اراده شش کشور حاشیه خلیج فارس روابط بهتر با ایران است/ هدف نهایی ایران ثبات، امنیت و توسعه منطقه است
اراده شش کشور حاشیه خلیج فارس روابط بهتر با ایران است/ هدف نهایی ایران ثبات، امنیت و توسعه منطقه است

رییس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی پادشاه عمان به منظور دیدار دوجانبه و گفت و گو با پادشاه این کشور، عازم مسقط شد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح چهارشنبه با بدرقه رسمی معاون اول رییس جمهوری و دکتر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد عمان ترک کرد. رییس […]

رییس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی پادشاه عمان به منظور دیدار دوجانبه و گفت و گو با پادشاه این کشور، عازم مسقط شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح چهارشنبه با بدرقه رسمی معاون اول رییس جمهوری و دکتر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد عمان ترک کرد.

رییس جمهوری همچنین عصر امروز نیز به دعوت رسمی امیر کویت ، عازم این کشور می شود.

دکتر روحانی پیش از  عزیمت به کشورهای عمان و کویت ، در گفت وگویی با خبرنگاران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار ارتقاء روابط با کشورهای منطقه و همسایه و تقویت ثبات، امنیت و توسعه در کل منطقه است.

رییس جمهوری با اشاره به پیام کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر اراده این ۶ کشور برای ارتقاء و روابط بهتر با جمهوری اسلامی ایران و همچنین حل و فصل سوء تفاهمات از طریق گفتگو و مذاکره بین طرفین، گفت: ما از اصل این پیام استقبال می‌کنیم و در جریان این سفر  نیز در خصوص ارتقاء همکاری‌ها، دیدار و گفتگو خواهیم داشت.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری با همسایگان و حفظ امنیت خلیج فارس است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تجاوز، مداخله در امور داخلی سایر کشورها و تحمیل عقاید دینی، مذهبی و سیاسی نیست و همکاری مشترک با کشورهای دوست اسلامی و همسایه در اولویت است.

رییس جمهوری تصریح کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود و حضور خارجی، تأثیری نداشته و مضر می‌باشد و کشورهای منطقه از بلوغ کافی در این زمینه برخوردار هستند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه امروز همه باید به فکر وحدت بیشتر با یکدیگر باشیم و اختلافاتی که برخی قدرت‌های جهانی ایجاد کرده اند، جعلی و مصنوعی است، اظهار داشت: سنی و شیعه در طول قرن‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند و ایران‌هراسی، شیعه هراسی، سنی هراسی و همسایه هراسی، مجعول و ساخته و پرداخته بیگانگان است و قطعاً سوء تفاهمات، با مذاکره حل و فصل می‌شود.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عمان و کویت روابطی صمیمانه و دوستانه داشته است، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه بین ایران و این کشورها وجود دارد.

دکتر روحانی با اشاره به اوضاع ناآرام و شرایط نامناسب کشورهای سوریه، عراق و یمن، اظهار داشت: در این سفر پایان دادن به خون‌ریزی‌ها در این کشورها بحث و بررسی خواهد شد.

رییس‌جمهوری کشورمان را در این سفر شماری از وزرا و مشاورین رییس‌جمهوری و همچنین نمایندگانی از بخش خصوصی کشورمان همراهی می‌کنند.