ابراز امیدواری پکن برای حصول پیشرفت در دور جدید مذاکرات وین
ابراز امیدواری پکن برای حصول پیشرفت در دور جدید مذاکرات وین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی، دولت پکن برای حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد. «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران برای تمدید یک ماهه […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پیش از آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی، دولت پکن برای حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران برای تمدید یک ماهه توافق درباره نظارت بر تأسیسات هسته‌ای، استقبال کرد.

به نوشته وبگاه «چاینا دیلی» ژائو در نشست خبری روزانه گفت: «چین امیدوار است طرف‌های مرتبط در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، بتوانند هرچه سریعتر به پیشرفت [معناداری] در مذاکرات دست پیدا کنند».

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق آژانس اتمی با ایران روی مذاکرات وین نیز اظهار داشت: «ما باور داریم که این توافق، اراده سیاسی ایران برای حصول نتیجه در گفت‌وگوهای احیای برجام را نشان می‌دهد و زمان با ارزشی برای مذاکرات خریده است».

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه سال گذشته و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

بر اساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ کند.

روز گذشته همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه بیشترین نظارت‌ها در جهان بر تأسیسات هسته‌ای ایران انجام می‌شود، گفت در صورت التزام واشنگتن به بخش اقتصادی توافق هسته‌ای، تهران نیز آماده است تا به اجرای کامل تعهدات برجامی بازگردد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/