آغاز فرآیندحذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان ها از تیر ماه
آغاز فرآیندحذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان ها از تیر ماه

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه در ۲۰۰ بیمارستان که از تیرماه آغاز می‌شود به عنوان اقدامی در جهت مدیریت صحیح منابع، تسهیل روند نظارت و آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت یاد کرد. به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری خانه ملت، یعقوب شیویاری، در واکنش به […]

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه در ۲۰۰ بیمارستان که از تیرماه آغاز می‌شود به عنوان اقدامی در جهت مدیریت صحیح منابع، تسهیل روند نظارت و آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت یاد کرد.

به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری خانه ملت، یعقوب شیویاری، در واکنش به انتشار خبری مبنی بر حذف دفترچه‌های بیمه در ۲۰۰ بیمارستان واقع در ۲۹ استان کشور از تیرماه گفت: این اقدام مثبتی در جهت ساماندهی حوزه درمان کشور است منوط بر اینکه یک کارت هوشمند یا روش جدیدی به عنوان جایگزین استفاده از این دفترچه‌های بیمه در این بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده باشد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ بی‌تردید حذف دفترچه‌‎های بیمه هم به نفع دریافت‌کنندگان و هم ارائه‌کنندگان خدمات است، ضمن اینکه در پروسه درمان به شکل‌های مختلفی از این دفترچه‌های درمانی سوءاستفاده می‌شود، کما اینکه ممکن است بیماران به برخی مراکز درمانی که مراجعه می‌کنند یک برگ بیشتر از دفترچه آنها جدا شود یا حتی احتمال مفقود شدن دفترچه وجود دارد که با این روش می‌توان از این نوع مشکلات ممانعت به عمل آورد.

وی یادآورشد: حذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها می‌تواند به نوعی آماده کردن زیرساخت‌های لازم در جهت اجرای پرونده الکترونیک سلامت باشد، ضمن اینکه اگر در حذف دفترچه‌ها از نظر ساختاری به خوبی عمل شود، دریافت خدمات برای بیمه‌شدگان سهل‌الوصل خواهد شد.

الکترونیکی کردن روند درمان مانع از ایجاد خطا در تجویز داروها می‌شود

شیویاری تصریح کرد: حذف دفترچه‌های بیمه و استفاده از کارت‌های هوشمند یا هر روش الکترونیکی بجای آن از تحمیل هزینه اضافه بر بیمه‌ها نیز جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر الکترونیکی کردن ارائه خدمات درمانی روند نسخه پیچی را هم تسهیل می‌کند، کما اینکه از اشتباهاتی که در روند درج نام یا دوز دارو توسط پزشک رخ می‌دهد ممانعت به عمل می‌آید که قطعا به نفع بیماران خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: حذف دفترچه‌های بیمه موجب نظارت دقیقی‌تر و سریع‌تری نیز بر روند ارائه خدمات درمانی به بیماران می‌شود، از سوی دیگر افراد نمی‌توانند به ویژه در مواقعی که با کمبود دارو مواجه هستیم به دفعات در یک مقطع زمانی از داروخانه‌های مختلف دارو تهیه کنند و این مشابه همان کارت هوشمندی بوده که در گذشته برای بیماران خاص صادر ‌شد.

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: بی‌تردید اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه درمانی در سیستم درمان بیمارستان‌ها گام مثبتی در جهت کنار گذاشتن این دفترچه‌ها از حوزه درمان کشور بوده و به کنترل شدیدتر بر روند درمان و مدیریت صحیح منابع منتهی خواهد شد.