ادعای ماس و بلینکن در خصوص تلاش برای تنش زدایی در غرب آسیا
ادعای ماس و بلینکن در خصوص تلاش برای تنش زدایی در غرب آسیا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزرای خارجه آلمان و آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی به بررسی آخرین تحولات غرب آسیا همزمان با تشدید تنش در غزه و موارد دیگر از جمله پروژه «نورد استریم-۲» پرداختند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزرای خارجه آلمان و آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی به بررسی آخرین تحولات غرب آسیا همزمان با تشدید تنش در غزه و موارد دیگر از جمله پروژه «نورد استریم-۲» پرداختند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با هم  گفتند که تنش زدایی در خاورمیانه در این برهه اولویت نخست است. در توییت وزارت خارجه آلمان در این باره آمده است که وزرای خارجه آلمان و آمریکا بر تداوم تلاش‌های دیپلماتیک  بدین منظور تاکید کردند.

این در حالی است که آمریکا و آلمان در چند روز گذشته بارها حمایت خود را از تل آویو اعلام کرده و حتی دولت آمریکا از توافق ارسال سلاح‌های پیشرفته به رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس و آنتونی بلینکن در این گفت‌وگو همچنین در زمینه چالش‌های روسیه ،چین و خروج نیروهای آمریکا از افغانستان رایزنی کردند.  وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با ماس باردیگر مخالفت آمریکا با پروژه گازی نورد استریم-۲ را بیان کرد.

این در حالی است که منابع آگاه سه‌شنبه گفتند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  قصد دارد شرکت مجری پروژه خط لوله گازی «نورد استریم -۲» و مدیرعامل  آن را که گاز  طبیعی روسیه را به آلمان ارسال می‌کند، از تحریم‌ها معاف کند.   برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن قصد معافیت از تحریم‌های یک شرکت مجری پروژه نورد استریم-۲ را دارد و وزارت خارجه این کشور با استناد به منافع ملی ایالات متحده، از اعمال تحریم‌ها چشم پوشی می‌کند.

منابع مطلع گفته‌اند که مقام‌های ارشد دولت بایدن به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه توقف بالقوه این پروژه  که ۹۵ درصد پیشرفت داشته، تحریم  آلمان به عنوان مصرف کنندگان نهایی گاز صادراتی روسیه است، اما دولت بایدن مایل به قطع رابطه خود با آلمان بابت اجرای پروژه نورد استریم-۲ نیست.

تکمیل پروژه نورد استریم-۲ یک پیروزی بزرگ ژئوپلیتیکی برای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است و به او قدرت جدید قابل توجهی در اروپا می‌دهد. در حال حاضر گاز روسیه باید از طریق اوکراین عبور کند و راهی اروپا شود. دور زدن اوکراین با خط لوله مستقیم به آلمان فرصتی برای روسیه است که می‌تواند هدف خود را از اروپای غربی پیش ببرد.

خط لوله نورد استریم- ۲ قرار است بعد از تکمیل، سالانه با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان برساند. 

انتهای پیام/م