آیت‌الله آل هاشم:  شهید قاضی شعار «مرگ بر آمریکا» را در تبریز رواج داد/  اولین شهید محراب آبروی آذربایجان بودند
آیت‌الله آل هاشم:  شهید قاضی شعار «مرگ بر آمریکا» را در تبریز رواج داد/  اولین شهید محراب آبروی آذربایجان بودند
آیت الله آل هاشم با بیان این که آقای قاضی شعار «مرگ بر آمریکا» را در تبریز رواج داد، گفت: ایشان در تبریز معروف به «خمینی آذربایجان» بود. مرحوم قاضی طباطبایی محوریت انقلاب در آذربایجان را بر عهده داشت.

به گزارش قلم پرس از تبریز،  آیت‌الله شهید سید محمدعلی قاضی طباطبایی از ارکان مبارزه در تبریز بود. اولین امام جمعه تبریز، در ۱۰ آبان ۱۳۵۸ توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم( پدر امام جمعه تبریز) درباره انس خویش با شهید قاضی طباطبایی گفت: بنده با مرحوم شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی یک روح در دو بدن بودیم. شهید قاضی از علما، مجتهدین، مورخین و محققین بودند. ایشان عالمی جامع بودند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آقای قاضی در سال ۱۳۳۱ قمری در تبریز متولد شدند. نسب‌ ایشان با سی و دو واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. شهید قاضی از شاگردان حضرات آیات بروجردی، امام خمینی، حکیم، سید محمود شاهرودی و حاج میرزا باقرآقای زنجانی بودند.

آیت‌الله آل‌هاشم با بیان این که شهید قاضی طباطبایی آبروی آذربایجان بودند افزود: تمام اهالی حوزه‌های آذربایجان مرید ایشان بودند. انسان با فضلی بودند. از لحاظ ادب نمونه بودند و به ما هم خیلی لطف داشتند. به همه احترام می‌گذاشتند و حتی به احترام یک بچه هم از جای برخاسته و می‌ایستاد.

وی درباره سیره علمی شهید قاضی گفت: از آثار مهم ایشان کتاب اربعین سیدالشهدا می‌باشد. ایشان آثار قلمی زیادی را از خود به جای گذاشتند. الفردوس الاعلی اثر مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء را ایشان در تبریز چاپ کردند و بر کتاب‌های زیادی مقدمه نوشتند.

این عالم مجاهد، درباره سابقه مبارزاتی شهید قاضی گفت: آیت‌الله قاضی طباطبایی قبل از انقلاب، انقلابی بودند. رژیم پهلوی ایشان را چند بار به شهرهای بافق، زنجان و نجف تبعید کرد. هنگامیکه ایشان را به بافق کرمان تبعید کرده بودند، من به ایشان نامه نوشتم و ایشان در جواب به من نوشتند: شما دعا کنید و مقاومت داشته باشید، چراکه پیروزی نزدیک است. این نامه ایشان را همان زمان برای مردم خواندیم و مردم همزمان با خواندن این نامه اشک می‌ریختند.  ایشان پیروزی انقلاب را پیش بینی کرده بود. در میان انقلابیون تبریز، ایشان پیشرو  بودند.

وی با بیان این که آقای قاضی شعار «مرگ بر آمریکا» را در تبریز رواج داد گفت: ایشان در تبریز معروف به «خمینی آذربایجان» بود. مرحوم قاضی طباطبایی محوریت انقلاب در آذربایجان را بر عهده داشت. جمعیت کثیری از اقشار مختلف و در سنین مختلف دور ایشان حلقه زده بودند. ایشان مقبول همه مردم آذربایجان بودند. صوتی از امام خمینی(ره) شنیدم که در آن نوار امام فرموده بود: آقای قاضی در تبریز از طرف ما نماینده است.

انتهای پیام/