افزایش قابل توجه دعاوی فضای مجازی در دوران شیوع کرونا
افزایش قابل توجه دعاوی فضای مجازی در دوران شیوع کرونا

خبرگزاری میزان – حجت‌اله علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در همایش بررسی چالش‌های حقوقی کرونا که با حضور رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در سالن شهید بهشتی (ره) پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و امروز این ویروس منحوس به جزء لاینفک […]

خبرگزاری میزان – حجت‌اله علم‌الهدی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در همایش بررسی چالش‌های حقوقی کرونا که با حضور رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در سالن شهید بهشتی (ره) پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و امروز این ویروس منحوس به جزء لاینفک زندگی بشری تبدیل شده است به طوری که حتی کارآمدی و موفقیت بسیاری از دولت‌ها و دولتمردان در دنیا، بر اساس کنترل این بیماری سنجیده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: در کشور ما نیز قوه قضاییه در کنار سایر دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی، با ویروس کرونا و آثار و تبعات آن در پرونده‌ها و دعاوی مواجه شد.

علم‌الهدی با بیان اینکه هرگونه تغییر و تحول اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و به طور کلی هر تحولی که در زندگی مردم بوجود می‌آید، آثار خود را در پرونده‌های قضایی به جای می‌گذارد، گفت: قوه قضاییه از جمله نهاد‌هایی است که با اتکا به پرونده‌های تشکیل شده می‌تواند تحولات رخ داده در جامعه را رصد کند و بازخورد بدهد و ورودی متفاوت و مختلفی که بر اثر شیوع ویروس کووید ۱۹ در محاکم داشتیم، شاهد مثال همین موضوع است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: در همین ارتباط با شیوع ویروس کرونا، دعاوی حقوقی و کیفری و دعاوی خانوادگی در برخی مصادیق افزایش یافت و به طور کلی شیوع این پدیده، اثر خود را در پرونده‌ها و دعاوی مختلفی مانند ایفای تعهدات مالی و غیرمالی، مطالبه وجه، مباحث مرتبط با اجاره‌بها و معوقات بانکی نشان داد و در مجموع فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفت.

علم‌الهدی تأکید کرد: هر چند کشور ما در سال‌های گذشته بحران‌های مختلفی را از سر گذرانده، اما در ارتباط با شیوع ویروس کرونا، برخی ضعف‌های مدیریتی ناشی از ستاد ملی مقابله با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی نشان می‌دهد، تدابیر نظام‌مندی برای مقابله با بحران کرونا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه مقابله با بحران کرونا نیازمند قانون سلامت عمومی است، گفت: باید از شیوع این ویروس درس گرفت و در خصوص سایر مصادیق بحران، ضمن آسیب‌شناسی مشکلات موجود، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه دعاوی مربوط به فضای مجازی و رایانه‌ای در دوران شیوع ویروس کرونا، افزایش قابل توجهی داشت گفت: در پژوهشگاه قوه قضاییه، از اواخر سال ۹۸ و از همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا، کار‌ها و فعالیت‌های مطالعاتی مرتبط با این موضوع آغاز شد تا بتوانیم آسیب‌شناسی، تحلیل و آینده‌نگری و تاثیر شیوع کووید ۱۹ بر دستگاه قضایی را بررسی کنیم و به عبارتی برای عبور از این بحران به دستگاه قضایی مشورت علمی بدهیم.

وی افزود: تا کنون هفت اثر پژوهشی مرتبط با چالش‌های حقوقی کرونا از سوی پژوهشگاه قوه قضاییه انجام شده که خروجی این آثار علمی – پژوهشی در قالب کتاب به صورت مجزا به انتشار خواهد رسید.

انتهای پیام/