آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ در وین
آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ در وین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا دقایقی قبل در گرند هتل شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.  «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه […]

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا دقایقی قبل در گرند هتل شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

 «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز به عنوان ریاست هیأت ایرانی در نشست مذکور شرکت کرده است.

عراقچی امروز در این باره گفت: در دو هفته گذشته که دور چهارم مذاکرات بود، به نظرم پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است که امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم. (اینجا بخوانید)

 

 

اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بررسی چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران محور گفت‌وگوهای امروز طرف‌های برجام خواهد بود.

به گزارش فارس، دور جدید رایزنی‌ها در وین به منظور احیای برجام از ۱۷ اردیبهشت ماه از سر گرفته شد و از آن روز این رایزنی‌ها در پایتخت اتریش و در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت خارجه ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است.

رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین اظهار داشت: الان در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم جمع بندی کلی داشته باشیم. چند موضوع کلیدی هست که باید حل شود. روی بقیه موارد توافق وجود دارد روی متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته است و الان موقعی است که یک رجوع مجدد به پایتخت‌‌ها انجام و مشورت‌های آخر انجام شود و ان‌شاءالله بعد از آن مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد.

انتهای پیام/