آموزش زبان محلی باید در اولویت قرار گیرد/به جای پرداختن به لباس محلی، آموزش زبان محلی در دستور کار مدارس قرار گیرد
آموزش زبان محلی باید در اولویت قرار گیرد/به جای پرداختن به لباس محلی، آموزش زبان محلی در دستور کار مدارس قرار گیرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استفاده از پوشش محلی در هیچکدام از سازمان ها و ادارات دنیا مرسوم نیست و این امر نباید بدون اتخاذ تدابیر مناسب و تدوین آیین نامه مدون انجام شود. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در مخالفت با حضور کارمندان برخی استان ها با لباس محلی در […]

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استفاده از پوشش محلی در هیچکدام از سازمان ها و ادارات دنیا مرسوم نیست و این امر نباید بدون اتخاذ تدابیر مناسب و تدوین آیین نامه مدون انجام شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در مخالفت با حضور کارمندان برخی استان ها با لباس محلی در ادارات و دستگاه‌های اداری، گفت: لباس و پوشش محلی و بومی نمادی از هویت و فرهنگ ملی است که توجه به آن موجب انسجام‌بخشی جامعه و به تقویت هویت ملی منجر می‌شود؛ هر چند استفاده از لباس محلی فرصتی است که باید در اختیار افراد قرار داد اما این کار نباید بدون اتخاذ تدابیر مناسب و تدوین آیین نامه مدون انجام شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمامی دنیا دستورالعمل رسمی برای پوشش وجود دارد، ادامه داد: در سازمان ها و ادارات ما این دستورالعمل  نیز باید تدوین شود.

در اغلب سازمان ها و ادارات دنیا از لباس‌های محلی و بومی استفاده نمی‌شود

وی با بیان اینکه در اغلب سازمان ها و ادارات دنیا لباس‌های محلی و بومی استفاده نمی‌شود، افزود: چنین امری در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ البته افراد به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی باید بتوانند از لباس و پوشش محلی و بومی خود به هر رنگ و شکلی استفاده کنند و این فرهنگ را زنده نگه دارند اما در محیط کار به طور معمول باید با لباس و یونیفرم متحدالشکل حضور یابند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه استفاده از لباس و پوشش محلی در دستگاه ها و ادارات منطقی نیست، گفت: با دیدن یونیفرم برخی کارمندان تشخیص می‌دهیم که در کدام ارگان و دستگاه مشغول است اما اگر کارمند با پوشش محلی باشد به هیچ وجه چنین امری امکان پذیر نیست و این مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد و شاخصی مهم است که نباید نادیده گرفت.

هیچ مشکلی با پوشش و لباس محلی ندارم

سیاوشی شاه عنایتی افزود: هیچ مشکلی با پوشش و لباس محلی ندارم و بر این باورم که هویت و فرهنگ ما است اما استفاده از آن در ادارات دولتی هیچ توجیهی ندارد و به شدت مخالف این موضوع این هستم البته هزینه تهیه لباس سنتی نیز بسیار بالا است و اغلب افراد نیز از پس تامین هزینه های آن بر نمی آیند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهتر است در مدارس از لباس و پوشش محلی استفاده نشود، تصریح کرد: لباس فرم دانش‌آموزان باید روشن باشد ومعلمان نیز از لباس‌های تیره و مشکی استفاده نکنند؛ البته به عنوان مثال پوشش و لباس اغلب سیستان و بلوچستانی‌ها در تمامی فضاها یکسان است و دانش‌آموزان نیز همان لباسی را که در مدرسه می‌پوشند در اغلب جاها نیز استفاده می‌کنند؛ لباس واحد شاخص و نظمی را ارائه می‌کند و از بروز برخی مشکلات و بی نظمی‌ها جلوگیری می‌کندبنابراین تمامی دانش آموزان تا پایان دبیرستان باید موظف به یونیفرم واحد باشند.

آموزش زبان محلی باید در اولویت قرار گیرد  

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش زبان محلی باید در اولویت قرار گیرد، افزود: اصل ۱۵ قانون اساسی بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس تاکید دارد بنابراین به جای پرداختن به لباس محلی بهتر است آموزش زبان محلی و مادری در مدارس در دستور کار قرار گیرد./