آزادی در انتخاب راه، شغل و دستمزد منصفانه حق کارگران است
آزادی در انتخاب راه، شغل و دستمزد منصفانه حق کارگران است

رییس جمهور در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر، آزادی در انتخاب راه، شغل و دستمزد منصفانه را حق کارگران دانست و با بیان اینکه در این دولت ۲ میلیون شغل ایجاد شد اما رنج ۳ میلیون بیکار دیگر همه ما را آزار می دهد، تصریح کرد: دولت یازدهم با عمل خود نشان داد شرایط بهتر […]

رییس جمهور در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر، آزادی در انتخاب راه، شغل و دستمزد منصفانه را حق کارگران دانست و با بیان اینکه در این دولت ۲ میلیون شغل ایجاد شد اما رنج ۳ میلیون بیکار دیگر همه ما را آزار می دهد، تصریح کرد: دولت یازدهم با عمل خود نشان داد شرایط بهتر نه با شعار بلکه با عقلانیت امکان پذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم پرشور که در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب انقلاب اسلامی و با حضور پرشور کارگران برگزار شد، بدترین نا امنی را ناامنی شغلی برشمرد و گفت: تمام تلاش ما رفاه و تامین آینده کارگران است و دولت شعار و سخن نبودیم بلکه دولت عمل و کردار بودیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه میلاد پرچمدار عاشورا روز احترام به همه جانبازان و روز احترام به کار و کارگر است ، گفت: امروز در کنار حرم مطهر امام راحل و همراه با کارگران شجاع، غیور و سختکوش کشورمان، برای استمرار راه امام و عظمت بیشتر ایران و  ایرانی با هم عهد و پیمان می بندیم که تلاش مضاعف کنیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برای مدیریت فضای کار باید واقعیت های زندگی کارگران را شناخت، افزود: اگر امروز کسانی مدعی اند که کارگران مشکل ندارند، واقعیت زندگی کارگران را نمی دانند. متاسفانه سالها در زمینه بهبود زندگی کارگران تلاش لازم انجام نشد. وقتی به هشت سال قبل از ۹۲ نگاه می کنیم، می بینیم که در طول این هشت سال، فقط ۷۶ هزار اشتغال خالص به وجود آمده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه معنا و مفهوم ایجاد فقط ۷۶ هزار شغل در طول هشت سال روشن است، اظهار داشت: وقتی می بینیم چراغ صدها و هزاران بنگاه تولیدی خاموش شده، برای ما روشن است که چه مشکلاتی برای قشر کارگران جامعه پیش آمده است. در برابر این وضعیت یا باید راه و مسیر شعار و وعده دادن را برگزینیم و مدام به مردم وعده و شعار بدهیم که فردا چنین و چنان خواهیم کرد، یا اینکه با دیدن واقعیتها برای بهبود و پیشرفت پایدار زندگی مردم به ویژه کارگران ،طراحی و برنامه ریزی کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: اولین کاری که در این کشور باید انجام شود آن است که فضای کسب و کار بهبود یابد و مطالبه برای به کار گرفتن کارگر افزایش یابد. وقتی آزادی برای کارگر و برای انتخاب شغل وجود ندارد، کارگر مجبور است کاری را با شرایط سخت و با حقوق کم بپذیرد. آزادی که از آن سخن می گوییم، اولین مرحله اش آزادی در انتخاب راه و مسیر و انتخاب نوع شغل متناسب با حقوق دریافتی و منصفانه بودن دستمزد با کاری است که کارگر انجام می دهد، و این حق او است.

دکتر روحانی ادامه داد: اولین بخش از آزادی که ما از آن سخن می گوییم، ایجاد فضای کار و شغل است، تا کارگران امکان انتخاب داشته باشند. از شما کارگران عزیز می پرسم که آیا امروز در مقایسه با سال ۹۱، کارگاهها، بنگاههای اقتصادی و مزارع ما در مسیر گشایش و فعالیت بیشتر است یا در مسیر بسته شدن و بیکار شدن کارگران؟

رییس جمهور گفت: در سالهای ۹۰ و ۹۱ چند میلیون تن گندم از خارج وارد کردیم در حالی که در نتیجه تولید گندم سال ۹۵ امسال می توانیم ۳ میلیون تن گندم صادر کنیم. این آرزوی ملت ایران بود که روزی صادر کننده گندم باشد و امروز این آرزو در سایه دستهای پینه بسته کشاورزان و کارگران ایرانی برآورده شده است.

وی خاطرنشان کرد: آیا امروز که ما گندم بیشتری از زمین زیر کشت کمتر برداشت کرده و نیازی به واردات گندم نداشته، حتی ظرفیت صادرات سه میلیون تن گندم را هم داریم، نگاهمان به بیرون از مرزهای کشور است و یا در سالهای ۹۰ و ۹۱ که برای تامین نان سفره مان نگاهمان به بیرون مرزها بود؟

رییس‌ جمهور گفت: از شما کارگران عزیز که دستان شما به بوسه گاه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، سوال می‌کنم که آیا دیروز که پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح شد و با دستان شما کارگران و مهندسین در مسیر خودکفایی در تولید بنزین استاندارد قرار گرفتیم، افتخارانگیز است و یا زمانی که بنزین را از خارج وارد می‌کردیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: کسانی که شعار می‌دهند باید واقعیت‌های کشور را ببینند با اینکه قیمت نفت در دولت یازدهم نسبت به سال ۹۱ به یک سوم و یک چهارم تقلیل یافت آیا افتخارانگیز نیست که امروز از واردکننده گازوییل به صادرکننده گازوییل تبدیل شده‌ایم؟

رییس‌ جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم با عمل خود نشان داد شرایط بهتر نه با شعار بلکه با عقلانیت امکان پذیر است، تصریح کرد: اگر به دنبال قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و عظمت هستیم، بجای شعار باید عمل‌کننده باشیم و دولت یازدهم در مسیر عمل و کار بوده و با کار خود به کارگران و کشاورزان در سراسر کشور نشان داد که شرایط بهتر برای مردم امکان‌پذیر است.

دکتر روحانی افزود: شعار و وعده دادن، کار آسانی است در این دولت ۲ میلیون شغل جدید برای جوانان و میان‌سالان ایجاد کردیم، اما غصه و رنج ما تمام نشده است، اگر امروز ۲ میلیون شغل ایجاد شده هنوز بیش از ۳ میلیون نفر بیکار هستند و درد و رنج بیکاران باید خواب را از چشم ما برباید.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۲۴ هزار بنگاه غیرفعال و نیمه فعال به حرکت درآمدند، البته هنوز ده‌ها هزار واحد تولیدی غیرفعال و راکد وجود دارد که باید برای آنها نیز چاره‌اندیشی شود.

دکتر روحانی گفت: باید ضمن جذب سرمایه، به کارگران احترام گذاشته و حقوق آنان به اندازه مخارجشان اضافه شود.

رییس‌ جمهور گفت: از شما کارگران عزیز سوال می‌کنم که آیا در دولت یازدهم سالی بوده که حقوق کارگران و کارمندان کمتر از میزان تورم افزایش یافته باشد؟ در سال‌های قبل با تورم ۳۵ درصد، حقوق کارگران ۱۵ درصد اضافه می‌شد و در تورم ۲۵ درصد نیز تنها ۱۲ درصد به حقوق کارگران اضافه می‌شد اما در این دولت نرخ تورم هر مقدار که بوده، حقوق کارگران بیشتر از آن اضافه شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: تلاش دولت در قدم اول، مهار تورم بود و بدانید کسی که بیش از همه از تورم متضرر می‌شود، اقشار پایین جامعه و حقوق‌بگیران ثابت هستند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: از شما سوال می‌کنم در مرداد سال ۹۲، تورم مواد خوراکی ۵۱ درصد بود، اما در اسفند سال ۹۵، این مقدار نسبت به ۱۲ ماه قبل، ۷ درصد بوده است. آیا در آن دولت تورم بالا، زندگی مردم، کارگران و کشاورزان را مستأصل نکرده بود؟

دکتر روحانی تأکید کرد: آنهایی که امروز شعار می‌دهند چرا دیروز ساکت بوده و حرف نمی‌زدند و کسانی که امروز به فکر کارگران افتادند چرا دیروز سخنی از آنان نمی‌گفتند؟

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: امروز با اقدامات دولت یازدهم اینترنت به خانه‌های مردم متصل شده و بانوان خانه‌دار از داخل خانه با ابزارهای جدید مشغول اشتغال هستند و روستائیان نیز با استفاده از این فناوری گردشگران خارجی برای بازدید از خانه روستایی خود دعوت می‌کنند، آیا زندگی آنها نسبت به گذشته بهتر نشده است؟

دکتر روحانی افزود: کسانی که می‌خواستند همه ابزار ارتباطی را حذف کنند، امروز باید پاسخگو باشند. دولت یازدهم بود که در برابر قدرت‌های بزرگ در کشور ایستادگی کرد و اجازه نداد ابزارها و فناوری‌های ارتباطی قطع شود.

رییس‌ جمهور گفت: در سال ۹۱ میزان رشد اقتصادی، منفی ۶٫۸ بود، یعنی چرخ تولید حدود ۷ درصد به عقب برگشته بود و سوال این است زمانی که تولید ۷ درصد تنزل و کاهش یافته بود، زندگی مردم بهتر بود یا سال ۹۵ که از رشد اقتصادی ۸ درصد برخوردار بودیم؟

دکتر روحانی گفت: از شما کارگران، سوال می‌کنم که آیا زمانی که ۲۴۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی استفاده می‌کردیم، شرایط بهتر بود یا امسال که از ۲۴۰ میلیون متر مکعب به ۵۷۰ میلیون متر مکعب رسیده‌ایم.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در سال ۹۰ کشور همسایه شمالی در زمستان گاز را قطع کرد و ناچار شدیم، آن را به ۹ برابر قیمت خریداری کنیم تا خانه روستائیان سرد نباشد، اما در سالی که گذشت همان کشور دو مرتبه گاز را در زمستان به امید بالا بردن قیمت قطع کرد، اما اعتنایی به آن نکردیم و با تولید داخلی، نیاز مردم را تأمین کردیم و همان کشور بعد از ۱۵ روز پشیمان شد و مجدداً گاز را وصل کرد و سوال این است که آیا عزت کشورمان در اینگونه اقدامات است یا با آن شرایط دیروز؟

دکتر روحانی خطاب به کارگران تصریح کرد: همه تلاش و کوشش ما تأمین رفاه کارگران است و در همان روز ابتدا به وزیر کار تأکید کردم که باید کاری کند که حقوق کارگران و مستمری‌بگیران هر سال بالاتر از تورم سالانه باشد و در پایان سال اول این دولت به وزیر کار گفتم که به هر قیمت که شده باید برای خانواده‌هایی که دو معلول دارند، مسکن تهیه شود.

وی افزود: وزیر کار خبر دادند که برای همه خانواده های دارای دو معلول مسکن فراهم شده است. پس  شکر خدا بجا آورده و از وزیر خواستم که از امروز به فکر مسکن برای کسانی باشد که یک معلول در خانه دارند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: دولت یازدهم دولت کار و عمل بود و دولت گفتار نبودیم، بلکه دولت کردار بودیم و باید به فکر آینده‌ای بهتر برای کارگران کشورمان باشیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: لایحه‌ای که در دولت قبل برای کار، تهیه شده بنا به گفته وزیر کار، مورد رضایت کارگران نیست، لذا دستور دادم مقدمات پس گرفتن آن فراهم شود و امروز به کارگران اعلام می‌کنم که این لایحه را از مجلس پس خواهیم گرفت.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اهتمام دولت به امنیت شغلی کارگران، تصریح کرد: زمانی که روحانی از امنیت سخن می‌گوید، اولین مقصود از آن امنیت شغلی است .بدترین ناامنی ، ناامنی شغلی است  و لذا باید تلاش کنیم تا زندگی کارگران در مسیر درست قرار گیرد.

دکتر روحانی کارگران را افتخار اقتصاد و ملت ایران دانست و گفت: زمانی که محصول کار شما به دنیا صادر شود، بی‌تردید با عزت و لذت بیشتری کار خواهید کرد و امروز خواسته کارگران فقط حقوق نیست، بلکه می‌خواهند محصول کار، دست و مغز آنها در اختیار جهانیان قرار بگیرد و این دولت تلاش کرده راه را برای صادرات آماده کند، چرا که کار و افتخار آن در سایه صادرات امکان‌پذیر است.

رییس‌ جمهور افزود: امروز بسیاری از محصولات کشورمان به کشورهای شمالی، غربی و شرقی ایران صادر می‌شود و امروز بازار کشورهای شمالی آماده واردات گسترده محصولات ایرانی است به گونه ای که در داخل کشور برای این حجم از صادرات آمادگی نداریم.

دکتر روحانی خطاب به کارگران با اشاره به اینکه ۲۹ اردیبهشت روز امتحان بزرگ و سرنوشت‌سازی است، گفت: در این روز باید بین «وعده و شعار” و «تدبیر و عمل» انتخاب صورت بگیرد.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در خرداد سال ۹۲ وعده دادیم و برای آبادتر، آزادتر و پیشرفته‌تر کردن کشور و برداشتن زنجیرهای تحریم و حصر، وارد عرصه شدیم و امروز باز هم می‌خواهیم با مردان و زنان تجدید پیمان کنیم.

دکتر روحانی افزود: دولت فضا را برای بانوان کارگر فراهم کرد و بر دریافت حقوق مساوی بین زنان و مردان کارگر تأکید نمود و روز ۲۹ اردیبهشت روز تصمیم ملت ایران برای سرنوشت ایران است. دوباره امید، دوباره ایران، دوباره اعتدال.