آغاز دوباره همکاری سایپا و سیتروئن پس از نیم قرن
آغاز دوباره همکاری سایپا و سیتروئن پس از نیم قرن

شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن که همکاری خود را ۵۰ سال پیش با تولید ژیان آغاز کرده بودند، عصر امروز با امضای قرارداد تاسیس شرکت مشترک سایپا و سیتروئن از سر گرفتند؛ سرمایه گذاری در این همکاری قرار است ۵۰-۵۰ باشد و نخستین محصول مشترک تا پایان سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شود. به […]

شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن که همکاری خود را ۵۰ سال پیش با تولید ژیان آغاز کرده بودند، عصر امروز با امضای قرارداد تاسیس شرکت مشترک سایپا و سیتروئن از سر گرفتند؛ سرمایه گذاری در این همکاری قرار است ۵۰-۵۰ باشد و نخستین محصول مشترک تا پایان سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا، این قرارداد با حضور محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسط مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا سید محمد علی سید ابریشمی عضو هیات مدیره گروه خودرو سازی سایپا و کریستف کمار (Jean Christophe Quemar) عضو هیات مدیره سیتروئن و الیور بورجس (Oliver Bourges)… (Secretary Gerenal) به امضا رسید.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه امضای این قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: امروز پس از یکسال مذاکره بین شرکت سایپا و ستروئن موفق شدیم آخرین مذاکرات را انجام دهیم و شرکت مشترکی منعقد کنیم.
وی ادامه داد: آورده شرکت سایپا ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد . این قرارداد، شامل قطعه سازی داخلی، طراحی داخلی و توسعه محصول و صادرات ۳۰ درصدی در شبکه سیتروئن خواهد بود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: بر اساس برنامه طراحی شده برای این محصول،قرار است تا پایان سال ۲۰۱۷ اولین محصول مشترک را در این مجموعه به بازار عرضه کنیم.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد سرمایه گذاری مشترک در این طرح گفت: حجم سرمایه گذاری مرحله اولیه ۳۰۰ میلیون یورو برای ایجاد شرکت مشترک است؛ روشن است که برای توسعه محصول، طراحی محصول و ایجاد خطوط جدید سرمایه شرکت افزایش پیدا خواهد کرد که به صورت مساوی بین سایپا و سیتروئن تقسیم خواهد شد.
جمالی در مورد محصولاتی که قرار است بدنبال این همکاری تولید و به بازار عرضه شود، گفت: قرار است تولیدات عرضه شده ، آخرین محصولات طراحی شده در سیتروئن باشد ، یعنی بخشی از محصولاتی که به بازار عرضه می شود، برای اولین بار در شبکه سیتروئن عرضه خواهد شد.
وی افزود: خودرویی که قرار است برای اولین بار در شبکه سیتروئن – سایپا عرضه شود هنوز در برنامه اقتصادی نهایی نشده و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.
جمالی در مورد سهم ساخت داخل در این همکاری ها گفت: برای شروع، محصول ۴۰ درصد باید داخلی شود، ظرف سه سال باید ۷۰ درصد محصول داخلی شود؛ این شبکه با مرکز تحقیقات ما و قطعه سازان در قالب استانداردهای سیتروئن طراحی خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم شرایطی که وزارت صنعت تعیین کرده و ملت انتظار دارند صنعت رشد خوبی داشته باشد در نظر بگیریم.
جمالی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا در مورد وضعیت تولید محصولات جاری سایپا کاشان پس از این همکاری گفت: تولید محصولات فعلی سایپا کاشان تا پنج سال ادامه خواهد داشت؛ بخشی از محصولات ما تیبا ۲ و پراید موجود است که همزمان با ورود محصولات جدید سیتروئن به صورت مرتب از چرخه خارج خواهد شد و محصولات سیتروئن را جایگزین محصولات فعلی خواهیم کرد.
نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در حاشیه امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت: امروز چارچوب قرارداد مشارکت بین گروه سایپا و سیتروئن سایپا امضا شد و قرارداد نهایی ظرف دو ماه تکمیل و امضا خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه قرارداد زیر نظر شرکا امضا شده و ما به عنوان وزارت صنعت، سیاست ها را مطرح کرده ایم گفت: در این قرارداد همه نکات از جمله انتقال تکنولوژی، طراحی، مهندسی و صادرات دیده شده است.
نعمت زاده اضافه کرد: این مشارکت دومین همکاری شرکت های ایرانی و فرانسوی بعد از اجرای برجام است و امیدواریم این همکاری ها بصورت طولانی مدت ادامه داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروهای جدید در این همکاری تولید خواهد شد و امیدواریم کمتر از دو سال خودروی جدید را این مشارکت به بازار عرضه کند؛ سه محصول پیش بینی شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد همکاری های بین المللی این شرکت خودروسازی گفت: درگذشته شرکت مشترکی با گروه رنو به نام رنوپارس داشتیم؛ هم اکنون هم در قالب همان شرکت در حال مذاکره هستیم و همکاری های جدید را دنبال می کنیم؛ هنوز به مرحله ای نرسیده تا بتوانم اطلاعاتی از آن اعلام کنیم.
وی گفت: با شرکت رنو، نیسان، کیا در حال مذاکره هستیم؛ سایپا یکی از غول های صنعتی خودروسازی خاورمیانه است، شرکت های خارجی نیزعلاقه مند به همکاری با سایپا هستند و ما نیز معتقدیم همکاری مشترک می تواند باعث رشد صنعت شود.
جمالی گفت: کارهای مشترکی که قبلا با رنو، نیسان و کیا داشتیم قابل ارتقا است؛ بسیاری از طرف های خارجی علاقه مند به مذاکره در شرایط جدید هستند ، تا از طریق ما به بازار ایران و بازار خاورمیانه ورود پیدا کنند.
وی تاکید کرد: این فرصت ها را شناسایی می کنیم؛ طرف های خارجی می دانند که ما در شرایط جدید حتما فرصت هایمان را به رایگان در اختیار دیگران نخواهیم گذاشت؛ باید سرمایه گذاری مشترک و شرکت مشترک ایجاد شود.
مدیر عامل سایپا در جمع بندی خود گفت: با شرکت رنو مذاکرات در شرایط خوبی ادامه پیدا می کند؛ مذاکرات با کیا اخیرا شروع شده و در سفری که چند هفته آینده خواهم داشت با طرف کره ای مذاکرات را جدی تری پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: این اطمینان را می دهم که فرصت بسیار خوبی برای کشور بعد از برجام ایجاد شده است و امیدوارم بتوانیم از این فرصت استفاده مطلوب را ببریم.