ائل گلی؛ انتخاب اول میهمانان تابستانی تبریز
ائل گلی؛ انتخاب اول میهمانان تابستانی تبریز
با فرارسیدن فصل تابستان و اتمام موسم امتحانات و درس و کتاب و دفتر، سیر و سفر در برنامه های تفریحی خانواده ها قرار می گیرد و در این میان تبریز، یکی از مقاصد پرمخاطب مسافران تابستانی است.

آب و هوای معتدل و مطبوع تبریز، غذاهای خوشمزه و بی نظیر این شهر و مکان های دیدنی و تاریخی آن، دلایل کافی محسوب می شود تا همه ساله خیل مسافران رو به سوی تبریز آرند و روزی چند، نفسهایشان را در این کهن شهر بی نظیر تازه کنند.

هرکس به سویی روان است با طرحی برای گشت  و گذار در سر؛ که در این میان، دوستداران مجموعه تاریخی تفریحی ائل گلی، بیش از همه به چشم می آیند. ویژگی های این تفرجگاه بزرگ، آن قدر هست که هر مسافری، دیدن و بودن در ائل گلی را بخواهد و انصافا نیز، دست خالی از آنجا بیرون نرود.

بنای مجموعه تاریخی تفریحی ائل گلی، به سبک باغ های قدیمی ایرانی است که متشکل از استخری بزرگ در میان آن و عمارتی در مرکز این استخر است؛ تلفیق آب و درخت و بنا در ائل گلی، دل هر زیباپسندی را می رباید و او را به تحسین وا میدارد.

امسال نیز، به رسم همه ساله، سراسر این باغ زیبا و تفرجگاه بی نظیر، پذیرای مسافرانی است که از دور و نزدیک ایران عزیز، قدم بر سر و چشم تبریز نهاده و چند روزی در این دیار رحل اقامت افکنده اند.   صبح اول وقت، چادرهایی که در قسمتهای تعیین شده برای نصب برپا هستند  و ماشین هایی که به صف، به کناری ایستاده اند، نشان از کثرت مسافران تابستانی در تبریز دارد. اما اینکه چرا مسافران بیش از هرپارک دیگر در شهر، به اینجا اقبال دارند، نقلی دیگر است.

مسافری که به همراه خانواده چهارنفره خود از بوکان میهمان تبریز و مجموعه ائل گلی شده، در خصوص این تفرجگاه می گوید: سرسبزی، آب وهوای عالی این مجموعه و تمیزی و پاکیزگی  کل تفرجگاه مثال زدنی است و جای تشکر دارد. محیط شاد و امکانات موجود در این مکان نیز قابل توجه است. از اینکه در تبریز هستم بسیار خوشحالم.

وی در خصوص کاستی های ائل گلی نیز اشاره می کند: در ضلع شرقی مجموعه که آلاچیقهایی برای اسکان مسافران ایجاد شده، متاسفانه مشکل روشنایی وجود دارد و نور کم این محدوده، تا حدی امنیت خاطر و آرامش مسافران را مخدوش می کند که امیدواریم مسوولین با رسیدگی به این امرو رفع آن، به زیبایی و رفاه هرچه بیشتر این مجموعه کمک کنند.

حشمت الله رجبی و خانواده اش، مسافرانی از تهران هستند که برای اولین بار به تبریز آمده اند. وی با بیان اینکه پیش از این پسرش دوبار به تبریز آمده و با تعاریف او بوده که خانواده اش به این شهر سفر کرده اند، اظهار می کند که نظافت و پاکیزگی این مجموعه بسیار قابل توجه است. آب و هوایش هم بی نظیر است و طبیعتا جای تشکر دارد که مسوولین اینهمه رسیدگی می کنند.

وی در خصوص کاستی های این مجموعه نیز می گوید: قسمتی از مجموعه، به خصوص در آلاچیق های سمت غربی، روشنایی اش کم است و اواخر شب  نیاز به روشنایی بیش از پیش احساس می شود. امیدواریم با رفع این مورد، زیبایی های ائل گلی تبریز تکمیل شود.

خانواده ای هستند که از شهر تاریخی کرمان به تبریز آمده اند. علی اسدی پور به همراه همسر و دو فرزندش، در اطراف استخر ائل گلی در حال گردش است. وی در پاسخ سوال ما که درباره وضعیت مجموعه ائل گلی و امکانات موجود در آن می پرسیم، ابراز رضایت کرده، زیبایی های ائل گلی را یک به یک می شمارد. همسرش هم زیبایی های شبانه اش را برتر می داند و آب نماهای داخل استخر را بسیار چشمگیر توصیف می کند. تنها موردی که این خانواده به آن اشاره می کنند، کم بودن سرویسهای بهداشتی و کم فشار بودن آب در آبخوری هاست که نیاز به رسیدگی دارد.

بهار پاشاپور اهل قم، به همراه نوه هایش برای گردش به اینجا آمده و از تمام امکانات و فضاهای موجود در مجموعه تاریخی تفریحی ائل گلی راضی است.

صالح زاده و همسرش، مسافرانی از خطه گرم جنوب، از شهر شوشترند که در تبریز اتراق کرده اند. طبیعتا با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق جنوبی کشور، آب و هوای معتدل و بهاری تبریز برای این عزیزان بسیار دلپذیر و خوشایند است. برخورد مردم مهمان نواز و مهربان تبریز هم برای این میهمانان گرانقدر خاطراتی خوب و جالب را رقم زده و از مردمان این شهر، به نیکی یاد می کنند. در عین حال، از کسانی هم که به این مجموعه می آیند، انتظار دارد زیبایی و پاکیزگی این محیط را حفظ کنند و با نریختن زباله و تذکر به کودکان درباره حفظ گلها و فضاهای سبز، حضورمیهمانان و شهروندان را محترم بشمارند.

تبریز، شهری است از مهر لبریز که خاک پای میهمانانش را، توتیای چشم خود می کند و بی دریغ، هر مسافری را در دل پرمهرش جای می دهد. سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز هم به عنوان عضوی از مجموعه بزرگ مدیریت شهری، سعی دارد با رسیدگی مضاعف به پارکها و بوستانهای سطح شهر که محل تفرج و استراحت شهروندان و مسافران هستند، سهمی در مهمان نوازی تبریز داشته باشد. امید که این مهم، از منظر نظر مسافران و شهروندان نیز، مقبول افتد.