اشتغال ۳۶ هزار نفر در ۱۴۴۸ کارگاه تولیدی تبریز
اشتغال ۳۶ هزار نفر در ۱۴۴۸ کارگاه تولیدی تبریز

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، فرماندار تبریز گفت: تعداد کل کارگاه‌های صنعتی و تولیدی تبریز ۶ هزار و ۶۰۹ کارگاه است که پس از پایش تعداد کارگاه‌های صنعتی بالای ۱۰ نفر شاغل به یک هزار و ۴۴۸ واحد تغییریافته که معادل ۴۴٫۹ درصد از کل کارگاه‌های استان است. رحیم شهرتی‌فر امروز در […]

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، فرماندار تبریز گفت: تعداد کل کارگاه‌های صنعتی و تولیدی تبریز ۶ هزار و ۶۰۹ کارگاه است که پس از پایش تعداد کارگاه‌های صنعتی بالای ۱۰ نفر شاغل به یک هزار و ۴۴۸ واحد تغییریافته که معادل ۴۴٫۹ درصد از کل کارگاه‌های استان است.

رحیم شهرتی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به پتانسیل‌های شهرستان تبریز اظهار داشت: مقایسه کل شهرستان‌های تبریز نشان می‌دهد ۲۲ هزار و ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم و ۲۲ هزار و ۲۰۶ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آبی هستند که به ترتیب ۲٫۸ و ۵٫۴ درصد از اراضی دیم و آبی استان را به خود اختصاص داده‌اند؛ یعنی در واقع وسعت این اراضی نسبت به جمعیتش کم است.

وی بابیان اینکه وسعت کل اراضی آبی و دیم در شهرستان هم که ۴۲ هزار و ۴۱۶ هکتار است نشانگر اختصاص سهم ۳٫۶۳ درصدی این شهرستان از کل استان است، ابراز داشت: از کل اراضی شهرستان تبریز ۲۷ هزار و ۳۷۲ هکتار و از کل اراضی استان ۷۵۷ هزار و ۲۲۵ هکتار زیر کشت رفته است.

فرماندار تبریز یادآور شد: ازنظر صنعت و معدن بر اساس آمار موجود تعداد کل کارگاه‌های صنعتی و تولیدی تبریز ۶ هزار و ۶۰۹ کارگاه است که پس از پایش تعداد کارگاه‌های صنعتی بالای ۱۰ نفر شاغل به یک هزار و ۴۴۸ واحد تغییریافته که معادل ۴۴٫۹ درصد از کل کارگاه‌های استان است.

وی ادامه داد: تعداد شاغلان کارگاه‌های صنعتی بالای ۱۰ نفر شاغل ۳۵ هزار و ۳۹۸ نفر است که ۴۰٫۶۶ درصد شاغلان استان را به خود اختصاص می‌دهد.

این مسئول یادآور شد: در بخش صنعت سیاست کلی منبعث از سند تدبیر و توسعه این است که مشاغل موجود حفظ شود و از طرف دیگر کارگاه‌های نیمه فعال‌تر شده و کارگاه‌های غیرفعال به مدار فعالیت بازگردند و واحدهای دارای بحران‌های کارگری هم مجدداً احیا شوند.

شهرتی‌فر با بیان اینکه در کنار این‌ها باید زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط بخش خصوصی فراهم شود افزود: در تبریز زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از شهرک‌های صنعتی، انرژی و همراهی و همکاری دستگاه‌های دولتی بر اساس دستورالعمل‌های منبعث از سند تدبیر توسعه و سیاست مدیریتی استان که همه این زمینه‌ها فراهم هستند.

وی اذعان داشت: وقتی دولت تدبیر و امید روی کارآمد نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی ۱۲٫۵ درصد و در تبریز ۱۲٫۸ درصد بود که ۰٫۳ درصد هم از متوسط کشوری بالاتر بودیم.

فرماندار تبریز ادامه داد: اما بر اساس آماری که مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران در پایان سال ۹۴ اعلام کرد نرخ بیکاری در استان آذربایجان شرقی به ۷٫۷ درصد کاهش‌یافته بود که این رقم نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی دولت در استان موفق بوده و ما در حفظ مشاغل موجود به‌صورت نسبی موفق بودیم.

شهرتی‌فر در پایان گفت: تا به امروز فعالیت کارگاه‌های نیمه‌فعال افزایش‌یافته و واحدهای بحرانی تا حدودی از بحران خارج‌شده‌اند.