اخطار به پهپاد RQ4 آمریکایی/برای زدن آنها مماشات نمی‌کنیم/رادار کیهانی با برد ۳هزار کیلومتر
اخطار به پهپاد RQ4 آمریکایی/برای زدن آنها مماشات نمی‌کنیم/رادار کیهانی با برد ۳هزار کیلومتر

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) درباره اخطار به پهپاد آمریکایی RQ4 گفت: این عملیات و اخطار هفته گذشته انجام شد و خلبانان آن که صدها کیلومتر دورتر آن را کنترل می‌کنند مجبور به تغییر مسیر شده و در مدت ۴۰ ثانیه از منطقه خارج شدند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری […]

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) درباره اخطار به پهپاد آمریکایی RQ4 گفت: این عملیات و اخطار هفته گذشته انجام شد و خلبانان آن که صدها کیلومتر دورتر آن را کنترل می‌کنند مجبور به تغییر مسیر شده و در مدت ۴۰ ثانیه از منطقه خارج شدند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما بمناسبت دهم شهریورماه روز تشکیل این قرارگاه اظهار داشت: هیچکس در کشور دنبال مماشات با دشمن نیست و ما نیز نیستیم. ما در پی جنگ نیستیم اما سرباز و گوش به فرمان فرماندهی کل قوا هستیم، حرفمان را در عرصه نبرد می زنیم که پیش از این نیز زده‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به روند شکل گیری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) افزود: فرماندهی معظم کل قوا با ژرف نگری به موقع دستور شجاعانه تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی و ایجاد قرارگاه و متصل شدن پدافند هوایی همه قوای مسلح در این قرارگاه را دادند که اختیارات این قرارگاه فرانیرویی باشد.

وی گفت: در آن زمان حداکثر در ۴۰۰ نقطه کشور پدافند هوایی وجود داشت اما بر اساس تجارب و جنگ های بین المللی، امروز ۳۷۰۰ نقطه کشور پدافند هوایی وجود دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بخش کشوری در این زمینه در ارتباط است و در حالیکه نیروها و سازمان های مختلف از پرواز پهپادها، بالگردها و هواپیماهای خود ناآگاه هستند، این قرارگاه از همه آنها مطلع و فضای امنی را برای پرواز آنها ایجاد کرده است.

اسماعیلی درباره اخطار به هواپیمای شناسایی U2 آمریکایی گفت: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء از ۱۰ دقیقه پیش از اخطار و زمانی که این هواپیما از پایگاه خود پرواز کرد، آن را رصد می کرد و زمانی که متوجه شد این هواپیما تمایل به جاسوسی دارد به خلبان آن تذکر داد.

وی افزود: هواپیمای U2 تا ۸۰ هزار پا بالا می رود و در زمان اخطار، قرارگاه پدافند هوایی به آن ۲۰ کیلومتر، معادل ۶۰ هزار پا و نزدیک جو ارتفاع داشته است.

اسماعیلی گفت: زمانی که به خلبان این هواپیما در دهانه تنگه هرمز اخطار داده شد، می دانست دو رادار همزمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به آن اخطار می دهند و سیستم های موشکی روی آن متمرکز شده اند و هواپیماها و پهپادهای کشورمان آماده اند سینه اش را بشکافند و نوع پروازش را به هم بریزند.

وی افزود: بر این اساس، خلبان پاسخ اخطار را داد در حالیکه خلبان های این نوع هواپیماها اجازه هیچگونه صحبتی را ندارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: در جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز بلوف نیست و آنها نیز این را می دانند.

اسماعیلی افزود: کل این عملیات ۳۰ ثانیه طول کشید و ساعت ۹:۳۰ صبح روز نخست فروردین ۹۶ و چهار ساعت مانده به سال تحویل اتفاق افتاد.

وی درباره اخطار به هواپیمای RQ4 بدون سرنشین گفت: این عملیات ساعت ۶:۳۰ صبح چهار شهریور هفته گذشته انجام شد و ۴۰ ثانیه زمان عملیات بوده است.

امیر اسماعیلی افزود: این نوع هواپیما را فقط رادارهای خاص کشف می کنند و اخطار ما به این هواپیما نشان می دهد ما با لبه فناوری استکبار روبرو شده ایم.

وی گفت: با اخطار به این هواپیما، خلبان های آن که صدها کیلومتر دورتر آن را کنترل می کنند مجبور به پاسخ شدند و تغییر مسیر داده و از منطقه خارج شدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: امریکا چون نقطه نفوذ برای هواپیماها نمی بیند از بکارگیری آنها هراس نمی‌کند اما ما چشم آنها را کور کرده ایم.

اسماعیلی گفت: اجازه نمی دهیم این هواپیماهای نجس وارد کشوری شوند که ۲۰۰ هزار شهید داده است و برای زدن آنها مماشات نمی کنیم.

وی افزود: ما در سال به دلیل تهدید دائم و تحریم بودن بارها با این مسائل روبرو هستیم.

اسماعیلی درباره اخطار ناو آمریکایی در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۷ به هواپیمای قزاقستانی نیز گفت: در زمان برگزاری این رزمایش و زمانی که ما آزمایش موشکی در آن منطقه داشتیم ناو هواپیمابر امریکایی در جنوب خلیج فارس و آب های بین المللی به هواپیمایی که از آلماتی قزاقستان به سمت دوبی در حال حرکت بود اخطار داد تا آن را بزند و غائله راه بیندازد زیرا حرکت این هواپیما در مسیر موشک های ما بود.

وی افزود: ناو هواپیمابر در اخطار به این هواپیما اولاً آن را هواپیمای ناشناس اما در ادامه آن را با کد شناسایی خطاب کرد که این اشتباه ناو امریکایی بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: زمانی که کد شناسایی هواپیما اعلام می شود یعنی ناو هواپیمابر از همه جزئیات آن هواپیما آگاهی دارد.

اسماعیلی افزود: ناو امریکایی به هواپیمای قزاقستانی می گوید شما به محدوده ناو نزدیک می شوید در حالیکه ۱۴۰ کیلومتر هوایی با ناو فاصله داشته است.

وی گفت: در حالیکه این هواپیما بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مرز جمهوری اسلامی ایران دور و از آسمان کشورمان خارج شده است قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به ناو هواپیمابر مشخصات هواپیمای قزاقستانی را اعلام می کند.

اسماعیلی افزود: پس از این اعلام، ناو هواپیمابر از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تشکر کرد و غائله پایان یافت. هواپیمای قزاقستانی خودش هم از این تهدید خبر نداشت.

وی گفت: حتی فرودگاه دوبی نیز که ۶۰ کیلومتر با هواپیما فاصله داشته است به هواپیما نمی گوید که ناو امریکایی در حال اخطار به شماست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: نکته مهم این عملیات این بود که ما ادعا داریم برای هواپیماهایی که از فضای ایران عبور می کنند و کسی به آنها کمک نکرد حقوق بشر ایرانی و اسلامی را اجرا می کنیم.

اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۵ ، ۵۰۰ هزار هواپیما که ۶۰ میلیون مسافر خارجی را از فراز جمهوری اسلامی ایران عبور داده اند، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء دوش به دوش سازمان هواپیمایی کشوری به این هواپیماها کمک کرده است و کسانی که ما را به نقض حقوق بشر محکوم می کنند خجالت بکشند.

اسماعیلی گفت: کشورهایی که پول ملت خود را به باد می دهند و سیستم های نظامی می خرند، چه چیز آنها در خطر است و کی تحریم شده اند که پول ملتشان را در جوی آب می ریزند.

وی افزود: این کشورها حتی نمی توانند از بسیاری تجهیزاتی که خریده اند استفاده کنند و آسمان آنها امن نشده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اضافه کرد: این در حالی است که ایکائو آسمان ایران را امن ترین آسمان برای پرواز هواپیماها اعلام کرده است.

اسماعیلی گفت: توان ما؛ نیروی انسانی، دانش و تجهیزات است که با دل، عقل و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی آنرا به کار گرفته ایم و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کرده ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: ما لبه فناوری U2 و RQ4 را نشانه گرفته ایم و از آن نیز فراتر می رویم.

اسماعیلی افزود: اکنون ۷۵۰ دانشمند کشورمان در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء رادار کیهانی با برد ۳ هزار کیلومتر ساخته اند که نفس دشمن را حس می کند.

وی گفت: همه کارها در نیروهای مسلح نیست اما برای جوانان در نیروهای مسلح کار هست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: هر چه مقاومت کنیم دشمن عقب تر می رود.

اسماعیلی افزود: مقاومت در انسان هاست و ما این را در هشت سال دفاع مقدس و رفتار مدافعان حرم می بینیم که همه چیزشان را در کف دست گرفته اند و در مقابل دشمن ایستاده اند. سربازان پدافند هوایی اعتقاد دارند لنگرگاه کشور؛ ولایت و شهادت است.

اسماعیلی افزود: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تهدیدها را می شناسد و ابتکار عمل را در دست دارد و می داند از کدام زاویه و با چه کیفیت و کمیتی ضربه بزند.

وی گفت: در استقرار سامانه های دفاعی، هم خود را جای حمله کننده و هم جای خودمان می گذاریم تا نقاط دلخواه را مشخص کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی درباره سرنگونی هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی گفت: سیستم پدافند هوایی کشور به هواپیمای جاسوسی صهیونیستی هرمس در آسمان کشور فرصت داد و کانالی برای آن درست شد که از چهار هواپیمای مسافری عبور کند و سپس با موشک توانمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این هواپیما تکه تکه شد.

اسماعیلی گفت: این هواپیمای رادار گریز با سطح مقطع بسیار کم از مسیری که هواپیماهای مسافربری وارد می شوند وارد کشور شد و چهار خط هواپیمایی کنار این هواپیما وجود داشت اما هیچ خلبانی نگفت موشکی را که هرمس را نابود کرد دیده است.

وی افزود: این هواپیما می توانست خیلی کارها کند اما باید به تور می افتاد و یک ساعت و ۱۵ دقیقه به آن اجازه داد در آسمان ایران باشد.

اسماعیلی گفت: پس از سرنگونی هواپیمای جاسوسی صهیونیستی، این رژیم ابتدا آن را انکار می کرد اما زمانی که اطلاعات را اعلام کردیم، آنها اعتراف کردند.

وی افزود: هواپیمای ایساف نیز که حامل ۱۰۸ نظامی ناتو بود و می خواست از فراز ایران عبور کند خود را هواپیمای مسافربری اعلام کرد اما فهمیدیم که این هواپیما حامل نظامیان ناتو است و در بندرعباس آن را به زمین نشاندیم و خلبان آن به صورت مکتوب عذرخواهی کرد و این عذرخواهی منتشر شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: در آن زمان هشت فروند F18 آمریکایی رجزخوانی کردند در حالی که رجزخوانی آنها به درد خودشان می خورد.

اسماعیلی افزود: در ماجرای بازداشت تفنگداران امریکایی نیز F18 های آمریکایی رجزخوانی و ایجاد هراس کردند اما این هراس جایی در دل نیروهای مسلح کشورمان ازجمله قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ندارد.

وی گفت: زمانی که سیستم های دفاعی کشورمان ساخته افراد بومی و جوانانمان هستند، تحریم ها در این سیستم های دفاعی جایی ندارند.

اسماعیلی افزود: هر ساعت حدود ۸۰ فروند هواپیما از فراز ایران عبور می کنند و اگر هماهنگی میان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با سازمان های دیگر نباشد هر روز یک فاجعه اتفاق می افتد.

وی گفت: ممکن است گاهی هواپیماها از مسیر خود منحرف شوند و بر فراز مناطق حساس پرواز ممنوع حرکت کنند که در این صورت ما افزون بر ایجاد امنیت زمینی، امنیت را برای عبور سالم آن هواپیماها نیز ایجاد می کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: اگر تهدیدها پدافند هوایی کشورمان را تقویت نکند ما باخته ایم و تهدید موجب ابتکار عمل در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء می شود.

اسماعیلی گفت: در مدت شش سال گذشته دو بار از همه مراکز پدافند هوایی بازدید کرده ایم و در این بازدیدها اگر یکی از جوانان طرحی را ارائه می دهد آن را بررسی و در صورت صلاحدید اجرا می کنیم.

وی افزود: در این زمینه ممکن است در برخی موارد تغییر آمایش نیز ایجاد شود.

اسماعیلی گفت: یکپارچگی در سیستم دفاع هوایی کشور یعنی هر جا هستیم بتوانیم تصمیمی سریع و قاطع بگیریم.

وی افزود: جوانان می دانند چگونه همان بلایی را که سر هرمس آوردند، کاری را که با ایساف کردند، کاری که با F18ها در غائله تفنگداران دریایی امریکا کردند و همان کاری که با هواپیماهای ریاست جمهوری هایی که پیش از برجام می خواستند بدون مجوز از آسمان کشور عبور کنند، درآورند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: آنها این مسائل را با ما کسب تکلیف نمی کنند و خودشان می دانند که بر اساس دستورالعمل چگونه اقدام کنند و هر کدام برای خود فرمانده اند مگر اینکه خط قرمزی برای شروع التهاب باشد که در آن زمان شبکه هایمان در منطقه، مراکز دفنی و فرماندهی کنترل یکپارچه تصمیم قاطع را زیر دو دقیقه باید به آنها بدهند.

اسماعیلی افزود: اگر قطع ارتباط شود یا هواپیماها را مجاب می کنند برگردند یا اگر بخواهد جنگی همه جانبه اتفاق بیفتد، سینه ما چاک است. ما سربازیم و می دانیم چکار کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: آنچه را که پدافند هوایی در شش سال اخیر به دست آورده است و فناوری که بالا بدنه و موتور آن را به ما نمی دادند با تعداد زیاد و انواع مختلف رونمایی می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: این تجهیزاتی است که در نیروهای مسلح وجود دارد اما در پدافند هوایی کشور وجود نداشت و اکنون همه اینها به کمک موشکها قلب دشمنان را نشانه می گیرد.

وی درباره سامانه محاسب گفت: این سامانه؛ تاکتیکی است و روی خودرو سوار می شود. اندازه گیری سیستم فنی موشک، ارزیابی اپراتور و ارزیابی خود سیستم فنی، کارهایی است که سامانه محاسب انجام می دهد.

وی گفت: در سیستم نگاه نیز شش سامانه در یک سامانه متمرکز شده است. در این سامانه گیرنده های چینی و امریکایی از رده خارج شده اند.

اسماعیلی با بیان اینکه در کشور هر سیستمی که تولید می شود بلافاصله استقرار می یابد، گفت: رادارهای قدیمی سیستم دفاعی هوایی به روز شده است که نمونه آن اخطار یکی از این رادارها به هواپیمای U2 آمریکایی بود.

وی درباره عملیاتی شدن سیستم دفاع هوایی S300 نیز افزود: زمان دوره آموزشی این سیستم در کشور سازنده برای ما نصف زمان دیگر کشورهای خریدار بود و این نشان دهنده قابلیت ها و توانمندی های سیستم دفاعی کشور است.

اسماعیلی گفت: در رزمایش دماوند، آزمایشی از S300 انجام شد که در کشور سازنده، این آزمایش را انجام نداده و فقط گفته بودند این قابلیت را دارد.

وی افزود: در رزمایش دماوند با سامانه S300 موشک زمین به زمینی را که با سرعت فراصوت به سمت این سامانه شلیک شده بود با دو موشک نابود کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: تمام اهداف و همه آزمایش های S300 را کارکنان جوان ایرانی انجام دادند.

اسماعیلی افزود: کل زمان این آزمایش ۲۰۰ ثانیه بود و دو موشک به سمت موشک زمین به زمین شلیک شد که تیر اول؛ خود موشک و تیر دوم سر جنگی موشک را منهدم کرد.

وی گفت: سامانه S300 آزمایش شده و در جای جای کشور مستقر شده است.

امیر اسماعیلی افزود: در زمان گارانتی که یک سال است قرار شد این سامانه کار رزمی نیز انجام دهد.

وی گفت: در حالی که S300 برند کشور سازنده اش است اما پیش از ورود این سامانه به کشورمان، هواپیمای جاسوسی هرمس نابود و RQ4 به زمین نشانده شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء افزود: این عملیات ها با سیستم بومی انجام شده است.

اسماعیلی گفت: سامانه S300 در هر نقطه ای که خودمان بخواهیم و علاقه داشته باشیم مستقر می کنیم.

وی درباره سامانه باور ۳۷۳ نیز گفت: این سامانه همه زیرسیستمهایش تکمیل و آزمایش شده و کاملاً ایرانی و برخی بخش هایش با سامانه S300 متفاوت است.

اسماعیلی گفت: می خواهیم از این سامانه همراه با سامانه S300 استفاده کنیم و سامانه باور ۳۷۳ تا پایان سال تحویل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء خواهد شد.

وی افزود: برای دوره آموزشی آن نیز کار سختی نداریم و به محض اینکه سامانه باور ۳۷۳ را تحویل بگیریم، آن را عملیاتی خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: اینکه می گویند سامانه S300 کد دارد و ممکن است این کد به کشورهای دیگر داده شود بستگی به این دارد که کشور خریدار این کد را چگونه به بازی بگیرد.

اسماعیلی افزود: البته این کد جزو حقوق سازنده و خریدار است و کشور سازنده این کد را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دهد.

وی درباره قرار دادن موشک صیاد ۳ بر سامانه تلاش نیز گفت: سامانه تلاش با سامانه S200 تلفیق شده است و سامانه ای ترکیبی با برد بلند و برد متوسط را ایجاد کرده است.

اسماعیلی افزود: کمتر سیستم موشکی در دنیا این قابلیت را دارد و این سیستم در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۷ آزمایش شد و پهپاد هدف را منهدم کرد.

وی گفت: طول موشکی که پهپاد را منهدم کرد سه برابر طول پهپاد بود و این کار بسیار سخت و پیچیده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: سامانه S200 بومی شده و فقط اسمی از آن باقی مانده است.

اسماعیلی گفت: سامانه مرصاد؛ شکوفایی در سیستم دفاعی برد متوسط است که شاید مانند سیستم هاگ باشد اما قابلیت های بسیار پیچیده ای دارد و در محیط اشباع جنگ الکترونیک بسیار خوب عمل می کند.

وی افزود: این سامانه بومی است و هر زمان بخواهیم آن را ارتقاء می دهیم و امسال می خواهیم سامانه مرصاد ۲ و ۳ را بسازیم.

اسماعیلی با بیان اینکه خودباوری و مغزهای ما را نمی توانند تحریم کنند، درباره محدودیت های مالی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: با استفاده از روش پس انداز قُلکی، سامانه مرصاد را ساخته ایم.

وی افزود: از نظر ما همانطور که نیروی بسیج در دنیا بی نظیر است، سامانه های دفاعی ما نیز در دنیا بی نظیرند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: اکنون سامانه مرصاد بر لبه فناوری استکبار قفل و آنرا مجبور به ترک منطقه می کند.

امیر اسماعیلی افزود: ما همیشه گفته ایم مرگ بر آمریکا و تا آخر نیز این شعار را می دهیم و دشمنان بدانند دریا، زمین و هوا را برای آنها جهنم می کنیم. باید قوی باشیم و قویتر نیز خواهیم شد.

اسماعیلی افزود: سامانه سماء؛ کاوشگر جو بالاست و شرایط جوی، رطوبت و سرعت را از نظر هواشناسی نظامی و بر اساس فناوری خاص بررسی می کند.

وی گفت: سامانه سمیع؛ تحلیلگر و کنترل کننده ترافیک هوایی کشور است و در زمینه این سامانه در منطقه بی نظیر و جزو شش کشور برتر دنیا هستیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در پایان اظهار داشت: سامانه بصیر نیز سامانه یکپارچه اطلاعات کشور است.