افزایش مساحت دریاچه ارومیه ۱۵۰ کیلومتر مربع/ فناوری فضایی در بهبود کسب و کارهای خدماتی موثر است
افزایش مساحت دریاچه ارومیه ۱۵۰ کیلومتر مربع/ فناوری فضایی در بهبود کسب و کارهای خدماتی موثر است

سازمان فضایی ایران براساس تصاویر دریافتی ماهواره ای اعلام کرد که سطح دریاچه ارومیه امسال از یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است. به گزارش قلم پرس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس گزارش سازمان فضایی […]

سازمان فضایی ایران براساس تصاویر دریافتی ماهواره ای اعلام کرد که سطح دریاچه ارومیه امسال از یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
به گزارش قلم پرس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس گزارش سازمان فضایی ایران، از ۴۰ سال پیش تاکنون سطح دریاچه ارومیه پایش شده است اما از ابتدای سال ۹۵ تاکنون به وسیله ماهواره های سنجشی، هر دو هفته یکبار مساحت دریاچه ارومیه سنجیده شده و آخرین گزارش‎ در پایان مهرماه مساحت این دریاچه را حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع نشان می دهد.
امسال سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تفاوت چشمگیری نداشته اما در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ حدود ۲۰درصد آب دریاچه ارومیه کاهش داشته است.
در ماه های فروردین و اردیبهشت بیشترین سطح و شهریور و مهرماه کمترین سطح آب در این دریاچه وجود داشته و در فصل پاییز و زمستان با توجه به بارش ها، سطح آب دریاچه بیشتر می‌شود.
بر اساس تصاویر ماهواره ای سازمان فضایی ایران آخرین مساحت دریاچه ارومیه مطابق با تحلیل های صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره ای مربوط به تاریخ ۲۷ مهرماه در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع است که نسبت به همین تاریخ در سال گذشته که مساحت این دریاچه در حدود ۱۳۵۰ کیلومترمربع بوده ، افزایش ۱۵۰ کیلومترمربعی را نشان می دهد.
دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران میانگین تراز آبی دریاچه در گذشته ۱۳۷۸ متر و متوسط عمق دریاچه حدود ۶ متر بوده است و همچنین مساحت این دریاچه بین ۵ هزار تا ۶ هزارکیلومتر مربع بوده است.

پایش هورالعظیم
همچنین بر اساس پایش سازمان فضایی ایران از طریق تصاویر ماهواره سنجشی، در آتش سوزی های تالاب هورالعظیم از خردادماه سال جاری تاکنون در حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی تالاب به صورت کامل تخریب شده که بیشترین تخریب مربوط به بخش عراقی این تالاب است.

سازمان فضایی ایران درباره پایش پدیده گرد و غبار نیز اعلام کرد، بر اساس تصاویر دریافت شده از ابتدای امسال تاکنون بیشترین وقوع گرد و غبار مربوط به جنوب شرق کشور است.
پایش ماهواره ای زمین یکی از کاربردهای فناوری فضایی است که سازمان فضایی ایران به صورت روزانه این پایش را انجام می دهد و تصاویر ماهواره ای آن را در اختیار مراکز متولی این حوزه و عموم مردم قرار می دهد.

 


بیش از ۳۰ سال داده ها و تصاویر ماهواره ای در سازمان فضایی ایران آرشیو شده است و روزانه از ۸ ماهواره در مرکز ماهدشت داده دریافت می شود و به همین دلیل یکی از مهمترین برنامه های این سازمان، آزادسازی داده های غیر حاکمیتی است.
امروزه صنعت فضایی به عنوان یکی از پازل های توسعه هر کشوری محسوب می شود و به همین دلیل است که کشورهای مختلف دنیا در تلاش برای ارتقای توانمندی های خود در زمینه این فناوری و بهره گیری از کاربردهای آن از طریق تعامل با سایر کشورها هستند.
از سوی دیگر با وجود اینکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ اقتصاد مرتبط با خدمات تا ۹۲٫۵ درصد رشد کند، فناوری فضایی می تواند در این اقتصاد، نقش آفرینی کند و بستری برای توسعه کسب و کار و ارائه خدمات شود.
کسب و کارهای این حوزه می توانند از طریق اطلاعات دریافتی ماهواره ها نسبت به افزایش بهره وری و ارزش افزوده در بخش های مختلف اقدام کنند.
به طور مثال در بخش اقتصاد کشاورزی ما بیش از ۱۸ میلیون هکتار زمین و جنگل و مراتع در کشور داریم که با کمک فناوری فضایی بهره وری در این بخش افزایش می یابد.