از الزامات جهادتبیین، تبیین در زمان خود است
از الزامات جهادتبیین، تبیین در زمان خود است
عمل صالح باید در زمان خود انجام بگیرد و اگر با تاخیر باشد نمی تواند یک عمل مطلوب باشد.  از اقتضائات جهاد تبیین، تبیین در زمان خود است مثال تاریخی آن حرکت توابین است که گرچه حرکتی در جهت قیام حسینی بود اما در زمان خود صورت نگرفت و بعد از عاشورا بود اگر این حرکت در زمان جناب مسلم بود چه بسا که مسیر تاریخ عوض می شد.

کسانی این توفیق را دارند که حیات‌شان به نام خدا، برای خدا و با استعانت مطالب از خدا در مسیر الهی و بر مبنای شریعت خداست، به همه ماتعلیم داده شده است  «اللهم بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا» از خدا بخواهیم روز و شب‌مان را مبارک قرار دهد  آنات و لحظات ما برای خدا، در راه خدا و به نام خدا باشد. حال کسانی اگر این توفیق را داشته باشند که نه تنها یک روز یا یک لحظه از زندگی‌شان بلکه  عمرشان در این مسیر باشد ا عمر بسیار مبارکی دارند و به همین خاطر است که از خداوند میخواهیم که عمرهای ما را مبارک قرار دهد «بارک لنا فی اعمارنا»، شما بدانید که اگر یک جوان ۲۷ساله‌ای چنین عمر مبارکی را طی نکرده باشد امروز بعد از ۴۱سال ما اینگونه گرد هم نمی آییم درباره عمر ایشان صحبت کنیم و آن را تحلیل کنیم. ممکن است کسی یک عمر بسیار طولانی داشته باشد و نتواند از آن بهره لازم را ببرد و درمقابل یک جوان ۲۷ساله یک حیات طیبه داشته باشد. قرآن بیان می فرماید که حیات‌طیبه دو مولفه اصلی دارد، ایمان و عمل‌صالح اگر این دو در حیات انسان جمع شود نتیجه این زندگی به شهادت قران یک حیات طیبه، دوست داشتنی و مبارک خواهد بود، شهید دیالمه این توفیق را داشت که با تمام وجود ایمان و عمل صالح را در حیات خود بروز دهد.

از الزمات ایمان، عمل به حکم خداست

ایمان درجات مختلف و الزاماتی دارد از آزمون های ایمان این است که درون بزنگاه ها اگر اختلافی پیش آمد حکم خدا را حاکم قرار دهید، ایمان باید امتداد یابد و عمل صالح یعنی عملی که بر مبنای ایمان شکل گیرد.

سنگ‌اندازی شیاطین دربرابر حیات‌طیبه

اگر نسل ما توفیق داشت با انقلاب اسلامی شکل گرفت و این انقلاب حرفی را در دنیا مطرح و دعوت خدا و پیامبر را اجابت کرد، این حیات با دیگر زندگی‌ها که در دنیا شکل می‌گیرد، متفاوت است. مرحوم علامه طباطبایی میفرماید حیات طیبه مربوط به حیات دنیاست و با ایمان و عمل‌صالح شکل می گیرد که متفاوت با زندگی عادی‌ست، این حیات نیاز به تبیین، مرزبانی و مراقبت دارد. از همان روزهای ابتدای انقلاب حرکت هایی شکل گرفت برای  مقابله  با این حرکت تا نگذارد  نهال انقلاب اسلامی شکل بگیرد و تنومند بشود. برای شیاطین مهم‌تر از ترور و جنگ این است که ملتی از مسیری که دارد  منصرف یا منحرف شود و برای این، یک حرکت به اصطلاح نرم را شروع می‌کنند. شبهه افکنی، تردید افکنی و یک حرکت ارتجاعی که شما را از آنچه که انتخاب و برای آن قیام کردید به عقب برگرداند.

شهید دیالمه از سرداران جنگ نرم در اوایل انقلاب بود

حقیقتاً شهید دیالمه را میتوان از سرداران جنگ نرم در اوایل انقلاب دانست که در برابر موج انحرافات و تردید افکنی هایی که شکل می‌گرفت با تمام توان قیام می‌کرد یک جوان ۲۵ساله  ربهما  با تمام وجود استقامت می کرد آن را نشان می داد و مصداق آیه « قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» بود،این در تمام حیات مبارک ایشان مشخص است، سخنرانی ایشان تحت عنوان «ربوبیت معرکه اصلی انبیا» این پیام را دارد که ربوبیت اقتضائاتی دارد  و باید به این اقتضائات توجه کرد.

آثار زاویه از اسلام‌ناب در دراز مدت 

حضرت امام بارها تاکید می‌کردند که آنچه می تواند اکشوررا نجات دهد، اسلام ناب است، شهید دیالمه این را با تمام وجود درک می‌کرد وانحراف از آن بر نمی تابید بعضی بیان می‌کردند که زاویه کوچک نسبت به اسلام ناب ایرادی ندارد اما همین زاویه در دراز مدت آثار خود را داشت و ما دیدیم که همین زاویه هایی که با اسلام ناب در ابتدای کار چشمگیر نبود، در دراز مدت چه زاویه زیادی را برای آن‌ها شکل داد.

ایمان الزاماتی دارد که باید آن را شناخت تا بدانید چه چیزهایی باعث زاویه گرفتن از آن می‌شود تا از آن پرهیز کنید و لازمه آن تلاش جدی و تبیین صحیح است. در آن زمان سرکرده گروهک منافقین جلساتی تحت عنوان تبیین جهان داشت  در همان زمان شهید دیالمه در مشهد  بلافاصله جلساتی تحت عنوان تبیین تبیین جهان گذاشت و نشان هم داد که این حرف ها انحرافی غلط و بی پایه است.

زمان‌شناسی از شاخصه‌های شهید دیالمه

 عمل صالح باید در زمان خود انجام بگیرد و اگر با تاخیر باشد نمی تواند یک عمل مطلوب باشد.  از اقتضائات جهاد تبیین، تبیین در زمان خود است مثال تاریخی آن حرکت توابین است که گرچه حرکتی در جهت قیام حسینی بود اما در زمان خود صورت نگرفت و بعد از عاشورا بود اگر این حرکت در زمان جناب مسلم بود چه بسا که مسیر تاریخ عوض می شد. یکی از ویژگی های ارزنده شهید دیالمه این بود که تبیین را  به موقع انجام می داد این که امروز بشینیم در برابر انحرافات بنی صدر ده‌ها کتاب بنویسیم و انحرافات او را نقد کنیم گرچه بد نیست اما این کار در زمانی ارزش و تاثیر داشت که بنی‌صدر  روزنامه انقلاب اسلامی را منتشر و خود را نظریه پرداز این انقلاب معرفی می‌کرد آن‌جاست که کسی باید این را سایه به سایه دنبال می‌کرد و  انحرافاتی که وجود داشت را بیان می‌کرد.

در یکی از شب‌های قبل از شروع انتخابات دور اول ریاست‌جمهوری وقتی در جمع مخالفین و موافقین از ایشان سوال شد که چه کسی را مناسب ریاست‌جمهوری می‌دانید بیان داشت که هنوز اسامی نهایی عنوان نشده است اما در بین اسامی مطرحی در ارتباط با چند نفر صحبت خواهم کرد که اتفاقا یکی از آن‌ها بنی صدر بود و ایشان فرمود که انتخاب او بعنوان ریاست‌جمهوری فاجعه‌بار خواهد بود و بعد دلیل آن را عدم اعتقاد بنی صدر به ولایت فقیه عنوان کرد، صحبت‌های ایشان صرفا گمانه زنی نبود بلکه مستند به یک سری ضوابط و مطالعه عمیق بود.

امروز نیازمند یک حرکت مستمر و جهادی برای تبیین مثل حرکت دیالمه هستیم

اگر امروز پس از ۴۰سال کماکان دشمن مشغول شبهه‌پراکنی است و این بار از تجهیزات و امپراطوری رسانه خود استفاده می‌کند نیازمند یک حرکت مستمر و مجاهدانه و جهادی مثل حرکت شهید دیالمه هستیم، دیالمه نمونه برجسته جهادتبیین بود که در زمان خود حرکت انحرافی دشمن را رصد می‌کرد و به موقع و به‌خوبی آن را پاسخ می‌داد و از همان روز اول انحراف و خطر انحراف بنی صدر و گروهک‌ها را بیان می‌کرد. در آن فضا که گروهک‌ها مثل قارچ رشد می‌کردند گرچه فضای مجازی نبود از طریق چاپ اعلامیه‌ها بیانیه صادر می‌کردندحرکت‌ها روشنگری و برمبنای صحیح شهید دیالمه و شهید هاشمی‌نژاد بود که ذهن جوانان انقلابی را روشن می‌کرد. شهید دیالمه در دانشگاه‌ها حاضر می‌شد و در آن فضای چپ‌گرایی شدید بدون ترس از توهین ها و طعنه ها همه ازجمله بنی صدر رابه مناظره دعوت می‌کرد.

اگر امروز به کمک فضای مجازی با شبهه‌پراکنی و انتشار شایعات که می‌تواند ذهن نوجوان ما را درگیر کند روبرو هستیم این از الزمات زمان است که کسانی پای کار و بحث بیایند و حقیقت را روشن کنند. باب ایجابی این مباحثات از باب سلبی آن مهم‌تر است، اینکه می‌گوییم لازمه حیات‌طیبه و گوارا ایمان و عمل صالح است نیاز به تبیین دارد.

قیام همه افراد برای اقامه حق

حق در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که همه افراد برای اقامه آن قیام کنند، اگر از حق صحبت می‌کنیم باید همه آحاد جامعه حق دیگران را ادا کنند و اگر این اتفاق صورت نگیرد جامعه درون بسته‌ای شکل می‌گیرد که هرکس به‌دنبال استیفای حق خود است. امروز جامعه ما نیاز دارد که وقتی بیان می‌شود که انقلاب اسلامی لبیک به دعوت خدا و رسول بود، موفقیت‌های این انقلاب را تبیین کنیم و در آن‌جاهایی که ناکام بودیم بررسی کنیم و انحرافات از اسلام ناب را در این موارد به جامعه نشان دهیم، کاستی‌هایی که وجود دارد در زمینه فساد و دیگر مبانی زمانی اتفاق افتاده است که ما مبانی انقلاب اسلامی را کنار گذاشتیم و به آن عمل نکردیم، این کار بزرگ نیازمند یک کار جبهه‌ای است.

شهید بهشتی و مقام معظم رهبری از سردمداران جهادتبیین

در سال های  ۵۸تا ۶۰ فقط شهید دیالمه نبود شما می‌بینید که در این سال‌ها شهید آیت‌الله بهشتی جلسات متعددی داشتند و آن کتابی که تحت عنوان «مواضع ما» منتشر شد خیلی از بیانات ایشان در تبیین موضوعات ومواضع بود،  مقام معظم رهبری که دیروز سالگرد ترور نافرجام ایشان بود در دانشگاه‌ها در بین جوانان و در مساجد حضور می‌یافتند و مسائل را تبیین می‌کردند چنان که ترور ایشان در یکی از مساجد و در حین تبیین و پاسخگویی به سوالات بود. شهید بهشتی و مقام معظم رهبری از سردمداران جهادتبیین در آن سال‌ها بودند.