اختصاص  ۴۰ درصد اشتغال آذربایجان‌شرقی به بخش کشاورزی/  ۱۴ درصد از صادرات غیرنفتی  توسط بخش کشاورزی
اختصاص  ۴۰ درصد اشتغال آذربایجان‌شرقی به بخش کشاورزی/  ۱۴ درصد از صادرات غیرنفتی  توسط بخش کشاورزی

به گزارش قلم پرس از تبریز، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت سالگرد هفته جهادکشاورزی صورت پذیرفته بود، اظهار داشت: ۲۷ خرداد یادآور صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در جهت تشکیل جهادسازندگی می‌باشد و به این مناسبت ۲۱ تا ۲۷ خردادماه تحت عنوان هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده است. وی با تبریک […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت سالگرد هفته جهادکشاورزی صورت پذیرفته بود، اظهار داشت: ۲۷ خرداد یادآور صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در جهت تشکیل جهادسازندگی می‌باشد و به این مناسبت ۲۱ تا ۲۷ خردادماه تحت عنوان هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده است.

وی با تبریک این مناسبت به فعالان بخش کشاورزی، تولیدکنندگان، بهره‌برداران همچنین کارشناسان و مدیران فعال در این بخش گفت: میزان تولید بخش کشاورزی استان تا سال ۹۵ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است که در حال حاضر به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است که از این مقدار حدود یک میلیون تن شامل زیربخش‌های مختلف دام و طیور، ۳ میلیون  و ۲۰۰ هزار تن شامل بخش زراعت و یک میلیون تن نیز شامل محصولات باغی می‌گردد.

فتحی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان ۲۲ درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، متذکر شد: این میزان اشتغال مستقیم به نسبت استان‌های دیگر و متوسط کشوری سطح بالاتری را نشان می‌دهد البته اگر کسب و کارهای مرتبط با بخش کشاورزی را در نظر بگیریم، از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید کشاورزی بالای ۴۰ درصد اشتغال را شامل می‌گردد زیرا ۸۵ درصد مواد اولیه صنایع مرتبط با بخش کشاورزی را نیز این بخش تامین می‌نماید.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌شرقی از منظر صنایع تبدیلی کشاورزی در سطح کشور جزو استان‌های مطرح می‌باشد، تصریح کرد: مواد اولیه بزرگترین صنایع تولید ماکارونی و شکلات در این استان تولید می‌گردد که این بخش طبیعتاً در ۲۲ درصد اشتغال مذکور در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان  تصریح کرد: حدود ۱۴ درصد از صادرات غیرنفتی استان از بخش کشاورزی حاصل می‌گردد این در حالی است که در سال ۹۹ این رقم به حدود ۲۱ درصد و نیم نیز رسیده بود، از این رو بخش کشاورزی دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل ویژه‌ای بوده که ظرفیت‌های بالقوه می‌بایست به بالفعل تبدیل گردند که تمام تلاش فعالان بخش کشاورزی در این راستاست.

وی با اشاره به گفتمان رایج و حاکم بر جامعه مبنی بر عدم وجود صنایع تبدیلی کافی در استان گفت: این تصور در زمان برداشت محصول از جمله برداشت سیب مطرح می‌گردد که صنایع تبدیلی لازم برای فرآوری سیب بادریز پای درخت موجود نیست، این در حالیست که تصور فوق بر مبنی آمار و ارقام موجود صحیح نمی‌باشد.

فتحی اضافه کرد: از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید کشاورزی استان برای حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن صنایع تبدیلی لازم موجود می‌باشد البته اگر صنایع تبدیلی شامل فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری در نظر گرفته شود، از این رو ادعا عدم همخوانی صنایع تبدیلی با تولید آنچنان قابل دفاع نمی‌باشد اما از این منظر که صنایع فرآوری باید به اقتضای زمان و به فراخور نیاز روز تغییر یابد جای بحث وجود دارد و از این جهت که صنعت فرآوری ساکن و توقف پذیر نیست و از طرفی ذائقه مصرف‌کننده نیز به مرور زمان تغییر می‌پذیرد، از این‌رو تصور تکمیل ظرفیت نیاز به صنایع تبدیلی در ۵ یا ۱۰ سال آینده صحیح نمی‌باشد.

وی با اشاره به این امر که اکثر افراد شاغل در بخش کشاورزی  به ویژه بخش کشاورزی سنتی در سطح استان و حتی در سطح کشور افراد پا به سن گذاشته و  کم سواد می‌باشند، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه مالکیت اراضی از آن این افراد است بنا به مفاد قانون اساسی مالکیت ایشان قابل احترام است و اقداماتی که در وزارت جهادکشاورزی و به تبع در سازمان‌ها و مدیریت‌ها و مراکز خدمات کشاورزی انجام می‌گیرد.

فتحی ادامه داد: اقدامات توصیه‌ای و ترویجی است و پذیرش و عدم پذیرش این توصیه‌ها به خود مالکین بستگی دارد از طرفی فارغ‌التحصیلان کشاورزی که خروجی نظام آموزش عالی و مجهز به علم روزند نیز از تجربه کافی برخوردار نیستند و این امر نیازمند یکسری اصلاحات می‌باشد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که مالکیت و مدیریت مزرعه و واحد تولیدی را از هم تفکیک نکرده.ایم و تولید را به کارشناس امر محول نکرده‌ایم، تناسب لازم برقرار نخواهد شد اخیراً مراکزی تحت عنوان مراکز غیردولتی ترویج و آموزش کشاورزی در سطح استان شروع به کار نموده‌اند که فارغ‌التحصیلان کشاورزی با همکاری این مراکز را تشکیل می‌نمایند و مدیریت واحدهای تولیدی را عهده‌دار می‌گردند از آنجائی که هنوز در مرحله خوداثباتی می‌باشند و باید به کشاورز اثبات نمایند که آموخته.هایشان باعث افزایش عملکرد و بهره‌وری آن واحد تولیدی خواهد شد.

رئیس سارمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد:  اقدام به قراردادهای مشارکتی با کشاورزان مبنی بر دریافت درصدی از افزایش عملکرد واحد تولیدی می‌نمایند به این ترتیب در جهت کشاورزی قراردادی و علمی‌سازی فرآیند کشاورزی حرکت می‌نماییم، خروجی این امر در دشت تبریز و منطقه مایان و برداشت محصول کلزا قابل مشاهده می‌باشد.

فتحی گفت: در کشاورزی قراردادی دیگر کشاورز نگران فروش نرفتن محصولات خود نخواهد بود و کارشناسانی که با وی مشارکت نموده‌اند به بازاریابی محصولات وی اقدام خواهند کرد و حتی در مورد کلزا به خرید ۱۰ درصد بالاتر از میزان قیمتی که دولت مشخص می‌نماید، تعهد می‌نمایند این اقدامات به دلیل مشکلات موجود دربخش کشاورزی و کوچک بودن اراضی کشاورزی، عدم امکان استخدام کارشناس برای هر واحد کوچک صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱/س