استاندار آذربایجان‎شرقی می‌گوید: بهترین خاطره‎ام در استان حضور آقای رئیس‎جمهور در مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ بود که در آن سفر پیشنهاد دادیم به‌صورت سرزده از دو بازار تبریز بازدید کنند که بازدید از بازار کفش را پذیرفتند و بازدید سرزده ایشان از بازار کفش تبریز به نتیجه مثبتی منجر و شهرک کفش تبریز تعریف شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، فرصتی دست داد تا در آخرین روزهای استانداری مجید خدابخش در آذربایجان‎شرقی به سراغش برویم و شاید آخرین گفت‎وگوی خود را با این مدیر بازنشسته در پست مقام ارشد دولتی ترتیب دهیم؛ قطعا مطالعه این گفت‎وگوی صمیمانه خالی از لطف نخواهد بود.

**گشایش ال سی ۱۰۰ میلیون دلاری کارخانه ذوب مس در سونگون

 لطفا در ابتدا بفرمایید در این یک‌سالی که گذشت چه کردید برای آذربایجان‎شرقی؟

وقتی وارد استان آذربایجان‌شرقی شدیم سند تدبیر توسعه استان را پیش‌رو داشتیم که همان هفته‌های اول قرار بود بازنگری شود. با مطالعه این سند متوجه شدیم، باید در چهار بخش انرژی بیشتری صرف شود. در واقع اولویت‌های اصلی کارمان را در این چهار بخش دسته‎بندی کردیم.

بخش اول مربوط به زیرساخت‎ها بود و عمدتا راه‎آهن میانه به تبریز. راه‌ها شامل جاده‎های تبریز – اهر، اتوبان مرند- تبریز- بازرگان، بزرگراه تبریز- سهند، جاده بستان‎آباد – سراب، مراغه به هشترود و جاده ارومیه به تبریز که از طریق ایلخچی و کنارگذر جنوبی تبریز به موازات اتوبان شهید کسایی احداث   می‎شود، مهم‌ترین پروژه‎های این بخش به شمار می‎رفتند. همچنین در مورد زیرساخت‎ها مسئله کمبود برق استان مطرح بود و ما پیگیری احداث نیروگاه هریس، نیروگاه‎های کوچک، پراکنده و خورشیدی و بحث انتقال گاز از میاندوآب به پتروشیمی تبریز و اجرای پروژه پتروشیمی تبریز را در اولویت قرار دادیم. اولویت دیگر ما در بحث زیرساخت‎ها پروژه متروی تبریز بود که هم از منظر زیست‎محیطی و هم از منظر رفاه شهروندان جزو پروژه‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود.

در بخش دوم، بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار دادیم و یک‌سری از واحدهای نیمه ‎تعطیل و یا بحرانی را تعیین تکلیف کردیم. به‌علاوه حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی موجود با دستگاه‌ها و سازمان‌ها، مسائل مربوط به سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی و حمایت از موضوع سرمایه‌گذاری و صنایع دانش‎بنیان را با برگزاری جلسات متعدد مجدانه پیگیری کردیم. راه‎اندازی کارخانه ذوب مس در معدن سونگون نیز از دیگر اولویت‎ها بود که هفته گذشته گشایش LC آن به میزان ۱۰۰ میلیون دلار محقق شد و باید ماشین‎آلات مورد نیاز به محل انتقال یافته و کار خود را شروع کنند همچنین شاهد گشایش  ۱۷۵ میلیون دلاری LC برای صنعت خودرو بودیم.

محور سوم فعالیت‎های ما بحث تبریز ۲۰۱۸ بود. در ارتباط با این رویداد حمایت‎ از احداث هتل‎ها و تورگردان‎ها و اجرای یک‌سری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی بین‎المللی در شهر تبریز و حمایت از موضوع بوم‎گردی را دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه دعوت از آقای رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم افتتاح رسمی تبریز ۲۰۱۸ و پیگیری حضور ایشان در این مراسم از جمله عملکردهای موثر ما محسوب می‎شود.

محور چهارم، بحث احیای دریاچه ارومیه بود که هم پیگیری بودجه‎های ملی و هم برگزاری جلسات فرهنگی و اجتماعی با سازمان‎های مردم‎نهاد و جلب همراهی و مشارکت آنها با مردم در بحث تغییر الگوی کشت، استفاده از روش‎های نوین آبیاری، صرفه‎جویی در مصرف آب و در مجموع اجرای طرح‎های احیای دریاچه را در برنامه قرار دادیم.

**تامین مواد  اولیه مهم‌ترین دغدغه صنعت فرش آذربایجان‌شرقی

 آیا در جهت توسعه صنعت فرش استان و رفع مسائل مبتلابه این صنعت اقداماتی انجام داده‎اید؟

ما جلسات متعددی را با فعالان صنعت فرش برگزار کردیم. اصلی‎ترین مسئله فعالان این عرصه ماده اولیه است. ماده اولیه فرش و سایر صنایع را عمدتاً تجار بخش خصوصی باید، وارد ‎کنند. پیشنهاد دادیم در استان خود اتحادیه فرش ورود یابد و مواداولیه‎ای که وارداتی است و بخشی هم داخلی است، تامین شود تا اشتغال فرش حفظ شود.

مسئله بعدی فرش در استان ما تعدد متولیان فرش است که باید این‌ها یکسان‎سازی شوند. دولت در این عرصه بیشتر نقش نظارتی دارد و با ارائه تسهیلات خوداشتغالی برای واحدهایی که می‎توانند به عنوان کارگاه فعالیت کنند و یا تسهیلات ارزان‎قیمت در مناطق روستایی از فعالان این صنعت پشتیبانی و حمایت می‎کند.

خوشبختانه صنعت تابلوفرش سردرود شناسنامه‎دار و ثبت جهانی شد. این هنر صنعت نیز دارای اشتغال‌زایی و ارزش افزوده مطلوبی است.

**تاکنون ۱۲ باز از راه‎آهن میانه- تبریز بازدید کرده‎ام

در مورد آخرین وضعیت پروژه مهم و حیاتی راه‎آهن میانه- تبریز صحبت کنید.

همانطور که اشاره کردید راه‎آهن میانه-تبریز از مهمترین و اولویت‎دارترین پروژه‎های استان به شمار می‎رود. در این یک سال حداقل ۱۲ بار از این پروژه بازدید کردم. بنده وقتی وارد استان شدم ریل‎گذاری پروژه حدود ۵ کیلومتر پیش رفته بود و در این یک‌سال نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر ریل‎گذاری پروژه تمام شد و به بستان‎آباد رسید و در حال حاضر هم آماده تردد است؛ منتها باید ایستگاه بستان‎آباد تکمیل شود و تلاش می‌کنیم ادامه مسیر از بستان‎آباد به تبریز هم به سرعت پیش رود.

وقتی حدود سه ماه پیش دکتر نوبخت برای بازدید از راه‎آهن میانه- تبریز تشریف آوردند درخواست تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان پول نقد را برای خرید ورق پل‎های مسیر مطرح کردیم و هفته گذشته دستور پرداخت ۷۰ میلیارد تومان برای خرید ورق صادر شد. ما می‎توانیم با این پول ورق مورد نیاز پل را تا ورودی باسمنج خریداری کنیم. اگر این اتفاق بیفتد بخشی از پروژه می‎تواند قابل افتتاح باشد.

خوشبختانه پروژه با سرعت مطلوبی پیش می‎رود و از بستان‎آباد به تبریز در شبلی تونلی به طول سه و نیم کیلومتر آماده است و بقیه قسمت‎ها را هم پیمانکار کار می‌کند. در این یک‌سال پیشرفت این پروژه بیش از حد انتظار بود.

در زمینه راه، حمل و نقل و ترابری جاده تبریز- اهر از مهم‌ترین پروژه‎ها بود که ماه گذشته در هفته یکبار از این پروژه بازدید می‌کردیم تا از نزدیک در جریان روند پیشرفت آن قرار گیریم. محدودیت منابع و مشکلاتی مثل افزایش قیمت قیر موجب می‎شد تا روند پیشرفت پروژه بسیار کند باشد ولی هفته گذشته که برای بازدید رفته بودیم ۱۳۵ دستگاه ماشین‏آلات مشغول بودند. امسال آسفالت ۳۱ کیلومتر از مسیر به پایان می‎رسد و رفت و آمد در این مسیر شروع می‎شود. ۱۵ کیلومتر هم سال آینده تکمیل می‎شود. ۱۰ کیلومتر از مسیر خواجه- ورزقان هم هفته بعد آماده افتتاح و بهره‎برداری می‎شود.

پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکتی ۱۰۰۰ میلیاردی تبریز- مرند

 سایر پروژه‎های نیمه‎تمام مربوط به راه و ترابری استان از جمله جاده تبریز- اهر، آزادراه تبریز- سهند، جاده مراغه- هشترود و غیره را به کجا رساندید؟

در مورد پروژه مشارکتی آزادراه تبریز به سهند پیمانکار پروژه مشغول عملیات اجرایی است.

پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکتی جاده تبریز به مرند در حال اجرا بوده و یک پروژه هزار میلیارد تومانی است که ۶۰ درصد توسط سرمایه‎گذار و ۴۰ درصد توسط دولت تامین می‎شود.

جاده مراغه- هشترود هم در حال اجرا بوده و بخشی از مسیر آسفالت شده است، در مجموع در پروژه‎های راه و راه‎آهن در این یک‌سال شاهد یک جهش بودیم و این پروژه‌ها شتاب گرفته‌اند و جزو اولویت‎های اصلی مدیران استان، نمایندگان و وزرا قرار گرفتند.

فارس: لطفا از روند پیشرفت متروی تبریز هم بگویید.

اجرای سریع خط یک متروی تبریز در ادامه مسیر میدان ساعت به طرف لاله مورد تاکید ماست و دستگاه TBM خط دو نیز خریداری و وارد کشور شد که این دستگاه می‌تواند پیشرفت خط دو را تا دوبرابر افزایش دهد.

مراحل تهیه ارز خط یک و دوی مترو را طی کرده‎ایم. فرآیند تخصیص اوراق مشارکت به میزان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای خط یک طی شده و حدود ۳۵۰ میلیون دلار نیز باید برای خط دو تامین اعتبار شود. در مجموع تامین منابع ارزی و ریالی مترو در اولویت است و مرتباً مورد پیگیری قرار می‎گیرد.

** بهداشت و درمان از دستگاه‎های موفق استان به شمار می‎رود

فارس: عملکرد استان را در زمینه بهداشت و درمان چطور می‎بینید؟

در زمینه بهداشت و درمان اتفاقات خوبی در استان افتاده است. در این مدت سعی کردیم فضاهای درمانی که در برخی موارد کهنه و قدیمی بودند بهبود یابند. در زمینه احداث بیمارستان‎های جدید ۵۵۰ تخت توسط آقای مردانی‌آذر و ۲۵۰ تخت نیز توسط آقای نوبری در استان احداث می‌شود.

 بیمارستان یک‌هزار و۵۰ تخت‎خوابی تبریز با مشارکت بخش خصوصی نیز در حال اجراست. در جهت تامین نیروی انسانی متخصص مناطق محروم امسال ۵۴ نفر به این مناطق اعزام شده‎اند و بیش از ۱۲۰ دستگاه آمبولانس جدید در مراکز اورژانس ۱۱۵ توزیع شده است. در مجموع بهداشت و درمان از دستگاه‎های موفق استان به شمار می‎رود.

**از دست دادن مهندس مقیمی بدترین خاطره خدابخش در آذربایجان‌شرقی

بهترین و بدترین خاطره‌تان را از حضور خود در آذربایجان‌شرقی تعریف کنید.

بهترین خاطره‎ام حضور آقای رئیس‎جمهور در مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ بود که در آن سفر پیشنهاد دادیم به صورت سرزده از دو بازار تبریز بازدید کنند که بازدید از بازار کفش را پذیرفتند و بازدید سرزده ایشان از بازار کفش تبریز به نتیجه مثبتی منجر و شهرک کفش تبریز تعریف شد. در حال حاضر مقدمات اجرائی این پروژه شروع شده و معتقدم راه‎اندازی این شهرک خدمت بزرگی به زنجیره کفش تبریز و برندسازی آن خواهد بود. به طوریکه شرکت‎های ایتالیایی‌ به میزان یک و نیم میلیون یورو در زمینه آموزش و تجهیز کارگاه‎های مستقر در این شهرک سرمایه‎گذاری کرده و در جهت ایجاد آزمایشگاه پایه چرم در آن نیز اعلام آمادگی کرده‎اند که اتفاق بسیار بزرگی است و قطعا منجر به ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بیشتر در صنعت کفش خواهد شد.

دریافت خبر تکه تکه شدن بدن نازنین مرحوم مهندس مقیمی‌اصل کارآفرین خیر تبریز نیز بدترین خاطره بنده در استان آذربایجان‎شرقی بود.

 در مورد امتیازات استان آذربایجان‌شرقی صحبت کنید.

 استان آذربایجان‎شرقی از امتیازات متعدد و متنوعی برخوردار است که سابقه فرهنگ، ادب و تمدن استان و در کنار آن سابقه تجارت و صنعت از جمله این امتیازات به شمار می‎روند. این دو امتیاز همواره دست در دست هم داده‎اند تا آذربایجان‎شرقی بتواند به لحاظ اقتصادی و اجتماعی شکوفا شود.

 

**لزوم تلاش در جهت تولید محصول نهایی در داخل استان

فارس: به نظر شما برای اینکه آذربایجان‎شرقی به جایگاه شایسته و بایسته خود برسد چکار باید کرد؟

معتقدم برای اینکه استان در حد شان خود توسعه یابد توجه به دو سه نکته ضروری است. نکته اول تلاش در جهت تولید محصول نهایی در داخل استان است. به عنوان مثال ما بیشتر در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت کردیم. اگر تولید این قطعات در نهایت به تولید خودرو نیانجامد ارزش افزوده چندانی عاید استان نخواهد شد؛ چرا که وقتی قطعاتی از یک محصول تولید شده و به فروش می‎رسند، ارزش افزوده قابل توجه در محصول نهایی است. بنابراین معتقدم در استان باید روی صنعت خودروسازی متمرکز شویم.

مورد دوم صنعت نفت است. به هر حال بزرگترین سرمایه‎گذاری‎های ایران همواره در حوزه نفت و گاز بوده است. شرکت‎ها و استان‎هایی که در نفت و گاز حضور بیشتری دارند توانسته‎اند ارزش افزوده بیشتری را به خود اختصاص دهند. ما هم در این یک سال تلاش کردیم به این بخش شتاب بخشیم؛ خوشبختانه تعدادی از شرکت‏های استان وارد وندور لیست (لیستی که مورد قبول شرکت‎های نفت و گاز هستند) شده‎اند. البته تعداد این شرکت‎ها انگشت‎شمار هستند. اگر ما بتوانیم یک شرکتی که بتواند ظرفیت‎های این‌ها را به‌کار گیرد، راه‎اندازی کنیم، می‎تواند استان را رونق بخشد.

موضوع بعدی صنایع دانش‎بنیان است. اساساً صنایع دانش‌بنیان دارای ارزش افزوده فوق‎العاده‌ای هستند؛ امسال هم ما ششمین نمایشگاه صنایع دانش‌بنیان را در پیش داریم، با این حال هنوز با شهری مثل اصفهان که دومین استان دانش‎بنیان کشور بعد از تهران به شمار می‎رود فاصله داریم که باید این فاصله را از بین ببریم. تولید ناخالص داخلی استان را با این فعالیت‎هایی که عرض کردم می‎توانیم افزایش دهیم.

 بعد از اینکه از استان رفتید چکار می‎کنید؛ می‌خواهید کلا بازنشسته شوید؟!

خیر، بازنشستگی کامل که قطعا خیر، برای مملکت و در قسمت‎های مختلف باید کار کرد. در بخش‎های مختلف اقتصادی، بنگاه‎های تجاری و سایر حوزه‎هایی که امکان فعالیت و کار کردن باشد حتما حضور خواهم یافت و تلاش خواهم کرد.

 وارد عرصه نمایندگی مجلس که نمی‌خواهید بشوید؟!

در مورد شرکت در انتخابات مجلس چه در تبریز و چه در اردبیل دوستان بنده را مورد لطف قرار داده‎اند؛ اما صحبت کردن در این مورد هنوز خیلی زود است. یک و نیم سال تا انتخابات فاصله داریم. لازم است قبل از ورود به این عرصه یک نظرسنجی و افکارسنجی اتفاق بیفتد بعد تصمیم بگیریم. الان خیلی زود است!

 ترجیح می‌دهید نماینده تبریز شوید یا اردبیل؟

بحث ترجیح وجود ندارد. باید طی یک فرآیند افکارسنجی میزان اقبال مردم را بسنجیم تا بتوانیم تصمیم درست‎تری بگیریم. حالا محبت دوستان یک موضوع است اما افکار عمومی مردم رای‌دهنده بحث دیگری است.

توصیه‎های خدابخش به استاندار جدید آذربایجان‌شرقی

 چه توصیه‎ای به استاندار جدید دارید؟

موضوع بهبود فضای کسب و کار در اینجا باید مورد توجه باشد. در کنار بهبود فضای کسب و کار نظارت مستمر بر پروژه‎های ریلی و جاده‎ای از وظایف مدیریت ارشد استان است که باید مرتباً در شهرها و شهرستان‎ها حضور یابند، چرا که شهرستان‎ها معمولاً با مسائل مختلف مواجه می‌شوند و در این شرایط خاص اقتصادی در هر جلسه بازدید می‎توان تعدادی از مشکلات اینها را حل کرد.

گفت‌وگو از: لیلا حسین‌زاده

این خبر را به اشتراک بگذارید :