اعتراضات در شمال عراق علیه مقامی که مانع تظاهرات در حمایت از فلسطین شد
اعتراضات در شمال عراق علیه مقامی که مانع تظاهرات در حمایت از فلسطین شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدام «محمود الفلاحی» فرمانده عملیات استان نینوی در شمال عراق، در جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعلام همبستگی با ملت فلسطین در این استان در حالی که چند روزی است در استانهای مختلف عراقی در حال برگزاری است، برای او دردسر ساز شد و اعتراض و انتقاد شماری از نمایندگان […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدام «محمود الفلاحی» فرمانده عملیات استان نینوی در شمال عراق، در جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعلام همبستگی با ملت فلسطین در این استان در حالی که چند روزی است در استانهای مختلف عراقی در حال برگزاری است، برای او دردسر ساز شد و اعتراض و انتقاد شماری از نمایندگان عراقی را به همراه داشت.

وی دوشنبه (دیروز – ۱۷ می)، مانع برگزاری تظاهرات ضدصهیونیستی در استان نینوی شد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ در پی افشای فایل صوتی  منتسب به او که حاوی مکالمه با یکی از عوامل نیروهای آمریکایی در عراق و در اختیار قرار دادن اطلاعات درباره اماکن و مقرهای حضور الحشد الشعبی در استان الانبار بود، از پست فرماندهی عملیات این استان برکنار شد. هرچند که بعدها دستگاه قضایی عراق او را از این اتهام تبرئه کرد. 

نخست‌وزیر عراق اوایل فروردین سال جاری وی را با وجود مخالفت و اعتراض بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، به عنوان فرمانده عملیات جدید نینوی انتخاب کرد تا جانشین سرلشکر ستاد «اسماعیل المحلاوی» شود.

کاطع الرکابی

«کاطع الرکابی»عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، از این اقدام الفلاحی ابراز تعجب کرد و گفت: جلوگیری از تظاهرات برای یاری به قضیه فلسطین یک جنایت ضد بشری است و هر کس که چنین اقدامی می‌کند باید بازخواست شود.

وی در گفت‌وگو با المعلومه تصریح کرد که اگر تصمیم فرماندهی عملیات نینوی در ممانعت از برگزاری این تظاهرات مبتنی بر اجتهاد شخصی او بوده، باید او را بازخواست کرد. اگر این تصمیم یک تصمیم رسمی بوده باید در آن تجدیدنظر شود و ما نیز در جریان قرار بگیریم که چنین تصمیمی به نفع چه کسی اتخاذ شده است.

الرکابی افزود: «این غیرممکن است که یک فرمانده عملیات یا مقام مسئول در دولت عراق، شهروندان عراقی را از ایستادگی در کنار فلسطین منع کند. ما نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم و موضوعاتی که خاتمه یافته را بار دیگر باز کنیم».

وی تاکید کرد که دولت عراق باید موضوع جلوگیری از برگزاری تظاهرات همبستگی با فلسطین در  نینوی را پیگیری کند و تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کند.

حامد الموسوی

«حامد الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز ضمن محکوم کردن اقدام صورت گرفته در جلوگیری از برگزاری تظاهرات در نینوی، گفت که حمایت از فلسطین، یکی از اصول ملی عراقی‌ها به شمار می‌رود و باید درباره فرمانده عملیات نینوی و تصمیمی که گرفته، تحقیق شود.

وی در مصاحبه با المعلومه، تصریح کرد: مرجعیت و رهبران دینی و سیاسی عراق، خواستار یاری به فلسطین هستند و این یک وظیفه است و هرگونه تلاشی بر خلاف این امر، به منزله رد و مخالفت با فراخوان و دعوت مرجعیت عالی در حمایت از فلسطین است. ما بارها از دولت خواسته‌ایم که آن دسته از فرماندهان امنیتی را که پشت آنها، لابی‌گری‌های سیاسی است یا از طرف‌های سیاسی خط می‌گیرند، کنار بگذارد زیرا آنها وجهه نهاد نظامی کشور را تخریب خواهند کرد.

الموسوی در ادامه از «مصطفی الکاظمی» به عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق خواست تا درباره این اقدام الفلاحی و پشت پرده این تصمیم او، تحقیق کند. وی از حمایت خطیبان استان نینوی از فلسطین و برگزاری تظاهرات‌ برای اعلام همبستگی با مردم این کشور، جلوگیری کرده است. نه الفلاحی و نه کسانی که پشت او هستند، حق ندارند ملتی را که بر اساس قانون اساسی می‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز با فلسطین اعلام همبستگی کنند، از برگزاری تظاهرات منع کنند.

محمد البیاتی

«محمد البیاتی» از رهبران ائتلاف الفتح نیز با اشاره به پیروزی‌ها و نتایج مثبت مقاومت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی در میزان ملی‌گرایی و وطن‌دوستی کسی که مقاومت را تایید نمی‌کند، ابراز تردید کرد.

وی نیز تصریح کرد که کسانی که حتی از حمایت و پشتیبانی معنوی از فلسطین جلوگیری می‌کنند، بدون شک به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و این امر نیازمند یک موضع‌گیری جدی از سوی دولت است. منطق کسی که مخالف حمایت ملت عراق از فلسطین است، حقیقتا باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا بی‌تردید وی در حال برنامه‌ریزی درباره مسائل سرنوشت‌ساز با رژیم صهیونیست است.

البیاتی افزود: بسیاری از کشورها با پول و اسلحه از مقاومت فلسطین حمایت کردند و نتایج مثبتی را برای فلسطین و ملت مظلوم آن رقم زدند. 

انتهای پیام/ص