مهارت آموزی در مدارس جایگزین فرمول‌های پیچیده شود
مهارت آموزی در مدارس جایگزین فرمول‌های پیچیده شود

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بر تصحیح تلقی از آموزش تاکید کرد و گفت: در مدارس به جای محفوظات ذهنی و فرمول‌های سخت و پیچیده ریاضی و علوم باید به سمت آموزش‌های مهارت آموزی که دانش آموز و دانشجو روزانه با آن درگیر است، برویم.

به گزارش قلم، محمد بطحائی در نشست خبری به مناسبت سی و نهمین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه نظام آموزشی کشور هم راستا با سایر کشورها باید به سمت و سوی مهارت آموزی سوق داده شود، افزود: بدون تردید غفلت از این موضوع و حرکت کند در این زمینه می‌تواند در سال‌های آینده نیروی انسانی آماده ورود به بازار کار را به دلیل نداشتن مهارت های لازم و کافی کسب و کار با مشکلات عدیده ای مواجه کند.

وی با بیان اینکه غفلت از آموزش مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی کشور اعم از مدارس و دانشگاه ها برای آینده جامعه بسیار زیان‌بار است، اظهار داشت: در جهان امروز دانش آموز و دانشجو در کنار پرداختن به علم آموزی های آکادمیک و محض، باید زندگی کردن در جهان آینده با سرعت سرسام آور تغییر و تحولات را نیز فرا بگیرد که در این رابطه نظام آموزش و پرورش و دانشگاه ها تاکنون غفلت های زیادی را داشته اند.

بطحائی ادامه داد: جهان امروز می طلبد به جای ارتباط دادن دانشجوبان به مسایل آکادمیک و علوم محض، آنها را با دانش و علوم بیرون از محیط های دانشگاهی نیز آشنا کرده و مرتبط سازیم تا نیروی انسانی آماده به کار سال های آتی از قافله بازار کار عقب نماند که در این زمینه آماده سازی افکار عمومی برای تغییر و تحولات رویکردها بسیار لازم و حیاتی است که در این راه رسانه های گروهی نقش بسیار مهم و محوری دارند تا مقاومت ها در میان خانوارها در این زمینه کاهش یابد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد:اگر طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی با همراهی صاحبان صنایع و حرفه به درستی اجرایی شود، بخش مهمی از معضل بیکاری کشور و نبود بازار کار برای دانش آموختگان دانشگاهی رفع می‌شود.

محمد بطحائی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی طی سال های اخیر در جهت کاهش فاصله بین علم و بازار کار برای دانشجویان اهتمام داشته است، اضافه کرد: بر همین اساس طرح های مختلفی از جمله طرح پویش و ایجاد مدارس عالی مهارتی در شهرها و استان های مختلف کشور در دست اجراست که در این رابطه آذربایجان شرقی جزو استان های پیشتاز بوده است.

وی افتتاح مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را نمونه‌ای از طرح‌های پویش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: با توجه به قطب بودن تبریز در این رشته صنعتی و مهارتی، می‌توان با زمینه سازی مناسب علمی و فناوری نسبت به ایجاد اشتغال، انتقال تجربه و علم گام‌های بسیار مثبت و مهمی برداشت.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به مسایل مهارتی بر اساس قطب بندی و آمایش سرزمینی استان‌های مختلف توجه دارد، افزود: تلاش داریم تا بر اساس ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و تولیدات خاص استان‌های مختلف در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، نساجی و تجاری نسبت به راه اندازی مدارس عالی مهارتی اقدام کنیم.

بطحائی اعلام کرد: طرح پویش در حال حاضر در ۱۰ استان اجرا می‌شود که آذربایجان‌شرقی و تبریز پیشقراول این داستان است و استان‌های دیگر باید از تجربیات این منطقه بهره مند شوند.

وزیر سابق آموزش و پرورش تبدیل آموزشکده‌ها به دانشکده‌های مهارت را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای از بین بردن فاصله بین علم و بازار کار عنوان و اضافه کرد: شرایط کنونی جهانی و کشور اقتضا می‌کند در این مسیر حرکت کنیم.

بطحائی توجه به اقتصاد دیجیتال را نمونه‌ای از فعالیت‌های آینده دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تغییر رویکردهای آموزشی برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تبریز پیشتار بوده و امروز اولین مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال افتتاح شد.