آموزش زبان مادری، باید در  مدارس استان آغاز شود
آموزش زبان مادری، باید در  مدارس استان آغاز شود
استاندار آذربایجان شرقی گفت: سرپرست وزارت آموزش و پرورش در قالب نامه‌ای از عملکرد استان در زمینه افزایش سوادآموزی، تشکر کرد و بنده نیز به نوبه خود، قدردان زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران نظام آموزشی استان هستم.

به گزارش قلم پرس، محمدرضاپورمحمدی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، این شورا را از جمله شوراهای مهم تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برشمرد و گفت: آموزش و پرورش، زیربنای اصلی تمامی امور است و توجه کافی و اصولی به این حوزه، یک سرمایه گذاری مهم محسوب می‌شود.

وی ریشه بسیاری از مشکلات فعلی جامعه نتیجه کم‌توجهی به امر آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: توجه کافی به این امر، کاهش و رفع تمامی معضلات و آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت؛ لذا باید اداره کل آموزش و پرورش و تمامی دستگاه های دخیل در امور آموزشی و فرهنگی، اهتمام بیشتر و جدی‌تری در اجرای وظایف خود داشته باشند.

وی همچنین بر ضرورت اجرای برنامه‌های مصوب در بازه زمانی مشخص و نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها از سوی مسئولان امر تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس اعلام امروز وزارت آموزش و پرورش، استان آذربایجان شرقی، نقش بسیار خوبی در گسترش سوادآموزی داشته که بنده قدردان زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران نظام آموزشی استان هستم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: هر گونه اخذ اجباری شهریه از اولیا دانش آموزان به عنوان پیش شرط ثبت نام و یا منوط کردن تحویل کارنامه به پرداخت نقدی در قالب عناوینی همچون کمک به مدرسه؛ تخلف است و در صورت مشاهده و یا دریافت گزارش‌هایی در این مورد، با متخلفان به شدت برخورد می‌کنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه کمک به مدارس، داوطلبانه است افزود:  انتظار داریم افراد متمول، یارای دولت در امر تعمیر و تجهیز مدارس بوده و انجمن اولیا و مربیان مدارس نیز برای شناسایی و استفاده هرچه بیشتر از توان خیران تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی، عنوان کرد: آموزش زبان مادری، یکی از اصول قانونی و مصرح در قانون اساسی است و باید این موضوع در تعدادی از مدارس استان آغاز شود. در دانشگاه تبریز رشته زبان ترکی آذری تدریس می‌شود و هیچ مشکلی نیز تا کنون، پیش نیامده لذا در مدارس هم می‌تواند بدون مشکل تدریس شود.