.  این گزارش را نمایندگان پارلمان در کمیته امور بین الملل، دفاع و امنیت […]

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، با طرح عدم ضرورت حضور قرقیزستان در سازمان پیمان امنیت جمعی در پارلمان از سوی نمایندگان حزب «مکنیم قرقیزستان»، «آیدا علیم بایوا» و «چینارا حسین قل» کارشناسان علوم سیاسی در مورد عواقب این پیشنهاد مطلبی بیان کردند. 

این گزارش را نمایندگان پارلمان در کمیته امور بین الملل، دفاع و امنیت اعلام کردند و عواقب این پیشنهاد بررسی شد.

به گفته علیم بایوا، قرقیزستان هنوز نباید این سازمان را ترک کند، زیرا در این حالت، اقتصاد متزلزل شده کشور رو به زوال خواهد رفت .

وی گفت به هیچ وجه مصلحت نیست موضوع خروج قرقیزستان از این سازمان مطرح شود و باید عواقب گفتار خود را بررسی کنند، زیرا این کشور ارتش ضعیفی دارد و این بر روابط با روسیه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این کارشناس علوم سیاسی توضیح داد: تا آنجا که من می دانم، سازمان پیمان امنیت جمعی وارد پروسه  حل اختلافات بین کشورهای عضو نمی‌شود و این سازمان از تهدیدهای خارجی جلوگیری می‌کند. با توجه به این واقعیت که قرقیزستان دارای ارتش ضعیفی است و نیروی مسلح ضعیفی دارد، ما نباید تا زمان ظهور یک گزینه خوب، این سازمان را ترک کنیم.

علیم بایوا ادامه داد: باید به این مسئله عمل گرایانه نگاه کنیم و از پرخاشگری و رفتار تهاجمی پرهیز کرد.

وی اظهار داشت: من معتقدم تقویت نقش تاجیکستان در روابط با روسیه به این دلیل است که ایالات متحده باید نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشد.

به گفته این کارشناس، نمایندگان «ایبک عثمانوف» و «شیلا بک آتازوف» در صحن علنی یک بازی خطرناکی را شروع کردند و پیشنهاد می‌کنند که باید در مورد مشارکت قرقیزستان با سازمان پیمان  تجدید نظر شود.

 این کارشناس افزود که اگر «بیشکک» از این سازمان خارج شود، روابط با روسیه به شدت خراب می‌شود، اول از همه، خروج مهاجران کاری آغاز می‌شود.

علیم بایوا گفت: روابط با روسیه قطعاً خراب خواهد شد و مهاجران اخراج خواهند شد، حال چه کسی آنها را تامین خواهد کرد؟ ما دچار هجوم اقتصادی خواهیم شد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. ما از نظر اقتصادی به شدت به روسیه وابسته هستیم ، این بدان معنا نیست که من طرفدار روسیه هستم، من طرفدار اقدامات عملی هستم. باید رویکرد متعادلی اتخاذ شود. ما یک کشور کوچکیم که به کشورهای بزرگ وابسته هستیم.

در همین راستا «چینارا حسین قل» کارشناس علوم سیاسی دیگر تاکید کرد که لازم است این سوال مطرح شود که چرا سازمان پیمان امنیت جمعی در جریان درگیری در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان غیرفعال بود و سکوت کرد؟ در حالی که روسیه می‌تواند به عنوان میانجی در تنظیم درگیری بین دو کشور عمل کند.

حسین قل ادامه داد: در پاسخ به این سوال باید گفت که واضح است که حل این موضوع در چارچوب منشور سازمان پیمان امنیت جمعی نیست. اما با توجه به اینکه دو کشور از اعضای سازمان پیمان هستند و در حال جنگ با یکدیگر هستند، قطعاً این سازمان تشکیل جلسه می‌دهد. نماینده ما نیز مقصر است که موضوع را در جلسه مطرح نکرده است اما نقش اصلی را روسیه بازی می‌کند که می‌تواند به عنوان یک واسطه عمل کند.

این کارشناس علوم سیاسی معتقد است که وقتی نمایندگان چنین پیشنهادی را ارائه می‌دهند. لازم است علل درگیری در مرز بررسی شود و احتمالاً در منشور تجدید نظر شود.

انتهای پیام/ح