باز تولید تایر،گامی برای جهش تولید/تایر زباله نیست
باز تولید تایر،گامی برای جهش تولید/تایر زباله نیست

براساس برخی تحقیقات بازیافت لاستیک های فرسوده نه تنها آثار مخربی بر محیط زیست ندارد بلکه مشکلات مدیریتی این بخش را حل می‌کند و حمایت مردم و مسئولان از این صنعت آثار بسیار خوبی را در جامعه می تواند داشته باشد که می‌توان به سود آوری اقتصادی،حمایت از کالای ایرانی،جهش تولید و اشتغال زایی برای جوانان از همه مهم ترجلوگیری از تخریب محیط زیست اشاره کرد.

قلم پرس/فرشید ولی‌زاده هفته‎‌ایی که گذشت در کشورما هفته محیط زیست نامگذاری شده است؛هفته‌ایی که همه در برابر محیط زیست خود احساس مسئولیت می‌کنیم و شاید فقط در همین یک هفته ما به فکر محیط زیست باشیم.

محیط زیست فقط در طبیعت و حفظ آن خلاصه نمی شود و محیط هایی که مردم در شهر ها و ..  زندگی می کنند،محیط زیست انسان به حساب می آید.
در سالهای گذشته در کشورما پدیده‌ایی به اسم آلودگی هوا مطرح شد،که این آلودگی بخشی به صنعت و بخش دیگر به خودروها مربوط است،خودروها علاوه بر ایجاد آلودگی با دود خود در بحث های دیگر نیز مخرب محیط زیست هستند که میتوان به تایر های دور ریخته شده در کنار جاده ها و برخی منابع دیگر اشاره کرد.

در این گزارش سعی داریم در باره صنعت باز تولید تایر که قدمی برای حفاظت از محیط زیست و در صدد آن اقدامی برای جهش تولید و اشتغال زایی است بپردازیم.

دکتر حامد حق کیش،استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در این باره گفت:ترویج صنعت بازتولید تایر (فناوری لاستیک روکش)، یک گام بسیار حائز اهمیت در تحقق کاهش آلاینده های زیست محیطی و متضمن کاهش هزینه بهره برداری ماشین آلات سنگین و خودروهای سواری و باری است.

بازیافت مولفه کلیدی در مدیریت مدرن

بازیافت عبارت است از فرایند پردازش مواد مصرف شده به محصولات و مواد تازه به منظور جلوگیری از به هدر رفتن مواد سودمند بالقوه (ذخیره‌ای)، کاهش مصرف مواد خام، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا حاصل از سوختن مواد و آلودگی آب‌ها حاصل از تدفین زباله‌ها در خاک به وسیلهٔ کاهش مقدار معمول زباله‌ها و کم کردن نشر گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با تولید خالص است.
بازیافت یک مؤلفهٔ کلیدی در مدیریت مدرن کاهش مواد زائد که شامل سلسله مراتب کم کردن، دوباره مصرف کردن و بازیافت است.
مواد قابل بازیافت چیزهای زیادی را شامل می‌شوند از جمله بسیاری از انواع شیشه‌ها، کاغذها، فلزات، پلاستیک، منسوجات، آلمینیوم‌های الکترونیکی مصرف شده در رایانه‌ها و گوشی‌های تلفن همراه است.
اما استفاده مجدد از زباله‌های زیستی همچون پسماند مواد خوراکی به عنوان کود جزو بازیافت محسوب نمی‌شوند.

تایر زباله نیست ومی‌توان آن را مصرف کرد

از طرفی برخی مواد پلاستیکی برای چندین بار میتوان به روش باز تولید میتوان از آن استفاده کرد و تایر یکی از این صنایع است که میتوان با باز تولید دوباره به چرخه مصرف وارد کرد،در عصر  کنونی،تایر به عنوان یکی از کالاهای پراستفاده ضروری بشر بشمار می آید و استفاده از آن نیز به مراتب فرایندهایی داری که متاسفانه در کشورما این فرایندها بربال فراموشی سپرده شدند و تایر فارغ از بازیافت و باز تولید متاسفانه در کشور ما به عنوان زباله  دور  ریخته میشود.

تایر محصولی است که به فرآورده های پتروشیمی وابسته است و تولید یک حلقه تایر با سایز ۲۴ بطور متوسط نیازمد ۲۲گالن نفت خام است! ودرحالی که در صنعت روکش فقط به ۷ گالن نفت احتیاج است و این شاید اهمیت صنعت بازیافت تایر را نشان دهد.
صنعت بازیافت در صد سال گذشته

صنعت  روکش  تایر از اوایل قرن بیستم ابتدا در کشورهای آلمان و انگلیس بوجود آمد و سپس همزمان با جنگ جهانی اول در سایر کشورهای صنعتی نیز رواج پیدا کرد،ودر صدسال گذشته تحولی شگرف در این صنعت به وجود آمد  و  رئیس جمهور ادوار گذشته آمریکا در سال ۲۰۰۱ طی بخشنامه‌ایی کلیه دستگاه های دولتی این کشور را ملزم به استفاده از تایرهای روکش شده نمود و اکنون این کشور دارای  بیش از  ۱۴۰۰ کارخانه تایر روکشی  است .

در کشورهای اروپایی نیز نیمی از خودروهای باری،تریلی و اتوبوسی موجود در جاده ها بر روی تایرهای روکشی حرکت می کنند.

صنعت تولید تایر روکشی در کشورما  نیز به حدود چهل سال قبل باز میگردد،که بخشی از آن،قبل از انقلاب اسلامی دارای تکنولورژی قدیمی بوده و متاسفانه  کارخانجات تاسیس شده در کشور نیز رشد قابل توجهی در این حیث نداشته است و در زمان جنگ تحمیلی به لحاظ محدودیت تایر  فعالیت خوبی داشته است اما پس از جنگ،تحت تاثیر مواردی  از جمله” بی توجهی مردم به صنعت روکش و استفاده  از آن  ویا گرانی تایر روکش نسبت به  تایر نو   و دست اول  و پایین بودن قدرت خرید مردم”   قرار گرفت  و فعالیت واحدهای تولید تایر روکشی  عمدتا به تولید تایر های سنگین محدود شد و این محدودیت  تبعات اقتصادی و زیست محیطی غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت .

عدم آشنائی مردم با صنعت باز تولید تایر

امروزه نیز به علت عدم فرهنگسازی و آشنائی مردم با صنعت باز تولید و یا روکشی تایر استقابل خوبی از طرف مردم از این صنعت به حد انتظار انجام نگرفته است.

اما تایر های مستعمل یا غیرقابل ترمیم دارای چند حالت است که در اکثر کشورها از تایرها مواد خرد شده جهت ایجاد چمن های مصنوعی ودر مواردی در صنعت کفش  استفاده میشود که نسبت به استفاده از تایر آمار بسیار پایینی دارد.

لاستیک های مستعمل زباله های مخصوصی هستند و از لحاظ شیمیایی،اندازه حالت و شکل با بقیه زباله ها تفاوت دارند،این مواد از ماده های پلیمری تشکیل شده‌اندکه به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شود. در بسیاری از مواقع دیده شده در کنار جاده ها لاستیک روی هم انباشته شده و به شکل کوهی از زباله مناظر زشتی را به وجود آورده است و خطرات آتش سوزی نیز از جمله مهمترین خطرات تایرهای مستعمل می باشد.


امروه نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها نشان می دهدکه امر بازیافت لاستیک های فرسوده نه تنها آثار مخربی بر محیط زیست نداشته وبلکه مشکلات مدیریتی این بخش را حل می‌کند،و حمایت مردم و مسئولین از این صنعت آثار بسیاز خوبی را در جامعه می تواند داشته باشد که می‌توان به سود آوری اقتصادی،حمایت از کالای ایرانی،جهش تولید و اشتغال زایی برای جوانان از همه مهم ترجلوگیری از تخریب محیط زیست اشاره کرد.